Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Kultura na ulicy - akcja w ramach kampanii #ocalksiazki

📅 Data: piątek, 26 czerwca 2015

⌚ Godzina rozpoczęcia: 14:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Skwer Hoovera (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


To nie analiza stanu polskiej kultury ani nawet nie przepowiednia przyszłości. Rzecz należy traktować dosłownie. Kultowe książki – „Świat Zofii”, „My, dzieci z dworca ZOO”, „Kubuś Puchatek”, „Mały Książę” czy „Madame” Antoniego Libery – w takim niezwykłym repertuarze, w piątek, 26 czerwca, wystąpią znani i lubiani – m.in. Patricia Kazadi czy Marzena Rogalska. Na warszawskim Skwerze Hoovera w godzinach 14.00-16.30 będą czytać książki, które ukształtowały ich wrażliwość i system wartości. Akcja zorganizowana została w ramach kampanii prowadzonej pod hasłem #ocalksiazki.

Książkowy rozkład jazdy
Akcja zaplanowana została nieprzypadkowo na dzień zakończenia roku szkolnego, który w większości szkołach jest 26 czerwca. To głównie do młodych ludzi kierowany jest apel #ocalksiązki, bowiem to w tej grupie widać najwyraźniej, że przyjemność czytania coraz częściej staje się po prostu potrzebą „bycia na bieżąco”. Z badań wynika, że najczęściej wskazywanym celem czytania – nie tylko książek – jest chęć śledzenia bieżących wydarzeń, a dopiero na trzecim miejscu „sprawienie sobie przyjemności”. Co ciekawe, niemal tyle samo osób, którym lektura sprawia przyjemność, wskazuje na chęć „zabicia czasu”. W ogólnej liczbie czytanych tekstów rośnie ilość krótkich wiadomości tekstowych, takich jak SMS-y, tweety oraz wiadomości na forach, blogach czy stronach portali społecznościowych . Jeśli więc chodzi o objętość tekstów, jakie przyswajamy, jesteśmy na permanentnej czytelniczej… diecie.

W przypadku książek to nie ich liczba jest najważniejsza, ale jakość. Już Wolter powiedział, że „z książkami jest tak, jak z ludźmi: bardzo niewielu ma dla nas ogromne znaczenie. Reszta po prostu ginie w tłumie”. W piątkowe popołudnie na Skwerze Hoovera czytane będą książki, które mimo swoich lat nie straciły na autentyczności i wartości.

„Spróbujcie wymienić kilku Waszych przyjaciół i powiedzieć, za co ich cenicie. Analogiczna sytuacja jest z książkami – to proste i trudne zarazem. Wybrałam więc te, które są moją rekomendacją dla innych. To książki, które z buciorami wchodzą w Twoje życie i zmieniają optykę patrzenia na świat” – powiedziała Marzena Rogalska.

Ocalić od zapomnienia
Książki – jeden z najbardziej dostępnych, ponadczasowych, inspirujących i nieulegających żadnym modom symboli kultury, o których już Kartezjusz mówił, że ich czytanie jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów. Dziś, kiedy blisko połowa Polaków czyta zaledwie jedną książkę w roku , rośnie znaczenie jakości wybieranej literatury, a z tym jest w Polsce coraz gorzej. Jak przyznają wydawcy, z roku na rok rośnie lista wartościowych pozycji, które nie miały szansy ukazać się w druku. Właśnie te książki oraz wiele innych klasyków literatury polskiej i światowej proszą o ocalenie.

Zwiększenie dostępności i podaży ambitnej literatury w przystępnej cenie jest jednym z celów Ustawy o książce. Rozwiązanie to pozwoli na wydawanie książek, które obecnie mają mniejsze szanse rynkowe niż posiadające większe budżety reklamowe bestsellery. Wydawcy, nie musząc angażować pieniędzy w wojny cenowe toczące się na polskim rynku książki, będą w stanie przeznaczyć więcej środków na wydawanie literatury ambitnej. Dzięki temu w księgarniach znajdziemy szerszą ofertę książek „ambitnych”, wymagających od czytelnika myślenia – tak definiuje dobre książki aż 78% badanych .

Wśród ambasadorów kampanii #ocalksiazki jest wielu cenionych autorów, takich jak: Sylwia Chutnik, Małgorzata Gutowska-Adamczyk, Grzegorz Kasdepke, Ignacy Karpowicz, Zygmunt Miłoszewski czy Olga Tokarczuk.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: spotkanie inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę