Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Andrea Fraser. Bez tytułu | Wykład

Andrea Fraser. Bez tytułu | Wykład
📅 Data: sobota, 15 marca 2025

⌚ Godzina rozpoczęcia: 15:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Zachęta, plac Stanisława Małachowskiego 3 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️


Andrea Fraser. Bez tytułu
Wykład
◼️ Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
◼️ wstęp wolny
◼️ 15.03 sobota, godz. 15:00
◼️ Wykład w języku angielskim z tłumaczeniem symultanicznym na język polski oraz PJM
◼️ tłumaczenie na PJM: Katarzyna Głozak i Karolina Rokacz

Zapraszamy na wykład performatywny Andrei Fraser, towarzyszący jej indywidualnej wystawie w Zachęcie. Artystka opowie o kontekstach powstania swoich prac prezentowanych na wystawie, jej metodach zakorzenionych w feministycznych badaniach podmiotowości, ale też przyjrzy się naszym oczekiwaniom wobec sztuki.

Andrea Fraser jest jedną z najważniejszych postaci sztuki współczesnej zajmujących się krytyką instytucjonalną, rolą artysty oraz strukturami władzy, hierarchiami i mechanizmami funkcjonowania rynku sztuki. Jej twórczość jako artystki, ale też autorki tekstów i publikacji, odgrywa wyjątkowe znaczenie w definiowaniu mechanizmów władzy i „wytwarzania dóbr” w obszarze sztuki współczesnej. Od ponad trzech dekad bada ona ekonomię społeczną, finansową i afektywną organizacji kulturalnych, grup i jednostek.

Strategie artystyczne, jakimi konsekwentnie posługuje się w swojej pracy, powiązane są z socjologią kultury Pierre’a Bourdieu, psychoanalizą, ale także ideami pluralizmu i demokracji. W swoich publikacjach, które stanowią integralną część jej praktyki artystycznej – oporu kulturowego o wymiarze nie tyle politycznym, co etycznym – bada tematy wartości kulturowej podtrzymywanej przez instytucje muzealne, rolę artysty jako dostawcy dóbr i usług w skomercjalizowanym świecie sztuki, a także udział sektora kultury w utrzymywaniu rasizmu i nierówności społecznych. W jej twórczości widoczna jest rzadka autorefleksja dotycząca jej własnej roli jako artystki, a wykorzystywane przez nią strategie — performatywne interwencje, krytyczno-polemiczne przemowy, dialogi i monologi — składają się na szeroki i krytyczny opis istniejącego systemu świata sztuki i inspirują debatę społeczną.

◼️ Andrea Fraser, artystka i performerka, profesora w UCLA School of the Arts and Architecture Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, jest ekspertką w dziedzinie sztuki konceptualnej, krytyki instytucjonalnej, feministycznej sztuki performatywnej i psychologii praktyki artystycznej, ale również certyfikowaną konsultantką ds. relacji grupowych i autorytetem w zakresie psychodynamiki grup i organizacji, szczególnie tych w dziedzinach kultury.

Jej prace były wystawiane m.in. na wystawach indywidualnych w Hammer Museum w Los Angeles (2022); Philadelphia Museum of Art w Filadelfii; Künstlerhaus Stuttgart (obie 2021); Art Institute of Chicago; Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku (obie 2016); Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig w Wiedniu (2012); oraz na Uniwersytecie Harvarda w Cambridge, Massachusetts (2010). Retrospektywy jej twórczości odbyły się w Museum of Contemporary Art w Barcelonie i MUAC UNAM w Meksyku (obie w 2016), Museum der Moderne w Salzburgu (2015), Museum Ludwig w Kolonii (2013) oraz w Kunstverein w Hamburgu (2003).

W 1993 roku reprezentowała Austrię na 45. Biennale w Wenecji. Brała udział w wystawach Whitney Biennial w 1993 i 2012 roku, edycjach Biennale w São Paulo w 1998 i 2021 roku, Prospect 3 New Orleans w 2014 roku.
Członkini-założycielka feministycznej grupy performatywnej The V-Girls (1986–1996), inicjatywy artystycznej Parasite (1997–1998) i spółdzielczej galerii sztuki Orchard (2005–2008).

Publikacje: „Museum Highlights: The Writings of Andrea Fraser” (2005), „Collected Interviews” 1990–2018 (2019) i „2016 in Museums, Money, and Politics” (2018).

tłumaczenie na PJM: Katarzyna Głozak i Karolina Rokacz

zdjęcie w tle: „Soldadera”, 1998-2001 dwukanałowa instalacja wideo film 16 mm, widok instalacji, Museum der Moderne Salzburg, 2015, fot. R. Iglar

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: wykład
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧