Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Performance w ramach Butohpolis 2024

Performance w ramach Butohpolis 2024
📅 Data: sobota, 27 kwietnia 2024

⌚ Godzina rozpoczęcia: 18:00

📌 Miejsce: Warszawa - Praga-Południe, Teatr Akt, ul. Łaziebna 9 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Butohpolis. VI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh 25.04-18.05.2024
Cały program: link

Teatr Akt, ul. Łaziebna 9
WSTĘP WOLNY
PERFORMANSE
Anna Ventura Natsuki (Hiszpania/Francja) “Sonzai” (premiera)
Anna Chudzik-Pawlik „bli(s)kość” (Polska)
Marek Kowalski/Anna Sasha Jędrzejewska (Polska) „Tańcząca gwiazda” (premiera)

SONZAI 存在 ISTNIENIE
(Anata no menomaedeあなたの目の前で Na twoich oczach)
Choreografia i wykonanie: NATSUKI (Hiszpania/Francja).
Performans przygotowany specjalnie na Festiwal Butohpolis.
Produkcja przy wsparciu: Universelle Illustrée Dance Compagnie , Paris France, FPOCI Fonds pour la Preservation de l´Œuvre de Carlota Ikeda, Paris, France, LPAM laboratori de pràctiques artístiques en mutació (laboratory of artistic practices in mutation), La Bisbal d´Empordà, Girona Espagne
Muzyka: Quartet Gerhard & Jaume Humet, Stephan Dedalus,
Michel Titin Schnaider ,Chant grégorien - Moniales bénédictines de l’abbaye Sainte-Cécile/ Gregorian chant - Benedictine nuns of Saint Cecilia Abbey
Kostiumy i akcesoria: Kova Loka
Sonzai… to ponowne odczytanie, czyli reinterpretacja Kesseki (nieobecności), która miała powstać w Butohpolis, zanim czas się zatrzymał, a świat przestał tańczyć. Patrzę na moje Kesseki, które przybiera imię, kształt, ciało i oddech wszystkich, którzy są przy mnie, tak że nie możecie ich zobaczyć. Zatańczę je i ty też możesz wziąć ich za rękę. Przypominam sobie więc ten taniec, jakiego nigdy nie było, i delektuję się tym, co każdy dzień we mnie odkładał od tamtego dnia. Czytam ponownie mój początkowy tekst, od którego zaczynam swoją drogę do Ciebie. O Kesseki (nieobecności) powiedziałam: To oda do wszystkich, którzy zniknęli, których już nie ma, i którzy na nas patrzą. Tańczę dla Carlotty Ikedy i staję się chmurą, kurzem, wodorostami i nie mam wieku. Antonia Mercé i Luqué, lepiej znana jako La Argentina (tancerka flamenco, o której tańcu mowa w pierwszym butô-kas), przypomina mi hiszpański folklor, który budzę z moich katalońskich korzeni. Podobnie jak w przeszłości Uzume, bogini tańca o prowokacyjnym podejściu, tańczę, by przywołać światło i czas; skała się osuwa, a błyskawica budzi młodszego brata, który uśmiecha się z zewnątrz. Kô Murobushi namawia mnie, żebym tupnęła nogą. Aby stłumić kroki, założyłam espadryle, chłopskie sandały, które tak pokochał surrealista Salvador Dali. Od Kami pożyczam energię telluryczną, od której jeżą mi się włosy na głowie. Na moim ciele rośnie sierść i wyłania się zwierzę tysiącletnie. Moje usta śmierdzą kamieniem, moja skóra ma smak soli i ziemi, kory i metalu. Trzęsę się ze strachu i radości. Śmieję się, pierdzę, bekam, umieram, tańczę. Transmutacje. Tańczę nieobecność. Zbyt wiele obecności gromadzi się w moim wnętrzu i kieruje moimi krokami. Mój metalowy kutas rozłupuje kamień, a sperma tryska na dno ziemi. Wychodzi potwór. Tańczę dla wszystkich we mnie.
ANNA VENTURA NATSUKI – choreografka, artystka wizualna, tancerka i nauczycielka, Anna Ventura de Cortès aka Natsuki rozpoczęła swoją karierę artystyczną w latach 80. po ukończeniu Institut del Teatre w Barcelonie, a następnie The Place Dance School w Londynie. Od 1988 roku mieszka we Francji, a w 1991 roku założyła L’Universelle Illustrée Compagnie de Danse i Département de Kréation Dynamique, zajmujące się sztuką choreograficzną. Opowiada się za dekompozycją sztuki poprzez wieloaspektowe i interdyscyplinarne podejście do współczesnej twórczości, jest znana z integracji nowych technologii z występami na żywo. Współpracowała z Centre Chorégraphique National de Caen, przygotowała choreografię dla Jeux Équestres Mondiaux de Normandie w 2014 roku, była członkinią grupy badawczej Susan Buirge w Fondation Royaumont we Francji oraz rezydentką w Fondation Dévlatta w LaSpezia we Włoszech i w OMI w Nowym Jorku. Współpracuje z uniwersytetami, École Supérieure d’Art d’Avignon, Centre National des Arts du Cirque w Chalons i Conservatoire National de Danse w Paryżu. Od 2011 roku rozwija projekt INDLB (Indélébile), zachęcając do międzynarodowych spotkań i wymiany z choreografami, artystami wizualnymi, historykami i filozofami wokół tematu pamięci i jej przekazywania. Szczególnie wrażliwa na kulturę japońską, przez wiele lat współpracowała z Carlottą Ikeda i Kō Murobushi w ramach Compagnie Ariadone. Jest autorką Fleur Sauvage Danser Carlotta Ikeda w ramach prac wspieranych przez Centre National de la Danse. W 2016 roku założyła Fonds pour la Préservation de l’Oeuvre de Carlotta Ikeda we Francji, a w 2018 roku uruchomiła MIAM Museu Immaterial de les Arts en Moviment w Katalonii, poświęcone promocji współczesnego dziedzictwa choreograficznego.

“BLI(S)KOŚĆ” performance art
ANNA CHUDZIK-PAWLIK (POLSKA)
Anna Chudzik-Pawlik to artystka poruszająca się głównie w sztukach wizualnych. Przez lata tworzyła analogowe kolaże często posługując się w nich wizerunkiem własnej twarzy. Od serii portretów przeszła w cykle tematyczne: „EXODUS”, #wszystkieboskie gdzie haft ręczny stanowi istotny element ilustracji. Jest autorką oficjalnego teledysku do utworu „Kwartyrnik” zespołu T.LOVE. Proces twórczy zaprowadził ją w rejony pracy z ciałem i przeniesienia dotychczasowych technik na obiekty czy tkaniny. Doświadczanie siebie, wychodzenie poza własne ograniczenia, konfrontacja z tu i teraz, z samą sobą, byciem kobietą i matką zrodziły potrzebę znalezienia innych środków wyrazu. W roku 2022 zajęła się sztuką performatywną, prezentując projekt „blis(s)kość” opowiadający o jej intymnym spotkaniu z boginią Mokoszą, matką ziemi mokrej. Artystka połączyła się z boginią, zakopując siebie nago w ziemi, oddając się jej całkowicie wraz z bezsilnością i smutkiem.

"TAŃCZĄCA GWIAZDA" PREMIERA
MAREK KOWALSKI ( POLSKA)
MUZYKA: ANNA JĘDRZEJEWSKA
Zaproszenie do niebezpiecznego przejścia, niebezpiecznego wstecz spoglądania, niebezpiecznego trwożnego zachwiania i zatrzymywania się. Spadłe ciało, okaleczone śmiertelnie, połamane, ale jeszcze nie martwe. Lubię to tylko, co krwią było pisane, tym się nie gardzi, gdyż z powołaniem związane było niebezpieczeństwo. Poruszała się jeszcze ręka jego w chaosie, by porodzić tańczącą gwiazdę. Teraz lekki jestem, teraz bujam, teraz widzę siebie przed sobą.
MAREK KOWALSKI - Aktor pantomimy (dyplom aktora mima Ministerstwa Kultury i Sztuki). Współtwórca Teatru Akt, animator wydarzeń artystycznych w Warszawie i na Mazowszu. Po zakończeniu edukacji w Studium Pantomimy Teatru Żydowskiego, w 1989 roku, w Klubie Stodoła zakłada, wspólnie z adeptami tego Studia, Teatr Akt, od 1991 roku istniejący w formie stowarzyszenia. Zainteresowany tańcem butoh bierze udział w licznych warsztatach tanecznych prowadzonych przez Mina Tanakę, Sylwię Hanff, Krzysztofa Jerzaka, Joan Laage, Marushkę Ronchi, Valentina Tchina, Yoshito Ohno i Atsushiego Takenuchi. Zaczyna też sam tworzyć krótkie akcje i zdarzenia inspirowane tańcem butoh. W 2020 roku współpracuje z Fundacją Sztuka Ciała reżyserując widowisko plenerowe "Pędy". W 2020 tworzy i bierze udział w spektaklu Ananke- reminiscencji z Warszawianki Stanisława Wyspiańskiego, którego premiera współfinansowana była przez m.st. Warszawa. Laureat Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Lalka Też Człowiek za spektakl Tańcząc ku korzeniom ( 2022).
ANNA JĘDRZEJEWSKA - kompozytorka, reżyserka i autorka projektów multimedialnych, takich jak instalacja, czy multimedialne widowisko. Skończyła kompozycję w klasie Bogusława Schaeffera w Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów pod kierunkiem wybitnych muzyków. Studiowała także w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (klasa rzeźby multimedialnej Antoniego Porczaka), zaś w Akademii Filmu i Telewizji ukończyła reżyserię filmową i montaż. Jest autorką filmów dokumentalnych o artystach współczesnych. Z Robertem Jędrzejewskim tworzy duet improwizujących kompozytorów – Saluluekip. Zespół kreuje multimedialne projekty łączące video, elektronikę i improwizację. Anna Jędrzejewska za swoje kompozycje otrzymywała nagrody na Konkursie Muzyki Sakralnej
„Gaude Mater” w Częstochowie, dwukrotne wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Jędrzejewska jest jedną z najbardziej synkretycznych polskich artystek, tworzy sztukę opartą na improwizacji i współczesnych zdobyczach sztuki europejskiej, łączy muzykę, multimedia i elektronikę.

-----
Butohpolis. VI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh
25.04-18.05.2024
Kuratorka: Sylwia Hanff
CAŁY PROGRAM: link
ORGANIZATOR: Stowarzyszenie "Akademia Umiejętności Społecznych"
Współorganizator: Limen Butoh
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
PARTNERZY:
Teatr Akt
Arteneum
Służewski Dom Kultury
Fijewski Gallery
EntrAxis

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Praga-Południe lub w kategoriach: teatr inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
🤍 Adoptuj flaminga! ❤️