Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Elektra

Elektra
📅 Data: środa, 11 maja 2022

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Mokotów, Nowy Teatr, Madalińskiego 10/16 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Wstęp na podstawie wejściówek
Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia dostępne do wyczerpania:
I pula na bilety.nowyteatr.org od 12:00
II pula w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.
Jedna osoba może pobrać maksymalnie 2 wejściówki

"Elektra" Ryszarda Straussa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w sierpniu 2020 roku otworzyła setną edycję Festiwalu w Salzburgu. Pierwszym spektaklem tego Festiwalu w sierpniu 1920 była sztuka "Jedermann" (Każdy) Hugo von Hofmannsthala wyreżyserowana przez Maxa Reinhardta. To właśnie oni zainspirowali Straussa do napisania pierwszych oper: "Salome" i "Elektry", a Hoffmannstahl stał się jego librecistą.
Boleśnie żarzący się wulkan rozdzieranej żałobą Elektry to główny temat opery Straussa. Narracja, barwy orkiestrowe i napięcia harmoniczne tworzą dramaturgię drgań, prowadzących do destrukcyjnego wybuchu mrocznej radości zemsty. Purpura lejącej się krwi to wyryty na zawsze pod powiekami Elektry obraz ojca, zabitego przez matkę – Klitajmestrę. Dla Hoffmannstahla nieistotne były motywy tego mordu. Ajschylos w "Orestei" dał Klitajmestrze prawo głosu, by mogła wyjaśnić powody swej nienawiści do Agamemnona: dopiero śmiercią męża mogła pomścić śmierć córki – Ifigenii, poświęconej bogom w ofierze. Krzysztof Warlikowski bohaterką prologu uczynił Klitajmestrę, wypowiadającą słowa monologu z "Orestei".
Kostiumy Małgorzaty Szczęśniak umiejscawiają głównych bohaterów dramatu w estetyce przeciętnej (na przykład austriackiej) rodziny: znoszony sweterek wygnańca Orestesa, choć kiedyś zapewne był drogi, czyni z niego Jedermanna zaopatrującego się w lumpeksach. Drugi biegun wyznacza ostentacyjne i prostackie bogactwo Klitajmestry, reprezentującej zło i władzę pieniądza.
„Każdy człowiek nosi swoją maskę, którą starożytni zwali winą. Dzieci boją się jej i krzyczą. Ludzie, tak zadowoleni z siebie, tak rozsądni, będą musieli znów nauczyć się krzyczeć. Scena istnieje właśnie po to” – tak twierdził ekspresjonista i nadrealista Yvan Goll, przypominając, że scena jest też wielkim szkłem powiększającym. W precyzyjnie zbudowanej roli Elektry litewska śpiewaczka Aušrinė Stundytė jawi się jako postać niejednoznaczna, zniszczona obsesją krwawego dziedzictwa rodziców, Orestes zaś, podobnie jak w Orestei po zabiciu matki, traci zmysły. „Monotonia i głupota ludzi są tak potworne, że można je leczyć tylko potwornościami. Niech więc nowy dramat będzie potworny” – Yvan Goll.
Potworność w tym spektaklu jest już jednak przesączona przez doświadczenia mistrza, który wiele lat temu porażał potwornością "Bachantek" Eurypidesa, a postacie, wciąż będąc igraszką bogów, są jednymi z nas – tymi, którym się nie udało.

Muzyka Richard Strauss
Libretto Hugo von Hofmannsthal
Dyrygent Franz Welser-Möst
Reżyseria Krzysztof Warlikowski
Scenografia i kostiumy Małgorzata Szczęśniak
Reżyseria światła Felice Ross
Wideo Kamil Polak
Choreografia Claude Bardouil
Dramaturgia Christian Longchamp
Tłumaczenie libretta na język polski Agnieszka Kłopocka dzięki uprzejmości Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie
Przygotowanie napisów w języku polskim Zofia Szymanowska
Obsada Aušrinė Stundytė, Tanja Ariane Baumgartner, Asmik Grigorian, Derek Welton, Michael Laurenz, Tilmann Rönnebeck, Verity Wingate, Valeriia Savinskaia, Matthäus Schmidlechner, Jens Larsen
Orkiestra Wiener Philharmoniker
Chór Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
Reżyseria nagrania Myriam Hoyer

Za udostępnienie nagrania spektaklu dziękujemy Salzburg Festival oraz UNITEL.

Przegląd oper Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak
Spektakle operowe Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak, wystawiane w najważniejszych teatrach operowych Europy, niezmiennie budzą ciekawość, fascynację, zachwyt i kontrowersje ze względu na złożoność ich przekazu i przenikliwość w ujawnianiu zakodowanych tropów kultury. Pogłębiona analiza (a nawet psychoanaliza) tekstów operowych jest dla reżysera punktem wyjścia do precyzyjnie skomponowanych inscenizacji, w których synergia muzyki, scenografii, ruchu scenicznego, filmu i gry aktorskiej służy wyzwalaniu wielowątkowych wymiarów i znaczeń. Opera staje się w tym ujęciu poznawczą przygodą, co poświadczają emocje publiczności i krytyków, a także prestiżowe nagrody przyznane w zeszłym roku reżyserowi Krzysztofowi Warlikowskiemu (Złoty Lew w Wenecji) oraz twórczyni scenografii i kostiumów Małgorzacie Szczęśniak (Opera Awards).
Ponieważ dostępność tych spektakli w Polsce jest niestety ograniczona, chcemy zapewnić widzom Nowego Teatru możliwość obejrzenia ich na dużym ekranie i z dźwiękiem superjakości. Raz w miesiącu na naszej scenie będziemy prezentować rejestracje wideo przedstawień z wprowadzeniem Katarzyny Naliwajek.

Wstęp na podstawie wejściówek
Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia dostępne do wyczerpania:
I pula na bilety.nowyteatr.org od 12:00
II pula w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.
Jedna osoba może pobrać maksymalnie 2 wejściówki

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Mokotów lub w kategoriach: teatr
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧