[Dalsza część artykułu poniżej ⬇️]
Jak wypromować swoją książkę? 6 sposobów, które warto znać
Chcąc wypromować książkę, trzeba pamiętać o podstawowej zasadzie, czyli skupieniu się na czytelnikach. To oni są odbiorcami i przyszłymi klientami, trzeba więc umiejętnie do nich dotrzeć.
Obecność w social mediach
Pomocne w dotarciu do przyszłych czytelników będą przede wszystkim social media, które ułatwiają komunikację i możliwość promocji w internecie. Warto stworzyć wierną społeczność, z którą będzie można wchodzić w interakcje oraz budować coraz większe zasięgi.
Własny blog
Dobrze jest także pomyśleć o blogu, na którym będą częste aktualizacje dotyczące prowadzonych działań. Blog to też medium umożliwiające budowanie wizerunku oraz zwiększanie widoczności w sieci.
Działania promocyjne wydawnictw
W poszukiwaniu inspiracji do działań promocyjnych nie można zapominać o śledzeniu aktywności wydawnictw. To one zwykle zajmują się promocją książek. Można więc podejrzeć, w jaki interesujący sposób wydawca promuje dotychczas wydane książki – czy jest aktywny w social mediach, jak bierze udział w targach książki i promocjach organizowanych przez dystrybutorów.
Uczestnictwo w grupach i forach
Aktywne uczestnictwo w grupach i forach to sposób dotarcia do odbiorców zainteresowanych określonymi gatunkami literackimi. Promocja powinna być jednak subtelna i w żadnym razie nie nachalna.
Udział w targach książki i innych spotkaniach z czytelnikami
Branie udziału w targach książki, festiwalach literackich czy lokalnych wydarzeniach autorskich to świetna okazja do bezpośredniego kontaktu z czytelnikami. Podpisywanie egzemplarzy książki i rozmowy z fanami zwiększają zainteresowanie odbiorców.
Recenzje u blogerów literackich
Warto znaleźć blogerów literackich związanych z określonym gatunkiem literackim i poprosić ich o recenzję książki. To jeden ze sposobów przynoszących bardzo zadowalające efekty.
Sposoby płatnej promocji – co trzeba o nich wiedzieć?
Oprócz wskazanych wcześniej propozycji istnieją także opcje płatnej promocji, których jest bardzo wiele. Wśród najbardziej popularnych rozwiązań wykorzystywanych przez wydawnictwa wymienić można:
- reklamę w prasie,
- artykuły sponsorowane w dziale kultury dużego portalu,
- reklamę w mediach społecznościowych,
- sponsorowane recenzje książek,
- uczestnictwo na targach książki w Warszawie bądź Krakowie,
- reklamę outdoorową,
- organizowanie konkursów.
Płatna promocja jest bardzo zróżnicowana pod względem kosztów. Decydując się na nią, trzeba się liczyć z wydatkami rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy.
O czym trzeba pamiętać promując książkę?
Autorzy chcący skutecznie wypromować swoją książkę powinni przede wszystkim wybrać odpowiedni model wydawniczy, ponieważ niewłaściwa decyzja w tym zakresie może przynieść ogromne koszty i niewielkie zyski ze sprzedaży.
Dlatego bardzo ważna jest świadomość istnienia różnych modeli wydawniczych dostępnych na polskim rynku. Autorzy mają ich do wyboru 4.
Tradycyjny model wydawniczy zakłada działania promocyjne po stronie wydawnictwa, które nie tylko jest odpowiedzialne za wszystkie działania, ale też ponosi ich koszty. Nie każdy autor ma przywilej skorzystania z tego typu współpracy. Jest to opcja tylko dla tych, których rękopisy przeszły surową selekcję.
Mniej rygorystyczną weryfikację przechodzą autorzy wysyłający swoje rękopisy do wydawnictwa funkcjonującego w modelu subsydiowanym. Choć twórcy partycypują w kosztach, to mogą liczyć na ogromne wsparcie specjalistów, którzy zajmują się również promocją książki. Pieniądze są więc dobrze spożytkowane.
Mądre wybory w przypadku promocji książki mogą przynieść oczekiwane efekty. Dlatego świadomość zróżnicowanych rozwiązań jest w tym przypadku tak bardzo istotna.