6 kwietnia 2024 (niedziela)
godz. 19.00
Miejsce koncertu: Parafia Zesłania Ducha Świętego ul. Broniewskiego 44
Wstęp wolny,
Stwórco Łaskawy
Maria Pomianowska Trio.
Wielki Post to czas pokuty, przygotowujący do przeżycia największych świąt
chrześcijan, Świąt Wielkanocnych. W pierwszych wiekach Wielki Post obejmował
tylko Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Do V wieku trwał tydzień, a później, na
pamiątkę czterdziestodniowego postu Jezusa na pustyni oraz czterdziestu lat
wędrowania Izraelitów po ucieczce z Egiptu, został przedłużony do czterdziestu dni.
W czas postu nie wypada grać skocznych polek i mazurków. Jeśli już to smętne
dumki ,nokturny i śpiewać pieśni o tematyce pasyjnej. Zdarzało się, że podczas postu
chowano dzieciom zabawki zostawiając te najbardziej zniszczone, a zamiast bajek
czytano dzieciom żywoty świętych.
Prof. Maria Pomianowska, badaczka i znawczyni kultury ludowej i tradycyjnej
dotarła do najdawniejszych pieśni związanych z okresem Wielkiego Postu. Pieśni,
które były śpiewane w dawnych czasach w oddalonych od głównych skupisk
ludzkich enklawach, zachowały dzięki temu swój świeży niepowtarzalny oryginalny
charakter. Możemy teraz, w dobie rewolucji technologicznych, powrócić do korzeni
naszej kultury i przenieść się wraz z muzykami jej zespołu do czasów bardzo
archaicznych i przypomnieć sobie utwory, dawniej przekazywane tylko w
tradycji ustnej, śpiewane na ziemiach polskich w okresie Wielkiego Postu.
Niezwykłe są instrumenty akompaniujące pieśniom to staropolskie zrekonstruowane
fidele kolanowe - fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka oraz wspak
Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk
archeologicznych. Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prac prowadzonych w
Płocku. Pochodzenie warstwy zawierającej instrument określono na połowę XVI w.
Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI- wiecznego polskiego ludowego
instrumentu smyczkowego.
Suka biłgorajska to zaginiony staropolski instrument smyczkowy, zrekonstruowany
na podstawie źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden oryginał. Były
to wzmianki prasowe z końca XIXw. oraz akwarela namalowaną przez Wojciecha
Gersona (1895). Suka mielecka zrekonstruowana została na podstawie akwareli
autorstwa Stanisława Putiatyckiego. Wykazuje już więcej cech wiolinizacji niż dwa
wcześniej wymienione instrumenty. Wraz z Andrzejem Kuczkowskim i Ewą Dahlig,
Maria Pomianowska zrekonstruowała trzy zapomniane instrumenty. Opracowała od
nowa zapomnianą praktykę wykonawczą, tworząc autorską technikę gry, styl
wykonawczy oraz repertuar.
Zespół zrekonstruowanych fideli kolanowych składa się z instrumentów w różnych
rejestrach, od sopranowego do basowego. Wzbogacony jest wspakiem czyli fidelą
należącą do tzw. nowej tradycji. Instrument stworzył współczesny rzeźbiarz
warszawski Andrzej Król. Jego brzmienie mieści się w rejestrze wiolonczeli, ale ma
bardzo charakterystyczną etniczną barwę.
Maria Pomianowska- śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka, oprac.
utworów, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Kauf- Tyrał -śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Anna Klimczyk-śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Trio to unikalna formacja złożona z młodych utalentowanych artystek oraz ich
profesor. W trio usłyszą państwo studentkę (Anna Klimczyk) i absolwentkę
(Aleksandra Kauf).
Artystki współpracują od 2016 roku koncertując w Azji (Chiny, Japonia, Wietnam,
Korea etc) Afryce (RPA, Egipt, Tunezja etc.) i Ameryce. ( USA, Kanada). W
repertuarze mają między innymi programy muzyki folkowej, programy łączące
muzykę klasyczną z muzyką ludową ( F.Chopin, S.Moniuszko, W.Lutosławski,
K.Szymanowski), tańce i melodie z XVI i XVII wiecznych tabulatur organowych i
lutniowych, kompozycje Piotra z Grudziądza, Mikołaja z Radomia, autorskie utwory
Marii Pomianowskiej przeznaczone na tak nietypowy skład oraz programy z muzyką
polsko-azjatycka i polsko-afrykańską.
Maria Pomianowska
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka,
kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor
międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. 27 lat temu wspólnie z Ewą
Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych
staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki
mieleckiej. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalność związaną z
muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra
Wiolonczeli i Kontrabasu) w AM w Krakowie. Są to studia I i II stopnia.
Artystka wydała 29 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz
międzynarodowe nagrody ( m.innymi World Music Charts Europe, Songlines
magazine). Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach
koncertowych. ( między innymi: Royal Albert hall (Londyn), Kennedy Center
(Waszyngton), Lincoln Center (Nowy Jork), Izumi hall (Osaka), Mozart hall (Tokio),
Kiara hall(Sapporo). Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami
między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo
Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh.
W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą
rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej
Michiko.
Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi,
pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i
indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązana
przez Akademię Muzyczną w Krakowie współpraca z Normal University w Qanzhou
(Chiny) umożliwia artystce poprzez coroczne projekty ze studentami chińskim,
promocję muzyki polskiej na szeroką skalę.
W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe.
(Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na
zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę
do sztuk teatralnych oraz filmów.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010),
„Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011),
Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011),
Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) ,
Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018)
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019).
Nagroda im. Witolda Hulewicza ( 2019),Nagroda Mediów Publicznych (2023).
Nagroda Fryderyka oraz platynowa płyta za muzykę do filmu „Chłopi”(2024)
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Bielany lub w kategoriach:
koncert