Regeneracja pomp ABS
Współczesne samochody mają wiele systemów, których zadaniem jest sprawienie, aby jazda była bardziej komfortowa i bezpieczniejsza. Jednym z nich jest właśnie ABS. Ma on zapobiegać zablokowaniu się kół. Już od 2004 roku każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony w ten system. Co nie znaczy, że samochody produkowane wcześniej go nie mają, nie był jedynie standardowym wyposażeniem pojazdu.
Jeśli podejrzewasz, że z Twoją pompą ABS jest coś nie tak, warto wybrać się do warsztatu. Po fachowej diagnozie mechanik będzie mógł ocenić czy konieczna jest jej wymiana, czy może wystarczy regeneracja. Jeśli warsztatu, który ma w ofercie taką usługę, szukasz w Warszawie, to ich listę znajdziesz pod tym linkiem: https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-389-regeneracja-pompy-abs/miasto-warszawa.
Czym jest pompa ABS
Niekiedy nazywa się ją także modulatorem lub agregatem. To ona odpowiada za sprawne działanie całego układu. Oprócz samej pompy układ ABS składa się także z czujników, sterownika. Te pierwsze mają za zadanie odczytywać cały czas prędkość obrotową kół. Przekazują one zebrane informacje do sterownika, który analizuje dane. Sama pompa z kolei reguluje ciśnienie płynu hamulcowego, co wpływa na siłę hamowania. Tak połączony system sprawia, że mimo tego, iż kierowca cały czas trzyma wciśnięty pedał hamulca, to w rzeczywistości hamulec działa pulsacyjnie. Dzięki temu koła nie ulegają zablokowaniu, co mogłoby prowadzić do groźnej sytuacji.
Kiedy konieczna jest regeneracja pompy ABS, czyli objawy awarii układu ABS
Samo pulsacyjne działanie hamulca jest odczuwalne podczas naciskania pedału hamulca. Łatwo więc da się odczuć, kiedy system nie działa. W trakcie jazdy w dobrych warunkach, czyli suchej i czystej nawierzchni niedziałający ABS raczej nie będzie powodem problemów. Jednak jeśli droga jest np. oblodzona, a wciśniesz mocno hamulec, to może dojść do zablokowania kół. Oznacza to niedziałający system ABS, czego powodem może być niesprawna pompa.
Powody awarii pompy ABS
Pompa odpowiada za sterowanie ciśnieniem w układzie hamulcowym. Powodem, dla którego nie działa sprawnie, może być jej nieszczelność. Może one prowadzić do wycieku płynu hydraulicznego, jak i dostania się do układu powietrze. To z kolei przekładać się będzie na słabsze działanie hamulca. Ważnym elementem układu ABS są również czujniki i sterownik. Kiedy niesprawne są te pierwsze, jednostka, sterując, nie będzie mógł poprawnie kontrolować działania samej pompy. W przypadku niedziałającego sterownika cały układ ABS przestaje działać.
Powody, dla którego powyższe komponenty układu przestają działać, mogą być różne. Każdy z nich ma swoją żywotność i w wyniku eksploatacji może po prostu ulec zużyciu. Narażone są także na uszkodzenia mechaniczne. Sterownik może się np. przepalić, podobnie może być z czujnikami lub przewodami, które doprowadzają do nich prąd. Regeneracja pompy ABS może pozwolić przywrócić cały system to właściwego stanu.
Regeneracja pomp ABS – na czym polega?
Naprawa pompy ABS może obejmować jej różne elementy. Jeśli chodzi o regenerację, to pod tym pojęcie mogą kryć się różne zabiegi. Z reguły będzie to odpowietrzenie pompy lub wymiana w niej płynu hydrauliczne, który wyciekł na skutek nieszczelności. Regeneracja może także oznaczać wymianę sterownika pompy lub jakichś przewodów, które uległy przepaleniu. Wszystkie te zabiegi ma w ofercie wiele warsztatów. Zawsze najważniejsza będzie poprawna diagnoza, która pozwoli poznać przyczyny i wybrać najlepszy sposób na rozwiązanie danego problemu.