Panel dyskusyjny w ramach międzynarodowego projektu "Buried Secrets: Responses to Raw Materials Exploitation". Dyskusję, do której zapraszamy publiczność, poprzedzą prezentacje działań edukacyjnych i proekologicznych, za którymi stoją artyści, projektanci i badacze.
Reżyser teatralny Michał Zadara przedstawi kulisy spektaklu „Smutna rzeka” – o niedawnym zatruciu Odry przez spółki górnicze – i opowie, dlaczego założył Instytut Prawa Performatywnego. Podobny charakter miał jego wykład performatywny „400 m² nadziei”, który wygłosił podczas zeszłorocznego Festiwalu Łódź Wielu Kultur na łące przy Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Opowiadał o łące jako o spektaklu – alternatywie dla antropocentrycznego teatru, który bierze też przecież udział w wykorzystywaniu ziemskich zasobów.
Kulturoznawczyni Aleksandra Litorowicz z Fundacji Puszka będzie mówić o projektach zazieleniania miasta, takich jak „Plac Nowego Sąsiedztwa” na placu Defilad, „Nowy Plac” przy Nowym Teatrze, „Rezerwat” na Targówku, „Atlas wszystkich mieszkańców” oraz „Społeczne Archiwum Warszawskiej Przyrody”.
„Porozmawiamy o roli projektów artystycznych, badawczych czy animacyjnych, które wnoszą konkretne propozycje i prototypy na rzecz redefinicji relacji człowieka z naturą w mieście – opowiadają historie środowiskowe, pomagają wzmacniać i uodparniać eko/system, a także otwierają głowy na nowe opowieści o świecie nie-tylko-ludzkim. Ważną częścią mini-wykładu będzie skupienie się na miejskim potencjale terenów lokalnych, osiedlowych, codziennych, również tych przy instytucjach kultury.”
Architekci Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis ze studia projektowo-badawczego Centrala na przykładzie dwóch projektów – Domu Wielomateriałowego i Pogodowania architektury – przedstawią ideę architektury chronobiologicznej.
„Proponowana przez nas architektura chronobiologiczna wzmacnia poczucie bycia częścią cyklicznych zjawisk: rytmów dnia i nocy, pór roku i pogody, z wszelkimi tego konsekwencjami. Budynki, pomimo pozoru stabilności są włączone w obieg ruchomej, transformującej się materii świata. Gdy spojrzymy z odpowiedniej perspektywy geologicznej, również gmachy z betonu, granitów i marmurów podlegają rozkładowi. Ułuda trwałości architektury często oparta jest na ekstraktywizmie surowców w odległych miejscach globu. Zaprojektowana nietrwałość domu, może wpisać go w lokalne cykle przyrodnicze. Życie w przeobrażającej się materii, poprzez doświadczenie metabolizmu planety, może dawać poczucie komfortu w sytuacji ciągłej zmiany.”
Przed spotkaniem – o godzinie 15.00 – zapraszamy na projekcje filmów krótkometrażowych, które ekspansję człowieka na Ziemi ukazują w różnych kontekstach geopolitycznych.
„Echa miliardów lat”, reż. Naoko Tanaka (Japonia, Niemcy), 10 minut
Esej filmowy Naoko Tanaki oparty na rysunkach z podróży artystki do skażonej strefy Fukushimy przekształca prawdziwe spotkania w magiczne narracje.
„Dark Matter”, reż. Viktor Brim (Uzbekistan, Niemcy), 20 minut
Kamera u Viktora Brima rejestruje apokaliptyczne obrazy, dokumentując miejsca minionego i trwającego procesu wydobycia surowców naturalnych. „Dark Matter” rozpoczyna się od mglistych pejzaży z zakładami przemysłowymi, a kończy w otchłani kopalni diamentów Mirny w Jakucji na Syberii.
„Kris Project I: Niekończąca się opowieść o Marii, kopalni cyny, przyprawach i harimau”, reż. Au Sow-Yee, (Malezja/Tajwan), 15 minut W XIX wieku brytyjscy kolonizatorzy rekrutowali chińskich i hinduskich robotników do Malajów Brytyjskich w celu wydobywania surowców naturalnych. Kierując się zasadami rasistowskiej polityki „dziel i rządź”, doprowadzali do brutalnych konfliktów, których ślady i konsekwencje widoczne są do dziś. „Kris’s project I” dekonstruuje »kulturową podmiotowość« Malezji w jej wewnętrznej i zewnętrznej historii kolonialnej. „Pseudo-dokument” Au Sow-Yee’a oddziela dźwięk od obrazu, zakłóca czas i przestrzeń oraz wykorzystuje materiały archiwalne do przełamania linearnych narracji historycznych.
Wydarzenie odbywa się w ramach międzynarodowego projektu „Buried Secrets: Responses to Raw Materials Exploitation”, który jest efektem współpracy czterech europejskich organizacji: Teatru Komuna Warszawa, centrum sztuk CAMPO w Gandawie (Belgia), Freies Werkstatt Theater w Kolonii (Niemcy) i stowarzyszenia Sciaena w Faro (Portugalia).
Sfinansowano dzięki Perform Europe.
Perform Europe to wspierany przez Unię Europejską program finansowania dla europejskiego sektora sztuk performatywnych. Jego celem jest ułatwianie międzynarodowych kontaktów i kładzie nacisk na praktyki zakorzenione w zrównoważonym rozwoju i inkluzywności, dążąc do przekształcenia sektora sztuk performatywnych i zapewnienia zrównoważonej dystrybucji na całym kontynencie.
Perform Europe jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Kreatywna Europa i realizowany przez konsorcjum sześciu organizacji: IETM – International network for contemporary performing arts, European Festivals Association (EFA), Circostrada, European Dance Development Network, Pearle * – Live Performance Europe oraz IDEA Consult.
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
spotkanie
wykład