Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

🔔 FB IG
reklama
reklama

WIDZĘ–REAGUJĘ–ZMIENIAM. Gry miejskie dla dzieci o ekologii

WIDZĘ–REAGUJĘ–ZMIENIAM. Gry miejskie dla dzieci o ekologii

reklama
   udostępnij tweetnij wykop
Agencja User Experience – Symetria – na początku 2021 roku podała wyniki badania dotyczącego segregacji śmieci. Jak się okazało, zaledwie 52% Polek i Polaków wie, jak robić to prawidłowo*. A w dobie kryzysu klimatycznego odpowiednia segregacja jest jednym z podstawowych i wydawałoby się najprostszych działań, aby dbać o środowisko naturalne. Jeżeli nie do końca radzimy sobie ze śmieciami, mimo że produkujemy ich tak wiele, to czy potrafimy zadbać o naszą planetę w innych aspektach? W jaki sposób sprawić, żeby Polacy i Polki przywiązywali większą wagę do bycia eko?

Spojrzenie całościowe
Mimo że aż tak duży odsetek naszego społeczeństwa nie potrafi odpowiednio segregować śmieci, to mamy się też z czego cieszyć. Według badania Symetrii tylko 3% Polek i Polaków nie segreguje odpadów. Na pewno przyczyniają się do tego kampanie informacyjne, np. takie jak w Warszawie. W całym mieście możemy znaleźć billboardy czy citylighty ze wskazówkami, gdzie wyrzucić np. resztki po rybie, kości czy skorupki po jajkach. Pomocna jest też strona www.segregujna5.um.warszawa.pl. Jednak dobro naszej planety to nie tylko segregacja. Jakie gatunki roślin i zwierząt są w Polsce pod ochroną? Dlaczego olej palmowy nie jest dobry dla środowiska? Aby sprawić, żebyśmy przywiązywali większą wagę do kryzysu klimatycznego, zwracali uwagę na to, co jemy oraz dbali o naturę, potrzebna jest odpowiednia edukacja ekologiczna.

Edukacja ekologiczna
Edukacja ekologiczna jest obecna w polskich szkołach. Na różnych zajęciach dzieci poznają, czym jest ekologia, uczą się zagadnień dotyczących ochrony środowiska, zmian klimatu, oszczędzania wody, energii itp. Od 1 września 2020 roku, czyli od tego roku szkolnego, wszedł w życie przepis Ministerstwa Edukacji i Nauki, który zobowiązuje nauczycieli, żeby omawiali z uczniami najistotniejsze problemy klimatyczne i ochrony środowiska**. Czy to jednak jest wystarczające? Na pewno edukacji ekologicznej nigdy za wiele. Najważniejsze jest dotarcie do grupy docelowej – przedstawienie problemów związanych z kryzysem klimatycznym w przystępny sposób.
Jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed jakimi stoi nasze społeczeństwo, jest kryzys klimatyczny. Obserwujemy wzrost średniej temperatury na Ziemi, a głównym tego powodem jest działalność człowieka, m.in. rolnictwo. Dlatego jednym z elementów dbania o planetę może być żywność organiczna. Przede wszystkim do wytwarzania produktów ekologicznych wykorzystuje się naturalne metody i środki produkcji pochodzenia biologicznego. Oznacza to, że nie stosuje się żadnych chemicznych nawozów i pestycydów. Zakazane jest również stosowanie GMO, także pasz GMO. W ten sposób producenci zyskują produkty wysokiej jakości, a konsumenci mają pewność, że nie są one zanieczyszczone i nie zawierają szkodliwych substancji. Dzięki temu produkty ekologiczne nadają się nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci. To tez nasz wkład w życie Planety – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Edukacja ekologiczna poprzez gry miejskie
Warszawska Fundacja Zwalcz Nudę – która organizowała już takie projekty jak Ekoliderzy (gry w szkołach o ekologii) czy Wymieniam – świat zmieniam (comiesięczne wymianki ubrań, roślin, książek itp.) – proponuje, żeby dzieci o ekologii uczyły się podczas zabawy. Już w marcu startuje projekt WIDZĘ-REAGUJĘ-ZMIENIAM, czyli cykl gier miejskich mówiący o ekologii, tolerancji i osobach z niepełnosprawnością. W ramach dwóch pierwszych gier, które odbędą się 20 marca na Wawrze i 21 marca na Pradze-Południe, uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak dbać o planetę, a co wpływa na nią niekorzystanie. Dzieci poszerzą swoją wiedzę na tematy związane z czystością powietrza, gospodarowania odpadami i wodą. Partnerem gier o ochronie środowiska jest Polska Izba Żywności Ekologicznej. Pozostałe gry w ramach projektu WIDZĘ-REAGUJĘ-ZMIENIAM odbędą się w kwietniu, a ich partnerami będą m.in. Fundacja Polska Bez Barier, Kampania Przeciwko Homofobii oraz Centrum Wielokulturowe.

Gra 20 marca w Wawrze: szczegóły

Gra 21 marca na Pradze Południe: szczegóły

Projekt jest współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawa.

* Dane pochodzą z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Tylko-polowa-Polakow-dobrze-segreguje-smieci-8032546.html [27.01.2021 r.].
** Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tresci-dotyczace-edukacji-ekologicznej-obecne-w-polskich-szkolach [27.01.2021 r.].
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!