You are using Internet Explorer 8 (or older ...)! Therefore:
- this page will probably be displayed incorrectly,
- it's time to update or change your browser! ;)

The English version of the site has a very limited content.
To fully use waw4free, go to the Polish version.

Henrietta Lacks - premiera rejestracji

Henrietta Lacks - premiera rejestracji

theater
📅 Date: 10 May 2020, Sunday

⌚ Start time: 12:00

📌 Place: 💻 online
[English below]

W ramach akcji #zostanwdomu, #niewychodzzteatru prezentujemy zapis spektaklu "Henrietta Lacks" w reżyserii Anny Smolar.

Link do transmisji będzie dostępny od 12:00 w niedzielę 10 maja przez 36 godzin. Zostanie udostępniony na Facebookowym profilu >> link
lub stronie wydarzenia >> link
[od waw4free: nie podano precyzyjnej informacji na stronie źródłowej w momencie dodawania tego ogłoszenia w naszym serwisie]

---
Henrietta Lacks? Nie znam. Takiej odpowiedzi udzieli większość.

Anonimowa bohaterka czy ofiara medycyny? Czarnoskóra kobieta wykorzystana do badań naukowych czy jedna z nieuleczalnie chorych pacjentek, której komórki, pobrane do prowadzenia eksperymentów naukowych, okazały się jako pierwsze w historii nauki zdolne do nieśmiertelnego wysiłku?

To było w roku 1951 w Baltimore. 31-letnia Henrietta zachorowała na raka macicy, zmarła po kilku miesiącach nieefektywnego leczenia. Nie wiedziała o tym, że pobrano jej komórki, które okazały się zdolne do namnażania. Nie dowiedziała się o komórkach HeLa i emocjach, jakie wzbudziły w naukowcach. Osierociła piątkę dzieci, które nie dostały żadnego wsparcia, a nielojalni lekarze zbili na niej kapitał symboliczny i/lub materialny. To melodramat godny hollywoodzkiego kina. Ale czy nie lepiej spojrzeć na historię Henrietty Lacks z perspektywy wspólnej i na chłodno zastanowić się nad sprawą własności komórek? Czy postęp nauki byłby możliwy, gdybyśmy mieli prawo żądać rekompensaty finansowej za oddane tkanki? Czy powstałby cennik komórek? Ile kosztowałyby te zdrowe, a ile zrakowaciałe? Które z nich są cenniejsze? Otwierają się też wątpliwości dotyczące demokratyczności postępu medycyny. Kto na nim zarabia i kto na nim korzysta? Historia Henrietty i komórek HeLa napina bardzo wiele tematów i nie daje żadnych odpowiedzi. Staje się grą z sumieniem, doświadczeniem i przeświadczeniem. A tymczasem gdzieś tam nasze komórki pobrane rutynowo podczas badań, prowadzą już swoje własne życie. Czy tęsknisz za nimi?

Scenariusz: Anna Smolar, Marta Malikowska, Maciej Pesta, Sonia Roszczuk, Jan Sobolewski
Reżyseria: Anna Smolar
Współpraca dramaturgiczna: Piotr Gruszczyński
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka i opracowanie muzyczne: Natalia Fiedorczuk-Cieślak
Światła: Rafał Paradowski
Ruch: Jan Sobolewski & ensemble
Fryzury: Marek Nowak
Koprodukcja: Nowy Teatr i Centrum Nauki Kopernik
Partner spektaklu: Fundacja Onkocafe – Razem Lepiej

-----------

On Sunday May 10 we will broadcast the recording of „Henrietta Lacks”, directed by Anna Smolar. We are presenting our productions every Sunday; each show is available online for 36 hours.

You will find link to broadcast on Facebook profile >> link
or FB event page >> link

---
Henrietta Lacks? I don’t know her. It’s a typical answer.

An anonymous hero or a victim of medicine? A black woman used for research or maybe a terminally ill patient whose cells were taken for scientific experiments, and which proved to be the first capable of immortal effort?

Baltimore, 1951. 31-year-old Henrietta had cancer of the uterus. She did not know that her cells had been taken. She did not learn about HeLa cells. Her five orphaned children did not get any support, but disloyal doctors gained a lot of symbolic and/or material capital. This is a melodrama worthy of a Hollywood movie. But wouldn’t it be better to look at the story of Henrietta Lacks from the perspective of the common good and consider the issue of cell ownership? Would the progress of science have been possible if we had the right to demand financial compensation for the use of our tissues? Would it result in a pricelist for cells? What would be the price of healthy and cancerous ones? Which would be more valuable? We may have doubts about the democratic nature of medicine. Who makes money from it? Who uses it? Meanwhile, somewhere out there our cells are routinely collected during tests and then lead a life of their own. Do you miss them?

Direction: Anna Smolar
Script: Anna Smolar, Marta Malikowska, Maciej Pesta, Sonia Roszczuk, Jan Sobolewski
Dramaturgy Consultation: Piotr Gruszczyński
Set Design, Costumes: Anna Met
Music: Natalia Fiedorczuk-Cieślak
Coproduction: Centrum Nauki Kopernik