Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Premiera poruszającego spektaklu „PATUANÚ – CZAS CIEMNOŚCI”
Spektakl stanowi drugą część dyptyku, którego część pierwsza, „Patuanú – legenda”, powstała w 2018 r. i jest spektaklem da dzieci. Opowiada historię poszukiwania legendarnego ptaka Patuanú, przywiezioną przez reżyserkę w 2016 r. z teatralnej wyprawy do Brazylii z zespołem The Bridge of Winds (link, działającym przy Odin Teatret.
Podczas wyprawy, członkowie zespołu The Bridge of Winds zorganizowali artystyczny barter z dziećmi ze społeczności Guarani, które zaprezentowały tradycyjną muzykę i trening wojowników. Poznaliśmy też opowieść o legendarnym ptaku Patuanú, który pomaga ludziom odzyskać światło po tym, jak na świecie nastaje Czas Ciemności.
Żyjemy w czasach ciemności. W dialogu społecznym dominuje język nienawiści, który rodzi fizyczną przemoc. Łamane są prawa człowieka. Środowisko naturalne jest degradowane w imię pazerności i grozi nam katastrofa ekologiczna.
Aby wejrzeć w ich istotę, sięgamy do folkloru brazylijskich Indian Guarani, zwłaszcza do jego mrocznej strony – stworów i demonów, zamieszkujących noc. Odwołanie się do odległej nam kulturowo Brazylii pozwala nam przejrzeć się w niej jak w lustrze. Zwłaszcza, że kultura jest odległa, ale ciemność już nie. Wybrany w demokratycznych wyborach prezydent Bolsonaro zwyciężył dzięki propagowaniu rasizmu, seksizmu i przemocy. Stoi za nim agrobiznes, korporacje, które wycinają amazońską dżunglę i nielegalne kopalnie złota, które od lat wypierają rdzennych mieszkańców i mieszkanki z ich ziem, a teraz będą robić to w majestacie prawa i z legalnym użyciem broni.
Jedną z ofiar brazylijskiej „ciemności” są Indianie Guarani, którzy dla nas stanowią symbol jednocześnie oporu (którego mają 500-letnią historię) i degradacji. Podczas spotkania z zespołem The Bridge of Winds, nie wpuścili nas na teren swojej wioski – barter odbył się w ośrodku kultury w miasteczku, a przybyły na niego tylko dzieci.
Warstwa scenograficzna spektaklu zainspirowana jest twórczością Arthura Bispo do Rosario, zmarłego w 1989 roku brazylijskiego artysty-naturszczyka.
Reżyseria: Katarzyna Kazimierczuk
Scenografia: Katarzyna Piotrowska
Obsada: Alessandro Borroni, Daniel Brzeziński, Rui Ishihara, Claudia Wawrzyńczyk
Muzyka: zespół
Czas trwania: 50 minut
Miejsce: Kępna 6, Warszawa