[English version below]
Relacje ludzko-roślinne są elementem tożsamości i jedną z podstawowych praktyk kształtowania ekosystemów. W różnych krajach i kręgach kulturowych wokół roślin wytwarzane są znaczenia, symbole i praktyki. To relacja sprzężenia zwrotnego, która kształtuje środowisko i jego etnobotaniczną specyfikę. Wspólne jedzenie i picie jest centralnym punktem spotkań. Organizują one rytm życia codziennego, są świadkami i towarzyszami naszej historii. Takim towarzyszem i pretekstem do rozmów ma się stać również Holobiont – napój etnobotaniczny.
Holobiont w terminologii biologicznej oznacza organizm złożony z wielu organizmów. W tym przypadku termin użyty jest jako metafora ludzkiej tożsamości zakorzenionej w świecie roślin. Wokół tego hasła proponujemy przeprowadzenie procesu warsztatowego, którego celem będzie opracowanie napoju opartego na ziołach i owocach. Proces zakłada przejście przez wszystkie etapy tworzenia produktu. Od wypracowania receptury, przez uprawę, produkcję, opakowanie, marketing. Chcemy, aby Holobiont stał się napojem, który jest przestrzenią spotkania zarówno nas ludzi, jak i naszych kultur.
Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkich a szczególnie osoby doświadczone migracją. Wspólnie ze Spółdzielnią MOST, która prowadzi farmę na warszawskich Siekierkach, będziemy szukać smaków, które opowiadają o etnobotanicznych relacjach i tożsamościach. Będziemy zakładać uprawy, zbierać plony, szukać dostawców oraz warzyć napój pod okiem specjalistów i specjalistek.
Jest to więc projekt, który łączy w sobie elementy animacji kultury, hortiterapii i ekonomii społecznej. Hybrydowy startup. Celem materialnym jest wyprodukowanie pewnej ilości napoju, zabutelkowaniu go, opatrzeniu odpowiednią etykietą i dystrybucja. Celem mniej materialnym, ale równie istotnym, jest integracja, dzielenie się wiedzą i zdobywanie konkretnych kompetencji związanych z lokalną uprawą i produkcją żywności.
Harmonogram:
1. Tożsamości etnobotaniczne – rośliny naszego dzieciństwa, naszych kultur, domów INAUGURACJA PROJEKTU(14 grudnia 2024)
2. Symbolika roślin – znaczenie symboliczne roślin oraz ich właściwości i smaki (styczeń 2025)
3. Receptura – opracowanie smaku, który mógłby reprezentować spotkanie etnobotanicznych tożsamości w czasach wymuszonych migracji. Wspólne projektowanie przepisu (luty 2025)
4. Surowce – czyli co i jak możemy uprawiać a co potrzebujemy pozyskać z innych źródeł (marzec 2025)
5. Zakładania upraw – działania na terenie spółdzielczej Farmy MOST pod okiem doświadczonych ogrodników i ogrodniczek (kwiecień 2025)
6. Identyfikacja wizualna – opracowanie opakowań i etykiet we współpracy z profesjonalną graficzką / grafikiem (maj 2025)
7. Warzenie napoju – produkcja napoju we współpracy z osobami doświadczonymi w przetwórstwie z wykorzystaniem profesjonalnego zaplecza kuchennego (czerwiec / lipiec 2025)
8. Wydarzenie promocyjne – opracowanie i przygotowanie otwartego wydarzenie wieńczącego projekt, na którym napój zostanie zaprezentowany szerokiej publiczności (sierpień/wrzesień 2025)
Dokładna data oraz lokalizacja będę podawana z miesięcznym wyprzedzeniem.
Warsztaty będę prowadzone w języku polskim lub angielskim, w zależności od potrzeb osób uczestniczących.
Można wziąć udział zarówno w wybranych warsztatach jak i w całym cyklu.
Zapisz się przez formularz >>
link
Lub skontaktuj się z nami:
maciej.lepkowski@hub.coop
Więcej info:
link
Projekt realizowany jest przez CoopTech Hub przy wsparciu finansowym EIT Food (Program AMPLE) we współpracy ze Spółdzielnią MOST, Pracownią Dóbr Wspólnych oraz Fundacją Inna Przestrzeń.
---- ENG ---
Human-plant relationships are an element of identity and one of the basic practices of ecosystem formation. In different countries and cultural circles, meanings, symbols and practices are produced around plants. It is a feedback relationship that shapes the environment and its ethnobotanical specificity. Eating and drinking together are central to the gatherings. They organise the rhythm of daily life and are witnesses and companions to our history. The Holobiont, an ethnobotanical drink, is also to become such a companion and a pretext for conversation.
Holobiont in biological terminology means an organism composed of many organisms. In this case, the term is used as a metaphor for human identity rooted in the plant world. Around this slogan, we propose a workshop process to develop a beverage based on herbs and fruits. The process involves going through all the stages of product creation. From the development of the recipe, through cultivation, production, packaging and marketing. We want Holobiont to become a drink that is a space for both us humans and our cultures to meet.
Everyone is invited to participate in the workshop and especially people experienced with migration. Together with the MOST cooperative, which runs a farm in Warsaw’s Siekierki district, we will search for flavours that tell the story of ethnobotanical relationships and identities. We will be setting up crops, harvesting, looking for suppliers and brewing a drink under the guidance of experts and specialists.
So it is a project that combines elements of cultural animation, horticulture and social economy. Hybrid startup. The material goal is to produce a certain amount of the drink, bottle it, label it and distribute it. The less material but equally important goal is to integrate, share knowledge and acquire specific competences related to local food cultivation and production.
Timetable:
1. Ethnobotanical identities - plants of our childhood, our cultures, our homes PROJECT INAUGURATION. (14 December 2024)
2. Plant symbolism - symbolic meaning of plants and their properties and flavours. (January 2025)
3. Recipe - developing a flavour that could represent the meeting of ethnobotanical identities in times of forced migration. Collaborative recipe design. (February 2025)
4. Raw materials - what and how we can grow and what we need to get from other sources. (March 2025)
5. Crop establishment - activities on the MOST Cooperative Farm under the guidance of experienced gardeners and horticulturists. (April 2025)
6. Visual identity - developing packaging and labels in collaboration with a professional graphic designer/graphic artist. (May 2025)
7. Beverage brewing - beverage production in collaboration with experienced processors using professional kitchen facilities. (June / July 2025)
8. Promotional event - development and preparation of an open event to crown the project, where the beverage will be presented to the general public. (August / September 2025)
The exact date and location will be communicated one month in advance.
Workshops will be conducted in Polish or English, depending on the needs of the participants.
It is possible to take part in both selected workshops and the whole series.
Sign up via the form >>
link
Or contact:
maciej.lepkowski@hub.coop
More info:
link
The project is implemented by the CoopTech Hub with the financial support of EIT Food (AMPLE Programme) in collaboration with the MOST Cooperative, the Common Lab Foundation and the Other Space Foundation.
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
warsztaty
wykład
po angielsku