Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

newsletter waw4free fanpage instagram
reklama
reklama

Różnorodność - szansa czy porażka? Szkoły żydowskie w II Rzeczypospolitej

Różnorodność - szansa czy porażka? Szkoły żydowskie w II Rzeczypospolitej

reklama
data Data: 09 maja 2019, czwartek

godzina Godzina rozpoczęcia: 18:00

miejsce Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Anielewicza 6 (pokaż na mapie)
Opti Taxi
Jaka była wizja „żydowskiej szkoły narodowej” po 1918 roku? Czy ówczesny system edukacji przygotowywał młodych Żydów do życia w Polsce, Palestynie a może do bycia "obywatelami świata"? Wykład o różnorodności systemu edukacji żydowskich dzieci w międzywojennej Polsce wygłosi kulturoznawczyni i tłumaczka, Anna Szyba.

9 maja (czwartek), g. 18:00, wstęp wolny

System szkolnictwa w II Rzeczypospolitej zakładał, że dzieci żydowskie mogły uczyć się zarówno w szkołach państwowych, jak i w prywatnych placówkach z wykładowym językiem polskim, hebrajskim lub jidysz. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości powstały setki prywatnych szkół zakładanych przez Żydów. Z jednej strony brak zadowalającej oferty publicznej dla dzieci żydowskich, z drugiej bogate życie polityczne sprawiły, że wizja szkoły wewnątrz tej grupy narodowej nie była jednolita.

Wszyscy zgadzali się co do potrzeby "żydowskiej szkoły narodowej", ale każdy wyobrażał ją sobie inaczej. Jaki jest język ojczysty dzieci żydowskich? Co jest ich tradycją i kulturą? Czy szkoła ma przygotować do życia w Polsce, Palestynie a może do bycia "obywatelami świata"? Jakie miejsce powinna zajmować w szkole nauka religii? To tylko niektóre pytania, z którymi zmagali się aktywiści społeczni i polityczni w walce o nowoczesną szkołę żydowską.

Różnorodność systemu edukacji żydowskiej okresu międzywojennego pozwala zastanowić się nad rolą szkoły w przybliżaniu bądź oddalaniu się od własnej tożsamości i kultury. Pozwala również podjąć pytanie stawiane przez polityków żydowskich w latach trzydziestych – czy brak jednolitego szkolnictwa żydowskiego był szansą, czy porażką tej mniejszości narodowej?

Anna Szyba jest kulturoznawczynią, tłumaczką z języka jidysz, trenerką w Forum Dialogu Między Narodami, doktorantką na Freien Universität Berlin. W swojej pracy zajmuje się analizą wpływu "nowej pedagogiki" na metody wychowawcze w szkołach związanych z Centralną Żydowską Organizacją Szkolną (CISZO) w dwudziestoleciu międzywojennym.
 udostępnij tweetnij wykop zapisz w kalendarzu ustaw przypomnienie
newsletter
Podoba Ci się to wydarzenie?
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi!
zgłoś błąd/zmianę


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
check the English version of our site