Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Zadbaj o zdrowe odżywianie także w pracy

Zadbaj o zdrowe odżywianie także w pracy

reklama
   udostępnij tweetnij wykop
Jeśli pracujemy na etacie, to obowiązkom zawodowym poświęcamy ⅓ doby. Proporcje między pracą a czasem wolnym w przypadku pozostałych form zatrudnienia bywają podobne, a w niektórych przypadkach pracujemy bez przerwy nawet kilkanaście godzin. Nic więc dziwnego, że kwestia odżywiania w pracy jest bardzo ważnym elementem rozważań dietetyków na całym świecie. Co warto jeść w pracy w zależności od jej rodzaju i w jaki sposób rozwiązać kwestię spożywczo-pracowniczej logistyki?

Pracujesz fizycznie? Zadbaj o odpowiednią podaż kalorii oraz białka



Ciężka praca fizyczna nie byłaby możliwa do wykonywania, jeśli pracownik byłby pozbawiony energii. Energię tą dostarcza właśnie pożywienie. To dzięki odpowiedniej wartości energetycznej spożywanych posiłków pracownik fizyczny zdolny jest do dużego wysiłku. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że bez szkody dla zdrowia można wydatkować energię nie zapewniając wcześniej jej źródła. Innymi słowy - niewystarczająco najedzony pracownik nie będzie mieć siły do wyczerpującej pracy fizycznej, co jest oczywiste. Jednak ilość dostarczonej energii to nie wszystko, ważne jest też źródło pochodzenia tej energii. Jeśli praca wymaga nieustannego zaangażowania mięśni, postawić warto na menu bogate w pełnowartościowe białko. Głównym źródłem takiego białka jest mięso, a najlepiej chude gatunki mięs, a także ryby oraz nabiał. Białko odbudowuje włókna mięśniowe, które mogą ulegać mikro uszkodzeniom na skutek intensywnego wysiłku fizycznego. Dieta bogata w białko wzmacnia mięśnie i przyczynia się do ich regeneracji. Nie bez znaczenia jest też rola węglowodanów złożonych, które powinny w przypadku pracy fizycznej przeważać w diecie nad węglowodanami prostymi. Węglowodany uzupełniają potrzebne w pracy fizycznej zapasy glikogenu.

Praca siedząca, czyli jak nie dać się podjadaniu w biurze?



Siedzący tryb pracy często koreluje z tendencją do nadmiernego przyrostu masy ciała - dzieje się tak wtedy, gdy brak ruchu dotyczy nie tylko czasu spędzonego na obowiązkach służbowych,ale też kontynuowany jest poza środowiskiem pracy. Z tego powodu nie tak rzadko osoby pracujące w biurze decydują się na tzw. catering dietetyczny, który pomóc ma im w utrzymaniu zdrowia, stojąc na straży liczby kalorii, jaka trafia wraz z pożywieniem do organizmu. Minimalizuje się tym samym ryzyko nadwagi i otyłości. Jest to o tyle ważne, że dodatkowo pracownicy biurowi nierzadko skarżą się na stanowczo zbyt częste sięganie po przekąski w czasie wykonywania obowiązków służbowych. Choć zwykle podjadanie kojarzy się z towarzyszącą temu zachowaniu nudą, w przypadku nadmiernego sięgania po przekąski w pracy nie musi wcale chodzić o nudę, lecz o stres i potrzebę mózgu do natychmiastowego zrekompensowania powstałych strat energii. Pracownikom biurowym poleca się dietę bogatą w orzechy lub produkty pochodzące z orzechów, np. oleje. Przykładowo, mówi się o tym, że orzechy włoskie lub uzyskany z nich olej ma mieć działanie obniżające ciśnienie tętnicze - i to zarówno w stanie spoczynku, jak i podczas silnych emocji wywołanych stresem. Orzechy ponadto poprawiają pamięć i koncentrację.

Krótkie przerwy w pracy a przygotowywanie posiłków



Nawet największe chęci dbania o to co jemy w pracy nie wystarczą, jeśli zwyczajnie nie mamy możliwości przygotowania sobie odpowiedniego posiłku. Niewystarczające zaplecze socjalne lub system zbyt krótkich przerw może zrewidować wszystkie plany dotyczące przygotowywania zdrowych posiłków w pracy. Z kolei nawet zakładając, że posiłki przygotować można wcześniej w domu, to nie każdy z nas posiada umiejętności i pomysły na to, co można przygotować, aby zapewnić sobie do jedzenia to, co dla nas najlepsze. Na przeciw tym, którzy nie mają czasu na przygotowanie przekąsek lub nie czują się na siłach, by przygotowywać posiłki samodzielnie, wychodzą diety pudełkowe. Dieta pudełkowa w Warszawie, której ofertę można zobaczyć na stronie https://www.wygodnadieta.pl, oferuje cały przekrój menu - od menu dla osób aktywnych fizycznie, przez propozycje dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych, np. z nietolerancją glutenu, aż po menu dla tych, którzy walczą z nadwagą czy otyłością. Zestawy aż pięciu posiłków dostarczane mogą być pod wskazany adres domowy lub firmowy. Oszczędzamy czas - wystarczy otworzyć zapakowane hermetycznie pudełko i zjeść zawartość (ewentualnie podgrzać w mikrofalówce, jeśli chcemy zjeść danie na ciepło).

Praca fizyczna, umysłowa, wymagająca olbrzymiego wysiłku fizycznego czy siedząca - wszystko to nie pozostaje bez znaczenia jeśli chodzi o dobór odpowiedniego menu na cały dzień pracy. Równie ważną kwestią jest jednak to, aby w tym, co spożywamy, zawrzeć potrzebne witaminy i minerały - to dzięki tym składnikom cieszyć się będziemy długim zdrowiem.
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Bądź na bieżąco z wydarzeniami!
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!
Postaw nam kawę