Tadeusz Rolke - Czarna łapa / Black Paw
📅 Date:
22 January 2022, Saturday
⌚ Start time: 14:00
📌 Place:
Warsaw - Praga-Południe dist., Galeria Le Guern, Katowicka 25 (
show on the map)
[English version below]
Tadeusz Rolke
Czarna łapa
Wernisaż: 22.01.2022, godz. 14.00-18.00
Czas trwania wystawy: 22.01-5.03.2022
Z powodu zaistniałej sytuacji epidemiologicznej w galerii jednocześnie mogą przebywać 3 osoby. Do tego limitu nie będą wliczane osoby z paszportami covidowymi oraz ozdrowieńcy.
Kurator: Trasa W-Z
Wiosną 1972 roku 42-letni emigrant z Polski, Tadeusz Rolke, fotografuje swoją przyjaciółkę, Małgorzatę Miklasz, w hamburskim mieszkaniu w dzielnicy Eppendorf. Rekwizytem towarzyszącym sesji fotograficznej jest absurdalny obiekt wykonany z polichlorku winylu, wypełniona powietrzem czarna łapa. Fotograf rejestruje ponad 130 ujęć modelki. Wszystkie negatywy, oprócz dwóch, giną bez śladu w czasie kolejnych przeprowadzek. W 2020 roku Tadeusz Rolke odnajduje kompletnie zniszczone wglądówki (stykówki). Nie nadające się do użytku materiały przekazuje Indze Cendrowicz, która w duchu analogowym pieczołowicie rekonstruuje zniszczone kadry, tworząc nową jakość - pozytywy cyfrowe. Rolke odzyskuje utracone fotografie i po pół wieku składa hołd zmarłej przyjaciółce Małgorzacie.
-----
Tadeusz Rolke
Black Paw
Vernissage: January 22, 2022, 2-6 p.m.
Exhibition on view: January 22 – March 5, 2022
Due to an epidemiological situation, the gallery can accommodate 3 people at a time. Persons with covid vaccine or recovery certificates will not be included in this limit.
Curated by Trasa W-Z
It is the spring of 1972. 42-year-old Polish émigré Tadeusz Rolke photographs his friend Małgorzata Miklasz in a flat in Hamburg’s Eppendorf district. The prop accompanying the photographic session is an absurd object made of polyvinyl chloride: a black paw filled with air. The photographer captures over 130 shots of the model. All but two of the negatives disappear without trace as Rolke changes homes more than once . In 2020, Rolke finds completely destroyed negatives (contact sheets). He passes the unusable material to Inga Cendrowicz. In the spirit of analogue photography, she meticulously reconstructs the destroyed shots, creating new quality: digital positives. Rolke recovers lost photographs and, after half a century, pays tribute to his deceased friend Małgorzata.