Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Kolokwia Antropologiczne PIA: Marcin Lubaś, Tworzywa granic, czyli społeczne choreografie kulturowej mikro-różnododności w zachodniej Macedonii

Kolokwia Antropologiczne PIA: Marcin Lubaś, Tworzywa granic, czyli społeczne choreografie kulturowej mikro-różnododności w zachodniej Macedonii
📅 Data: środa, 17 maja 2017

⌚ Godzina rozpoczęcia: 11:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Żurawia 4 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Marcin Lubaś
Tworzywa granic czyli społeczne choreografie kulturowej mikro-różnorodności w zachodniej Macedonii

Granice społeczne. Dlaczego i jak powstają? Dlaczego i jak są podtrzymywane? Co powoduje ich zanikanie? Jak granice społeczne osadzają się na stosunkach władzy i dominacji? Chciałbym przedstawić kilka nieustająco wstępnych odpowiedzi na te pytania, opierając się zarówno na materiale etnograficznym zgromadzonym podczas prowadzonych przeze mnie w zachodniej Macedonii badań terenowych, jak też na pracach i analizach innych autorów/autorek poświęconych problematyce granic społecznych.

Przyjmując za Obrębskim i Barthem, że granice społeczne przejawiają się w specyficznych dychotomizacjach tłumaczonych na socjolekty naukowe jako rozróżnienia na „my – oni”, „swoi – obcy” itp. będę przekonywał – wbrew niektórym stwierdzeniom drugiego z tych znakomitych autorów, że granice społeczne nie są tworzone arbitralnie i że znajdują względnie trwałe chociaż podlegające historycznym zmianom oparcie w relacjach dyzjunkcji między różnymi i świadomie przez ludzi traktowanymi rozłącznie zespoleniami współdziałań (np. struktury współdziałania obrzędowego, politycznego, moralnego). Mówiąc inaczej: relacje między tworzywami kulturowymi mają wpływ na powstawanie i podtrzymywanie granic społecznych.

Granice społeczne i relacje dyzjunkcji są ważnym komponentem społecznej choreografii zróżnicowań kulturowych na którą składa się bogactwo międzyludzkich relacji włączając w to przekładalność perspektyw, unikania specyficznych form kontaktu, konflikt a także synkretyzm i wysiłek syntezy tworzyw kulturowych.
Historia kulturowa Europy południowo-wschodniej dostarcza wielu interesujących przykładów na powstawanie, podtrzymywanie, zanikanie i wielorakość specyficznych granic społecznych. Badanie koniunkcji globalnych i lokalnych uwarunkowań historycznej dynamiki granic społecznych na tym obszarze może przyczynić się do lepszego zrozumienia ludzkiej socjalności.

Finansowanie:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Partnerzy:
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego,
Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: wykład inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧