You are using Internet Explorer 8 (or older ...)! Therefore:
- this page will probably be displayed incorrectly,
- it's time to update or change your browser! ;)

The English version of the site at the moment has limited content.
To fully use waw4free, go to the Polish version.
advertisement
advertisement

Koji Kamoji. Cisza i wola życia

Koji Kamoji. Cisza i wola życia

advertisement
exhibition
📅 Date: 21 June 2018, Thursday

⏰ Start time: 12:00

📌 Place: Warsaw - Śródmieście dist., Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Plac Małachowskiego 3 (show on the map)
 share tweet
[for English scroll down]

wernisaż: 15 czerwca, godz.19
czas trwania wystawy: 16.06-19.08.2018
wstęp wolny we czwartki

Cisza i wola życia to retrospektywna wystawa artysty pochodzącego z Japonii, od 1959 roku mieszkającego i tworzącego w Polsce. Prezentujemy wybór prac powstających od lat 60. do dzisiaj — obrazów, rysunków oraz kluczowych w jego dorobku instalacji. W perspektywie historycznej wystawa jest podsumowaniem dokonań twórcy, którego artystyczna tożsamość osadzona jest w szerokim kontekście: sztuki polskiej, modernistycznej, podejmującej wartości uniwersalne, ale też nasyconej estetyką i wartościami Wschodu.

Najstarsze obiekty na wystawie, tzw. obrazy pruszkowskie z lat 60., oszczędne w formie, ukazują początki drogi twórczej Kojiego Kamojiego. Właściwy im minimalizm i użycie prostych, łatwo dostępnych materiałów to cechy charakterystyczne wszystkich jego prac. Najczęściej używane materiały: sklejka, kamienie, metalowe pręty, aluminium, papier — współtworzą formalny i konceptualny rygor dzieł, budują zagadkowe korespondencje, niepoddające się jednoznacznej interpretacji. Nawiązują do japońskiej estetyki, jak np. cykl białych obrazów, instalacja Dwa bieguny (1972) zestawiająca abstrakcję z umieszczonym centralnie kamieniem czy Cisza i wola życia (2018) wywodząca się z tradycji ogrodów japońskich. Prace o przestrzeni, powietrzu i wodzie niosą ślady osobistych doświadczeń — długiej podróży do Polski. W innych powracają wspomnienia tragicznych wydarzeń — samobójczej śmierci przyjaciela w cyklu Księżyc Sasakiego (1995). Instalacje Kamień oświęcimski (1988) i Hiroshima (1995) dotykają traumatycznych doświadczeń zbiorowych. Kompozycje Martwe natury (2003) są wyrazem uważnego odnoszenia się artysty do otaczających go przedmiotów. Nieobca jest mu także refleksja nad przemianami sztuki, artykułowana np. w serii obrazów poświęconych średniowieczu czy w tworzonych od kilku lat rysunkach, które odwołują się do tradycji Wschodu, ale również do początków europejskiej abstrakcji i poszukiwania w niej transcendencji. Sztuka Kamojiego przesycona jest pragnieniem dotknięcia istoty egzystencji, rzeczy, świata; przejawem intuicyjnego odczuwania natury i buddyjskiej duchowości.

Nowe wątki w twórczości artysty podejmuje zrealizowana specjalnie na wystawę monumentalna instalacja Cisza i wola życia — metafora pogłębionej relacji człowieka z naturą. Ścieżki pozwalają wejść w przestrzeń instalacji, ale można jej również doświadczać siedząc na wózku inwalidzkim. To przedmiot o szczególnym znaczeniu, wnoszący do dialogu z naturą problem degradacji ciała związany z procesem przemijania. Temat ten powraca w instalacji Przeciąg/Starość (2018), wykonanej z japońskiego papieru. Artysta mierzy się z tym uniwersalnym ludzkim doświadczeniem, lecz czyni to bez patosu, tragizmu czy lęku. Dzięki dyscyplinie wewnętrznej oraz intuicji Kamoji łączy sztukę, życie i doświadczenie duchowe w nierozerwalną całość. Sztuce i swojej w niej obecności przypisuje metafizyczny cel — odsłonięcie prawdy bytu/bycia, nawet tej najtrudniejszej, lecz przecież zdeterminowanej wolą życia.

Koji Kamoji urodził się w 1935 roku w Tokio. W 1958 roku ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokio. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, uzyskując dyplom w 1966 roku w pracowni prof. Artura Nacht-Samborskiego. Od 1967 roku współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Laureat Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1975) oraz Nagrody im. Jana Cybisa (2015).

kuratorka: Maria Brewińska
współpraca: Julia Leopold
asystentka artysty: Naoko Takeda
Podziękowania dla Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie za pomoc w realizacji instalacji „Cisza i wola życia”.

----------

Koji Kamoji. Silence and the Will to Live
exhibition opening: 15 June 2018, 7 p.m.
duration of the exhibition: 16.06-19.08.2018
free admission on Thursdays

This will be the first retrospective presentation of the rich heritage of the Japanese artist Koji Kamoji, who has been living and working in Poland since the 1960s. It comprises paintings, drawings, installations, spatial objects (including minimalist and ascetic works), as well as abstract compositions. Over the years, by carefully selecting the subject matter of his works Kamoji has developed a catalogue of his favourite and most important motifs. The exhibition will reveal the artist’s personal imaginarium, consisting of simple symbols (line, point, circle), ‘destitute’ objects, organic matter and the physical elements (especially water). For the artist, space is an important tool and at the same time an object of reflection. The terseness of Kamoji’s artistic language, juxtaposed with the poetic and reflective nature of his works, brings to mind haiku poetry, derived from Zen Buddhism. Like haiku, Kamoji’s works combine a perfectly designed form with spiritual, metaphysical, and contemplative aspects.

curator: Maria Brewińska
cooperation: Julia Leopold
artist's assistant: Naoko Takeda
Special thanks to the the Municipal Road Authority (ZDM) in Warsaw for their help in implementing the installation "Silence and the Will to Live".