Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Pozostając w ruchu - rozmowa online z Joanną Leśnierowską
Spotkanie Pauliny Pankiewicz z Joanną Leśnierowską — performerką, choreografką, dramaturżką, krytyczką i kuratorką tańca.
Artystki poruszą zagadnienia ruchu jako środka wyrazu i źródła inspiracji, szukając wspólnej płaszczyzny swoich działań. Skupią się na cielesnym odczuwaniu przestrzeni oraz świadomości własnego ciała jako narzędzia pracy i artystycznego wyrazu. Paulina Pankiewicz w czasie biegania kształtuje swoje osobiste przeżycie przestrzeni — jej bieg to swego rodzaju performans, niepowtarzalny i zarazem uniwersalny. Będzie to punktem wyjścia do porównania doświadczeń oraz wymiany myśli na temat twórczej ekspresji.
Miejsce Projektów Zachęty (transmisja online na Facebooku: link i na www: link )
13.08.2020 g. 18:00
Wykład będzie tłumaczony na Polski Język Migowy przez Joannę Ciesielską.
Joanna Leśnierowska
kuratorka tańca, dramaturżka, reżyserka światła. Publikowała teksty o tańcu w Polsce: „Didaskalia” „Teatr” i za granicą: „Theater der Zeit” (Niemcy), „Dance Today” (Izrael), „Dance Zone” (Czechy). Wykładała na temat najnowszej choreografii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Od 2004 roku prowadzi pierwszą w Polsce stałą przestrzeń taneczną — wielopoziomowy program rozwoju choreograficznego pod nazwą Stary Browar Nowy Taniec (w ramach Fundacji Art Stations by Grażyna Kulczyk). W jego ramach promuje i prezentuje najnowszą choreografię oraz intensywnie wspiera rozwój polskich artystów tańca. W latach 2011–2014 była członkiem rady programowej Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie. Od 2019 roku prowadzi poświęcony choreograficznej refleksji program Acziun Susch w Muzeum Susch w dolinie Engadyny w Szwajcarii.
Obok działań kuratorskich praktykuje jako dramaturg, reżyser światła i konsultant artystyczny. Współpracowała z choreografami z Polski i zagranicy (jak m.in. Janusz Orlik, Renata Piotrowska-Auffret, Lia Haraki, Márta Ladjánszki, Colleen Thomas), a także tworzy własne prace i prowadzi projekty międzynarodowe w Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej.
--------
o wystawie:
Paulina Pankiewicz. Być jak Paul Cézanne – wystawa
12 maja – 30 sierpnia 2020
Miejsce Projektów Zachęty
ul. Gałczyńskiego 3, Warszawa
wtorek-niedziela, 12:00-20:00
wstęp wolny
W projekcie „Być jak Paul Cézanne” Paulina Pankiewicz, podążając śladami nieżyjącego od ponad stu lat artysty, bada doświadczenie przestrzeni w procesie powstawania dzieła sztuki. Z wykształcenia malarka, w swojej konceptualnej pracy odnosi się do ikonicznych widoków góry Św. Wiktorii Cézanne’a. Artysta malował ową górę wielokrotnie, różnymi technikami i z różnych perspektyw. Powstało ponad sześćdziesiąt jej widoków. Historycy sztuki interpretują tę powtarzalność wysiłków jako próbę uchwycenia istoty natury i znalezienia jak najwierniejszego sposobu jej malarskiego odtworzenia.
Paulina Pankiewicz w swojej twórczości próbuje zapisać cielesne doświadczenia ruchu, biorące się z uprawiania od dziesięciu lat sportów wytrzymałościowych. Doświadczenie własnego ciała traktuje jako narzędzie badawcze. W ramach rozwijania projektu wzięła udział w Trail Sainte Victoire — dorocznym biegu rozgrywanym na stokach góry. Przeżycia z tego biegu oraz próby cielesno-duchowego przeniknięcia lokalnego pejzażu podejmowane podczas wcześniejszych pobytów w tej okolicy zaowocowały dziełami na wystawę. Jej tytuł nawiązuje do znanego filmu Spike’a Jonze „Być jak John Malkovich” i podkreśla wagę bezpośredniego, wcieleniowego doświadczania sztuki w procesie jej tworzenia i odbioru.