Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Jak zarządzać stresem przy pomocy naturalnych metod?

Jak zarządzać stresem przy pomocy naturalnych metod?
Tempo życia w krajach zachodnich jest bardzo szybkie, tym samym stres, zmęczenie i napięcie stały się jednym z elementów codzienności. Niestety prowadzi to do licznych problemów zdrowotnych. O ile całkowicie nie unikniemy stresu, o tyle możemy stosować metody, które go zredukują. Jest kilka technik naturalnych, więc nie trzeba od razu sięgać po różnego rodzaju farmaceutyki.

[Dalsza część artykułu poniżej ⬇️]
reklama

Stres jest zjawiskiem, jakiego doświadcza każdy z nas. Jednak jego natężenie jest różne, a jak zaraz się przekonamy, jego poziom wpływa na nasze zdrowie. Po czym rozpoznać, że wchodzi w niebezpieczną fazę i co robić, by poradzić sobie ze stresem?

Stres nie zawsze taki sam

Przede wszystkim trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że stres nie zawsze jest taki sam. Wyróżnia się trzy fazy stresu. Pierwszą jest faza alarmowa, kiedy zwiększa się wydzielanie kortyzolu i produkcja adrenaliny w odpowiedzi na trudną sytuację. Poważniejsza jest już faza przystosowania, kiedy po stresującej sytuacji organizm nie powraca do równowagi. Pozostaje czujny, a poziom ciśnienia i hormonów jest ciągle podniesiony. Ostatnim stadium jest faza wyczerpania, gdy mamy do czynienia ze stresem chronicznym i ciało nie ma siły, by go zwalczyć. Osłabia się praca układu odpornościowego, pojawiają się choroby związane z układem pokarmowym lub krążenia, nieraz występuje depresja. O ile więc stres w pierwszej fazie nie jest groźny i jest to krótkotrwała reakcja organizmu, o tyle pozostałe mają już negatywne skutki dla zdrowia. Dlatego też lepiej zadbać o harmonię i nauczyć się redukować napięcie.

Zbilansowana dieta wspiera walkę ze stresem

To, co jemy, wpływa na funkcjonowanie organizmu, prawidłowy przebieg wszystkich procesów fizjologicznych i samopoczucie. To, czy dieta jest dobrze zbilansowana, jest także istotne pod kątem tego, w jakim stopniu radzimy sobie ze stresem. W tym przypadku trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, czy produkty spożywcze są bogate w witaminę B i magnez. Wsparciem są też herbaty ziołowe jak melisa i mięta oraz naturalne suplementy diety. Tutaj doskonale sprawdzają się olejki CBD. CBD jest związkiem obecnym w konopiach. Wchodzi w reakcję z układem endokannabinoidowym i pomaga przywrócić równowagę organizmu, w tym może regulować nastrój, łagodzić stres i uspokajać.

Redukcja stres dzięki aktywności fizycznej

Nie bez powodu często mówi się, że ruch to zdrowie. Ćwiczenia poprawiają samopoczucie i łagodzą reakcje na sytuacje stresowe, zmniejszają prawdopodobieństwo chorób metabolicznych i sercowo-naczyniowych. Aby potraktować aktywność fizyczną jako metodę na przeciwdziałanie stresowi, zaleca się systematyczny ruch. Powinien trwać nie krócej niż 20-40 minut parę razy w tygodniu. Doskonale sprawdzają się ćwiczenia aerobowe, czyli długotrwałe. Warto zaznaczyć, że przy wysiłku o większej częstotliwości wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Osoby chcące zredukować stres przy pomocy ruchu decydują się na pływanie, bieganie, aerobic, taniec, zumbę, jogę, pilates, crossfit. Dobre są też sporty walki, jazda na rowerze i ćwiczenia na siłowni. Wybór jest więc spory.

Uważność (mindfulness) i medytacja

Inną naturalną metodą redukcji stresu jest medytacja. Pozwala zrelaksować ciało i umysł, skoncentrować się na oddychaniu i odczuciach płynących z ciała. Pomocne może się okazać ćwiczenie uważności, czyli koncentrowanie się na teraźniejszości. Dzięki niej łatwiej wsłuchać się w siebie, swoje uczucia, emocje. To z kolei ułatwia sprecyzowanie źródła stresu i uczy, jak reagować na sytuacje stresowe.

Chociaż nie da się stresu uniknąć całkowicie, a wręcz jest to niewskazane, bo w niewielkiej częstotliwości i natężeniu mobilizuje do działania, to jego nadmiar jest bardzo szkodliwy. Wsparciem jest stosowanie powyższych metod, które pomogą przystosować organizm do trudnych warunków.

reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę