Zapraszamy na kolejne spotkanie towarzyszące wystawie „Sylwester «Kris» Braun — fotograf od powstania”.
👁🗨 Do udziału w najbliższym spotkaniu zaprosiliśmy Susan Meiselas, członkinię Agencji Magnum uważaną za jedną z pierwszych politycznie zaangażowanych fotografek. Rozmowę poprowadzi Krzysztof Pijarski.
Wojna zawsze była ważnym i trudnym tematem dla fotografii. Po pierwsze – zwłaszcza współczesne wojny nie dzieją się w jednym miejscu. Drugim trudnym zagadnieniem jest czas – wojna nie kończy się wraz z końcem działań zbrojnych, ale naznacza dane miejsca na wiele dekad, pokoleń.
📸 Co właściwie pokazujemy, dokumentując działania wojenne i ich bezpośrednie skutki?
📸 Czy zdjęcia tylko pokazują, czy są w stanie opowiadać?
📸 Czy oglądanie działań na froncie, albo, co gorsza – naruszeń praw człowieka stron konfliktu – sprawia, że odbiorcy lepiej zrozumieją, co się właściwie dzieje (cokolwiek znaczy owo „lepiej”)? A może właśnie chodzi o to, by odbiorcy zaczęli działać, tylko co konkretnie mieliby robić?
Według Susan Meiselas wojnę powinno pokazywać się w trybie długofalowym, a nie tylko tymczasowym, w którym działają media głównego nurtu. Dopiero zanurzenie w kontekście pozwoli osobie fotografującej zobaczyć i opowiedzieć więcej za pomocą obrazu.
Rozmowę rozpoczniemy od omówienia rewolucji w Nicaragui i jej dokumentacji, której Meiselas poświęciła 25 lat swojego życia, by przejść do innych prób opowiedzenia o konfliktach w perspektywie czasu i przestrzeni, jak np. „Negative Publicity” Edmunda Clarka i Croftona Blacka, „Poppy” Roberta Knotha i Antoinette do Jong oraz „Makeshift” Pawła Starca.
Susan Meiselas urodzona w 1948 w Stanach Zjednoczonych, ukończyła edukację artystyczną na Uniwersytecie Harvarda. Zasłynęła długoterminowymi projektami, w których zwracała uwagę na problemy mniejszości i pomijane przez globalną opinię publiczną konflikty. Dołączyła do Agencji Magnum w 1976 roku. Jest uważana za jedną z pierwszych politycznie zaangażowanych fotografek. Fotografia wykonana przez nią podczas powstania w Nikaragui stała się międzynarodowym symbolem rewolucji i oporu wobec opresyjnego systemu.
📅 14 listopada, czwartek, 18:00
📍 Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42
🗣 Spotkanie odbędzie się w języku angielskim
🎟️ Bezpłatne bilety będą do pobrania w kasie Muzeum Warszawy na godzinę przed wykładem.
🔎 Liczba miejsc: 50 osób
🤟 Spotkania będą transmitowane na żywo. W późniejszym terminie zostaną także udostępnione z tłumaczeniem na PJM oraz język angielski (lub polski w wypadku spotkania po angielsku).
•••••
𝙁𝙤𝙩𝙤𝙜𝙧𝙖𝙛𝙞𝙖 𝙞 𝙠𝙤𝙣𝙛𝙡𝙞𝙠𝙩
Fotografia niemal od początku swojego istnienia towarzyszy wojnie, walce i konfliktowi. Jej historię ukształtowała potrzeba dokumentowania działań wojennych, uzyskiwania przekonujących dowodów zbrodni i zniszczeń, portretowania osób dotkniętych wojną czy uwikłanych w konflikt.
Tak było zarówno dawniej, gdy na front żołnierze zabierali małe, lekkie i wówczas nowoczesne aparaty małoobrazkowe, jak i współcześnie, gdy wywiad wojskowy używa aparatów z noktowizorami czy dronów. Wojny przyciągały i nadal przyciągają też zawodowych fotografów i fotografki, a tworzone przez nich zdjęcia często zyskiwały status ikonicznych choć też dyskusyjnych obrazów konfliktów.
•••••
𝙎𝙮𝙡𝙬𝙚𝙨𝙩𝙚𝙧 „𝙆𝙧𝙞𝙨” 𝘽𝙧𝙖𝙪𝙣 — 𝙛𝙤𝙩𝙤𝙜𝙧𝙖𝙛 𝙤𝙙 𝙥𝙤𝙬𝙨𝙩𝙖𝙣𝙞𝙖
O różnych znaczeniach fotografii konfliktu porozmawiamy przy okazji wystawy fotografii Sylwestra „Krisa” ukazujących walkę podjętą na ulicach Warszawy w sierpniu 1944 roku. Postaramy się przybliżyć jego relację z perspektywy historycznej i współczesnej. Opowiemy o znaczących projektach fotograficznych dotyczących konfliktów, a także o standardach etycznych związanych z używaniem i wykorzystywaniem fotografii konfliktu.
Cykl spotkań towarzyszy wystawie, na której Muzeum Warszawy prezentuje oryginalne odbitki wykonane przez Sylwestera „Krisa” Brauna. To jeden z najważniejszych fotografów powstania warszawskiego. Wiele z wykonanych przez niego w 1944 roku kadrów stało się ikonami. Oryginalne odbitki autorstwa Brauna to najcenniejsze obiekty dotyczące powstania warszawskiego w kolekcji fotograficznej Muzeum Warszawy.
•••••
𝘾𝙚𝙣𝙩𝙧𝙪𝙢 𝙁𝙤𝙩𝙤𝙜𝙧𝙖𝙛𝙞𝙞
To inicjatywa Muzeum Warszawy, której celem jest rozwijanie zainteresowania fotografią. Podstawą naszych działań jest wyjątkowa kolekcja tysięcy zdjęć profesjonalnych i amatorskich. Zbieramy i badamy fotografie od ich najstarszych form po jej współczesne eksperymenty. Organizujemy spotkania, dyskusje, warsztaty i wystawy. Zależy nam na tym, by rozwijać oddolne inicjatywy i wspierać projekty fotograficzne twórców i twórczyń rozpoczynających swoją drogę artystyczną.
•••••
𝙄𝙙𝙚𝙣𝙩𝙮𝙛𝙞𝙠𝙖𝙘𝙟𝙖 𝙬𝙞𝙯𝙪𝙖𝙡𝙣𝙖
Joanna Bębenek, w tle fragment fotografii Sylwestra „Krisa” Brauna, Aleje Jerozolimskie w Warszawie, sierpień 1944, z kolekcji Muzeum Warszawy.
𝙊𝙧𝙜𝙖𝙣𝙞𝙯𝙖𝙩𝙤𝙧
Muzeum Warszawy, instytucja kultury m.st. Warszawy.
𝙁𝙞𝙣𝙖𝙣𝙨𝙤𝙬𝙖𝙣𝙞𝙚
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
spotkanie
wykład
wystawa