Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

ZAPOMNIANE REŻYSERKI. OPOWIEŚCI O PIONIERKACH POLSKIEGO KINA - HELENA LEMAŃSKA

ZAPOMNIANE REŻYSERKI. OPOWIEŚCI O PIONIERKACH POLSKIEGO KINA - HELENA LEMAŃSKA
📅 Data: środa, 31 stycznia 2024

⌚ Godzina rozpoczęcia: 18:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Ostatniego dnia stycznia, jak zwykle w środę o 18:00 w Domu Spotkań z Historią rozpocznie się kolejna opowieść z cyklu "Zapomniane Reżyserki". Pozostajemy w latach powojennych, tym razem przyjrzymy się twórczości Heleny Lemańskiej - wybitnej dokumentalistki, reżyserki filmowej oraz redaktorki naczelnej Polskiej Kroniki Filmowej. Jej sylwetkę przybliży historyczka i badaczka kina kobiet, profesor dr hab. Monika Talarczyk. Razem obejrzymy i przeanalizujemy film dokumentalny Heleny Lemańskiej z 1955 roku „Bambus, mój brat”, ukazujący życie codzienne Wietnamczyków, nagrodzony główną nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach.

Nagranie spotkania będzie dostępne na kanałach FB i YouTube Domu Spotkań z Historią i Stowarzyszenia Kobiet Filmowców.

Helena Lemańska (1919–2017)

właśc. Chaha Glika Lerman, urodzona w Warszawie, wychowana w domu przy ul. Gęsiej w rodzinie pochodzenia żydowskiego. W latach młodzieńczych związała się z młodzieżową organizacją syjonistyczną Ha-Szomer Ha-Cair. Przed wojną studiowała w Jerozolimie, do Polski wróciła w 1939 r. W czasie wojny znalazła się na terenach ZSRR, gdzie studiowała rusycystykę. Jako jedyna z rodziny ocalała z Zagłady.

W jej dorobku znajdują się filmy dokumentalne, takie jak: „Bambus mój brat” (1955), „Rozprawa. Reportaż z Wietnamu” (1955) - współrealizacja z Władysławem Forbertem, „Listy z Wietnamu” (1956), „Anghor” (1956), „Uwaga, uwaga, nadchodzi” (1966), „Dwa dni w Pekinie” (1966), „List z Polski (1966). W latach 1950–1967 była redaktorką naczelną Polskiej Kroniki Filmowej. Po śmierci Józefa Stalina, w czasach tzw. „odwilży” starała się, aby materiały realizowane przez Kronikę Filmową były krytycznym komentarzem rzeczywistości i przemycały treści oficjalnie zakazane. Za jej sprawą po roku 1956 Polska Kronika Filmowa była doceniana na najważniejszych festiwalach, m.in. w Cannes, Wenecji - jako jedna z najlepszych na świecie. Polską Kronikę Filmową nazywano w tamtych czasach „gazetą, która zaczyna się od trzeciej strony”. W 1967 po wojnie sześciodniowej pomiędzy Izraelem a Egiptem, Jordanią i Syrią Helena Lemańska zdecydowała się na odejście z redakcji PKF. W 1969 roku wyjechała na stałe z Polski do Francji, osiadła w Paryżu. Zawodowo do końca życia związana była z filmem - jako ekspertka od archiwistyki i filmu.

Jej film dokumentalny „Bambus mój brat” (1955) otrzymał główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach. W 1954 roku została odznaczona także Złotym Krzyżem Zasługi. Reżyserka otrzymała również dyplom honorowy na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za „sugestywne ukazanie bohaterstwa walczącego narodu wietnamskiego” w reportażu „Uwaga, uwaga nadchodzi” (1966).

Wykładowczyni: dr hab. Monika Talarczyk, prof. ucz.

Wykładowczyni Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, historyczka kina, badaczka kina kobiet. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Kobiet Filmu i Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Autorka pionierskich książek poświęconym kobietom w polskim kinie: „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku” (2013), „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” (2013), „Wanda Jakubowska. Od nowa” (2015). Zajmuje się też kinem kobiet w perspektywie światowej: zredagowała z Małgorzata Radkiewicz tom „(Nie)widzialne kobiety kina” (2018) oraz „Women in Cinema” - monograficzny numer „Pantoptikum” 2020, nr 3. Współpracuje przy wystawach twórczości kobiet: No Master Territories, Berlin 2022. Kuratorka retrospektyw amerykańskich reżyserek filmowych w ramach American Film Festival we Wrocławiu: Ida Lupino, Nina Menkes, Camille Billops.

𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠 𝗦𝗣𝗢𝗧𝗞𝗔Ń 𝗟𝗨𝗧𝗬-𝗠𝗔𝗝 𝟮𝟬𝟮𝟰
28 lutego 2024 r. (środa), godz. 18:00
bohaterka: Danuta Halladin
wykładowczyni: dr Piotr Pławuszewski

13 marca 2024 r. (środa), godz. 18:00
bohaterka: Jadwiga Żukowska
wykładowczyni: prof. dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska

24 kwietnia 2024 r. (środa), godz. 18:00
bohaterka: Krystyna Gryczełowska
wykładowczyni: prof. dr hab. Maria Zmarz-Koczanowicz

29 maja 2024 r. (środa), godz. 18:00
bohaterka: Irena Kamieńska
wykładowczyni: prof. dr hab. Maria Zmarz-Koczanowicz

ZAPOMNIANE REŻYSERKI. OPOWIEŚCI O PIONIERKACH POLSKIEGO KINA
Organizowany przez Dom Spotkań z Historią i Stowarzyszenie Kobiet Filmowców cykl spotkań „Zapomniane reżyserki. Opowieści o pionierkach polskiego kina” powstał z inicjatywy i kuratorki, Katarzyny Trzaski. Jak mówi pomysłodawczyni spotkań: „Ten cykl to podróż przez historię kina z feministycznej perspektywy i doskonała okazja do dyskusji na temat obecnej sytuacji kobiet w świecie filmu. Wydarzenie jest hołdem dla pomijanych w narracji filmowej reżyserek, propaguje wiedzę o historii polskiego kina i jego kobiecych twarzach”.

Cykl „Zapomniane reżyserki. Opowieści o pionierkach polskiego kina” jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Dzielnicę Śródmieście m.st. Warszawy. Partnerami cyklu są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Szkoła Historycznego Dokumentu Filmowego i Archiwum Kobiet, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Fundacja HER Docs.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: spotkanie wykład
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧