Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Retrospektywa Witolda Giersza

Retrospektywa Witolda Giersza
📅 Data: środa, 19 kwietnia 2023

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Kino Kultura, ul. Krakowskie Przedmieście 21/23 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Przedpremierowy pokaz „Portretu konia”, projekcje siedmiu innych animacji (m.in.: „Mały western”, „Czerwone i czarne”, „Signum”) oraz rozmowa Grażyny Torbickiej z ich twórcą, to główne atrakcje Retrospektywy Witolda Giersza zorganizowanej przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Retrospektywa odbędzie się 19 kwietnia 2023 w warszawskim kinie Kultura. Wstęp na projekcje i spotkanie na podstawie bezpłatnych wejściówek wydawanych od 13 kwietnia. Jedna osoba może odebrać 4 wejściówki. Kino nie przyjmuje rezerwacji. Miejsca są nienumerowane.

Program Retrospektywy Witolda Giersza:

19 kwietnia 2023, Kino Kultura w Warszawie
19:00 rozmowa Grażyny Torbickiej z Witoldem Gierszem
19:30 pokaz animacji

„Mały western”, 1960, 5’
Pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia "dużego" westernu. A wszystko to za pomocą rozlewających się plam koloru, które udatnie zastąpiły tradycyjny rysunek.

„Oczekiwanie”, 1962, 9’
Mężczyzna, czekający przy kawiarnianym stoliku, skraca sobie czas oczekiwania składaniem z papierowych serwetek figurek: dam w balowych sukniach i mężczyzn we frakach, łabędzi. Lśniący blat stolika staje się miejscem akcji: balu, pojedynku o względy damy. W czarno-białej scenerii jedynym barwnym elementem jest płomiennie czerwona róża.

„Czerwone i czarne”, 1963, 6’
Po trzech latach od realizacji głośnego "Małego westernu", Witold Giersz powrócił do użytej tam po raz pierwszy techniki swobodnego malowania postaci pędzelkiem na celuloidach bez stosowania okonturowań (mniej więcej w tym samym czasie, zupełnie niezależnie, podobną metodę zastosował George Dunning w filmie "Flying Man"). "Czerwone i czarne" okazało się być jeszcze większym sukcesem niż wielokrotnie nagradzany "Western". Zasługa to, jak wydaje się, nie tylko znakomitej plastyki, ale i pomysłowego wykorzystania znanej skądinąd konwencji, w której animator sam pokazuje się na ekranie i prowadzi grę z rysowanymi przez siebie postaciami. "Czerwone i czarne" to utwór nie tylko piękny wizualnie i znakomicie animowany, ale, co rzadkie w polskiej animacji, niezwykle lekki i skrzący się niewymuszonym humorem.

„Koń”, 1967, 6’
Wolny koń zwycięża w pojedynku z usiłującym go ujarzmić człowiekiem.

„Pożar”, 1975, 7’30’’
Impresja malarska przedstawiająca życie wypełnionego zwierzętami lasu, w którym wybuchł pożar.

„Gwiazda”, 1984, 29’
Współczesna baśń poetycka według scenariusza i tekstów pieśni Ernesta Brylla. Jeden z krajów północy - zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Mikołaj czyta listy od dzieci z całego świata, przygotowuje prezenty. Nagle za oknem pojawia się gwiazda. Leci nad wioskami i miastem-molochem budząc w jednych nadzieję, w innych - lęk. Przepływa nad kontynentami i odrywa ludzi od szarzyzny ich codziennego życia. Mikołaj wyrusza w drogę, a za nim inni ludzie. Wszyscy podążają za gwiazdą.

„Signum”, 2015, 14’
W skalnej grocie ożywają obrazy malowane przed tysiącami lat ręką pierwszych artystów. Postaci ludzkie i zwierzęce łączą się w ruchu z wielką ekspresją. Odczytany na nowo motyw ucieczki i pogoni za ofiarą wprawia w ruch zastygłe w milczeniu malowidła . Niezwykle dynamiczne i autotematyczne w wymowie „Signum” jest świadectwem pierwotnej ludzkiej potrzeby wyrażania się poprzez obrazy.

„Portret konia”, 2023, 6’ – POKAZ PRZEDPREMIEROWY
„Portret konia” to kolejny krótkometrażowy (ok. 5 minut) autorski film Witolda Giersza o jego fascynacji tym zwierzęciem. Sportretowany został nie tylko wygląd konia, ale też niezwykła gracja jego ruchów i temperament. To konfrontacja twórczych impresji ze sposobem przedstawiania koni przez artystów na przestrzeni wieków (Leonardo da Vinci obok Pabla Picassa, koń́ z ikony średniowiecznej zestawiony z rysunkiem Saula Steinberga, „Czterech Jeźdźców Apokalipsy” Albrechta Dürera z naskalnymi paleolitycznymi malowidłami). Technika animacji, zastosowana przy realizacji, jest rozwinięciem stosowanej przez artystę̨, malarskiej animacji farbami olejnymi. Zarejestrowane zostało każde maźnięcie pędzla lub szpachli, tworzące stopniowo postać. Widz nie tylko obserwuje, ale w pewien sposób uczestniczy w procesie powstawania każdej klatki filmowej.

Wstęp na spotkanie i projekcje jest bezpłatny. Wejściówki będą do odebrania w kasie kina Kultura od 13 kwietnia. Limit wejściówek na osobę – 4. Kino nie przyjmuje rezerwacji. Miejsca są nienumerowane.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: film spotkanie
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę