Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator? | wystawa | oprowadzanie kuratorskie
📣 W związku z przedłużeniem prezentacji wystawy „Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?” do 31 stycznia (czynna od wtorku do niedzieli w godz. 12:00-19:00) zapraszamy do Pałacu Czapskich na oprowadzania kuratorskie:
🗓️ 26 stycznia 2025 w godzinach 12:00 – 14:00
📌 Pałac Czapskich przy ul. Krakowskie Przedmieście 5 w Warszawie
Wystawa podąża szlakiem wybranych najsłynniejszych, wzbudzających największe kontrowersje, przedstawień Adama Hanuszkiewicza. Przypomina również o Hanuszkiewiczu – aktorze.
„Teatr to rytuał, napięcie, wyładowanie energii, branie energii. To msza profanum” – Adam Hanuszkiewicz.
🎭 Teatr Hanuszkiewicza od początku wzbudzał gwałtowne spory. Oponenci oskarżali reżysera o spłycanie wielkiej literatury i tanie efekciarstwo, publicystykę i kokietowanie masowej widowni. Szczególnie gorące emocje wzbudzała popularna działalność Hanuszkiewicza pod szyldem Teatru Narodowego, kiedy osiągnęła swoje apogeum.
Polemizowali z reżyserem wybitni krytycy: Konstanty Puzyna, Marta Fik, Jerzy Koenig. Wspierali koncepcje Hanuszkiewicza wybitni naukowcy związani z Instytutem Badań Literackich – Stefan Treugutt, Maria Janion, Ryszard Przybylski i Jarosław Marek Rymkiewicz. Za Hanuszkiewiczem stali przede wszystkim widzowie, tłumnie odwiedzający najpierw Teatr Powszechny, a później – Teatr Narodowy.
„Właśnie dyrekcja Hanuszkiewicza była tym okresem w historii Teatru Narodowego, gdy miał on rzeczywistego partnera w publiczności. Może nie był wtedy Teatrem Narodowym, ale był teatrem narodu.” – Magdalena Raszewska, Teatr Narodowy 1949–2004
Styl reżyserski Adama Hanuszkiewicza kształtował się równocześnie w studiu telewizyjnym i na scenie. Wprowadził do teatru zasady dynamicznego montażu i kompozycji kadru (zwłaszcza w adaptacjach powieści) oraz sposób wykorzystania światła uwzględniający szczególnie aktora lub rekwizyt.
Hanuszkiewicz był demonstracyjnie wierny zasadzie „autonomiczności sztuki teatru”, radykalnie przeciwstawiał się gotowym strukturom dramatycznym – głównie w warstwie wizualnej. Mnożył efektowne pomysły inscenizacyjne, które często dominowały nad całością przekazu. Inspiracji szukał w kulturze popularnej – tym sposobem teatralne skutecznie trafiał w oczekiwania masowej widowni drugiej połowy lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.
ℹ️ Organizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Wystawa „Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?” organizowana jest dzięki wsparciu z KPO. Sfinansowane przez Unię Europejską Next Generation EU
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
wystawa
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie