Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Muzyka popularna. Epidemia euforii - od afrobeatu po nowe brzmienia
Trzecie spotkanie z cyklu PODRÓŻOWANIE POJĘĆ POPKULTURY W AFRYCE towarzyszące wystawie El Hadjiego Sy "Na początku myślałem, że tańczę"
czwartek / 18 sierpnia / 19:00
Laboratorium, sala im. Wojciecha Krukowskiego
wstęp wolny
Muzyka to bardzo szczególny środek ekspresji dla społeczeństw państw Afryki, a ich ciągłe przywiązanie do lokalnych tradycji decyduje o jej niezwykle indywidualnym charakterze. Nie sposób oddzielić ją od kontekstu socjokulturowego, którego złożoność przekłada się na bogactwo współczesnych gatunków. O zawiłości kontekstów i nurtów muzycznych opowie znany muzyk, dj radiowy oraz propagator współczesnej muzyki i kultury afrykańskiej Mamadou Diouf, podczas wyjątkowego spotkania w formie audycji radiowej na żywo.
Czasy obcej dominacji, której doświadczyły niemal wszystkie państwa afrykańskie, doprowadziły do zaanektowania pewnych cech napływowych. Natomiast dzisiejsze wolnorynkowe przepływy oraz globalizacja, która coraz intensywniej wchłania Afrykę w swe sieci, owocują oryginalną mieszanką synkretycznych styli i dają współczesnym twórcom pole do eksperymentowania na niespotykaną wcześniej skalę.
Jednym z pierwszych gatunków, który łączył rodzime tradycje muzyczne z zagranicznymi elementami funku i jazzu był afrobeat. Narodził się w Nigerii w latach 60. XX wieku, a jego dynamika i siła oddziaływania wynikała w dużym stopniu z politycznego zaangażowania. Wspólna potrzeba wyrażenia swej kreatywności, ale i walki o lepsze warunki życia, doprowadziła także do rozkwitu sceny hip hopowej w Senegalu w latach 80. Zapożyczony ze Stanów Zjednoczonych gatunek przyjął się i przeobraził, stając się nową, niepowtarzalną wartością. Stale wzrastające dziś poczucie wolności wyzwala kolejne pokłady ekspresji. Shangaan electro pobudza do ekstatycznego tańca, podobnie jak afrobeats – afrykańskie popowe brzmienia. Formujące się nowe dźwięki zyskują coraz szerszy rozgłos na pozostałych kontynentach, a świadczyć może o tym fenomen grupy Die Antwoord.
Dość powszechne terminy „world music” lub „ethno music”, do których muzyka Afryki jest często bezrefleksyjnie klasyfikowana, to określenia podkreślające tylko jej nie-euroatlantyckie pochodzenie. Wrzucanie do jednego koszyka ze wszystkim co inne i egzotyczne, to krzywdząca klisza i daleko idące uproszczenie, które zaciera indywidualność rozmaitych styli. Odbiera nam to także możliwość ich właściwego, pogłębionego poznania. Tymczasem zróżnicowanie afrykańskiego przemysłu muzycznego jest ogromne, a niektórym gatunkom paradoksalnie bliżej do ich Zachodnich odpowiedników.
Kurator cyklu: Konrad Schiller
Moderator spotkania: Aleksandra Polerowicz
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
spotkanie
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie