Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Festiwal 39. Warszawskie Spotkania Muzyczne

Festiwal 39. Warszawskie Spotkania Muzyczne
📅 Data rozpoczęcia: niedziela, 11 maja 2025

⌚ Godzina rozpoczęcia: 18:00

📅 Data zakończenia: sobota, 17 maja 2025

📌 Miejsce: Warszawa - Mokotów, różne lokalizacje, wskazane poniżej :) (pokaż na mapie)

♿ Wydarzenie dostępne dla osób z niepełnosprawnością

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
Szanowni Państwo,
tegoroczne Warszawskie Spotkania Muzyczne rozpoczniemy w niedzielę. Niedziela, jako dzień wolny od pracy, będzie dniem swobodnej improwizacji. Koncert w PROM-ie Kultury pokaże, że muzyką improwizowaną można się nie tylko bawić, ale też w nią wgłębić, celebrować... czasami dotykając granic metafizyki.
Jeśli ktoś uznaje tylko klasyczne koncerty odbywające się w salach przeznaczonych do słuchania muzyki, ominie być może z daleka Noc Muzeów i „Gadatliwość drzew”: drzewa przemówią tu w swoim naturalnym środowisku – w parku pod warszawską Cytadelą.
Pozostałe koncerty spełnią nasze klasyczne oczekiwania: w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy Krakowski Kwintet Dęty, The Whoop Group i Orkiestrę Polskiego Radia, a w Pałacu na Wyspie niezwykle interesujący recital klawesynowy. Festiwal zawsze wybiera dla Państwa crème de la crème, więc czeka nas wiele wzruszeń, wiele zachwytów i wiele nowego.
Serdecznie zapraszamy!
Jarosław Siwiński
Dyrektor Artystyczny
39. Warszawskich Spotkań Muzycznych

39. Warszawskie Spotkania Muzyczne 2025
11–17 maja 2025 r.
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest bezpłatny.

PROGRAM ⬇️

-----

niedziela 11 maja godz. 18:00
PROM Kultury Saska Kępa, ul. Brukselska 23 (Sala widowiskowa – I p.)

OAMENI – LUDZIE
koncert muzyki improwizowanej

Grupa improwizujących muzyków i kompozytorów zinterpretuje fotografie wybitnego rumuńskiego artysty Vlada Dumitrescu. Zobaczymy niesamowite zdjęcia ludzi z karpackich, zapomnianych przez współczesną cywilizację wiosek, w otoczeniu przyrody, domostw i zwierząt. Koncert poświęcony będzie także zmarłemu w tym roku Szábolcsowi Esztényi’emu, mistrzowi improwizacji, który wielokrotnie brał udział w kolejnych odsłonach „Partytur fotograficznych”. Przypomną go, wplecione w muzyczną narrację, nagrania i sample fortepianowe.

Koncert jest organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej oraz Rumuńskim Instytutem Kultury w Warszawie.

Veranika Los – śpiew
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty
Jędrzej Łagodziński - saksofon
Tadeusz Wielecki – kontrabas
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne, syntezator, sampler

Vlad Dumitrescu – fotografie

Partytury Fotograficzne: OAMENI – LUDZIE**

-----

poniedziałek 12 maja godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59

FONOPLASTICON
koncert kameralny

Jeśli ktoś jeszcze twierdzi, że współczesna, klasyczna twórczość muzyczna jest „jednorazowa” – koniecznie powinien przyjść na ten koncert, aby zmienić zdanie. Usłyszy znakomite kompozycje sprawdzone na estradzie, choć wciąż niewątpliwie grane zbyt rzadko – szczególnie w tak znakomitym wykonaniu. Krakowski Kwintet Dęty z towarzyszeniem Beaty Bilińskiej na fortepianie – zapraszają!

Krakowski Kwintet Dęty w składzie:
Katarzyna Kurowska-Mleczko – flet
Marek Mleczko – obój
Roman Widaszek – klarnet
Paweł Solecki – fagot
Tadeusz Tomaszewski – waltornia
oraz
Beata Bilińska – fortepian

Alexander von Zemlinsky (1871 - 1942) Humoreske (Rondo) na kwintet dęty (1939)
Antoni Szałowski (1907 – 1973) Trio na obój, klarnet i fagot (1936)
Maciej Zieliński Impressioni Concertante na kwintet dęty (2020)
Zbigniew Bargielski Fonoplasticon na kwintet dęty i fortepian (2016)
Maciej Małecki Cztery opowieści na trio stroikowe (2020)
Krzysztof Herdzin Sextant na kwintet instrumentów dętych i fortepian (2024)

-----

wtorek 13 maja godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59

THE WHOOPER
koncert prawykonań

Na koncert złożą się utwory, które Warszawskie Spotkania Muzyczne zamówiły u twórców często łączących różne gatunki muzyczne. Znakomity kwartet saksofonowy The Whoop Group został z tej okazji rozszerzony o jazzowe trio, i oczywiście nie jest to przypadek. A jednak – żadnej gwarancji nie mamy, że w tym składzie, na tym festiwalu i z ręki tych kompozytorów usłyszymy akurat jazz…

kwartet saksofonowy The WHOOP Group w składzie:
Jakub Muras – saksofon sopranowy
Mateusz Dobosz – saksofon altowy
Krzysztof Koszowski – saksofon tenorowy
Szymon Zawodny – saksofon barytonowy
oraz:
Kuba Sokołowski – fortepian
Jan Gralla – perkusja
Paweł Pańta – kontrabas

Jan Oleszkowicz Klangor na cztery saksofony, perkusję, fortepian i kontrabas (2025)**
Bartosz Smorągiewicz Człowiek zwielokrotniony na kwartet saksofonowy i trio jazzowe (2025)**
Iwona Kisiel Spring Swing na kwartet saksofonowy, fortepian, kontrabas i perkusję (2025)**
Anna Maria Huszcza Outside the Box na kwartet saksofonowy i trio jazzowe (2025)**
Wojciech Kostrzewa Reveries na kwartet saksofonowy i trio jazzowe (2025)**
Maciej Zieliński The Whooper na kwartet saksofonowy, fortepian, perkusję i kontrabas (2025)**

-----

środa 14 maja godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59

RÓŻA WIATRÓW
koncert symfoniczny

W programie znajdą się kompozycje zmarłych w ubiegłym roku Zbigniewa Bagińskiego i Władysława Słowińskiego – wieloletniego dyrektora i założyciela Warszawskich Spotkań Muzycznych. Tytuł koncertu pochodzi od jednego z najbardziej znanych dzieł symfonicznych Włodzimierza Kotońskiego, a przypomnimy je w roku setnych urodzin kompozytora.

Usłyszymy też utwory festiwalowych debiutantów: Magdaleny Bobowik, wyróżnionej na 65. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda oraz Wojciecha Chałupki, laureata wielu międzynarodowych nagród.

Klaudiusz Baran – akordeon
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Rafał Janiak – dyrygent

Zbigniew Bagiński (1949 – 2024) Uwertura na orkiestrę (2014)
Władysław Słowiński (1930 – 2024) Ultima Volta na orkiestrę (2017)
Włodzimierz Kotoński (1925 – 2014) Róża wiatrów na orkiestrę (1976)
Magdalena Bobowik Ritorno (2024)
Wojciech Chałupka Koncert na akordeon i orkiestrę symfoniczną (2023)

-----

czwartek 15 maja godz. 19:00
Łazienki Królewskie – Pałac na Wyspie

KOKIETERIA W RÓŻNYCH DOMINACH
recital klawesynowy

Anna Krzysztofik-Buczyńska przedstawi cykl „Szaleństwa francuskie albo Domina” François Couperina – zbiór miniatur, przedstawiających postacie bawiące się na balu maskowym. Każda z nich jest wskazówką życiową dla panującego wówczas Króla. Z kolei anonimowe transkrypcje koncertów Antonio Vivaldiego pochodzą z roku 1720, z odnalezionego manuskryptu Anne Dawson, być może studiującej w tym czasie grę na klawesynie.

W program koncertu dobrze wpiszą się kompozycje powstałe w ostatnich latach: wariacje Rafała Stradomskiego n/t Purcella oraz utwory Tomasza Kamieniaka, pianisty i kompozytora, z zamiłowaniem tworzącego na klawesyn.

Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn

François Couperin (1668-1733)
Les Folies françoises ou Les Dominos (XIII Ordre):
(Szaleństwa francuskie albo Domina, z XIII Ordre) :

– La Virginité sous le Domino couleur d’invisible
(Dziewictwo w niewidzialnym dominie)
– La Pudeur sous le Domino couleur de Roze
(Wstydliwość oblewająca się rumieńcem w kolorze różowym)
– L’Ardeur sous le Domino incarnat
(Zapał w dominie czerwonym)
– L’Espérance sous le Domino Vert
(Nadzieja w dominie zielonym)
– La Fidelite sous le Domino Bleu
(Wierność nosi domino niebieskie)
– La Persévérance sous le Domino Gsis de lin
(Wytrwałość w dominie z szarego (srebrnego lnu)
– La Langueur sous le Domino Violet
(Tęsknota w dominie fioletowym)
– La Coquéterie sous diférens Dominos
(Kokieteria w różnych dominach)
– Les Vieux galans et les Trésorieres Suranées sous les Dominos Pourpres, et feuilles mortes
(Starzy galanci i emerytowani dworacy kuśtykają w purpurowych dominach i patynie)
– Les Coucous Bénévoles sous les Dominos jaunes
(Dobrotliwi rogacze w żółtych dominach)
– La Jalousie Taciturnr sous le Domino gris de Mare
(Milcząca zazdrość nosi domino w mauretańskim kolorze ciemno-szarym)
– La Frénésié, ou le Désespoir sous le Domino noir
(Szaleństwo i desperacja w kolorze czarnym)

źródło tłumaczeń tytułów:
Zwierciadło ludzkiego żywota – J. Clark, D. Cannon, wyd. Astraia 2014, tłum. B. Świderska

Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
anonimowe transkrypcje koncertów A. Vivaldiego ze zbioru L’estro armonico op.3 (wyd. 1711):
Sonata F - wg Koncertu nr 7 RV 567 (II tom)
Sonata D - wg Koncertu nr 9 RV 230 (I tom)

Rafał Stradomski
Hornpipe – Wariacje podwójne na tematy Purcella na klawesyn (fortepian) (2019)*

Tomasz Kamieniak
6 Poważnych utworów na klawesyn lub fortepian op.47 (2011 rev. 2021):

– Etüde-Quasi Alkan
– Elegie
– Scherzo
– Trauermarch
– Choral
– Postludium. Kiedy myśli stają się nieznośne.

7 Bagatel na klawesyn solo op.70 (2019):

– Lento di antico
– Andante monotamente
– Deciso e spigoloso
– Andante
– Tempo di marcia
– Andante cantabile
– Vivace

Valse de Poniatowski na klawesyn op. 87 (2025)*

-----

piątek 16 maja godz. 18:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
ul. Okólnik 2 (Sala operowa)

KOTOŃSKI: TWÓRCA PRZYSZŁOŚCI?

Laboratorium Teorii Muzyki – edycja specjalna na 100-lecie urodzin kompozytora
Aleksandra Bilińska - prowadzenie

W stulecie urodzin kompozytora zastanowimy się, jak duży wkład w przyszłość polskiej muzyki miał Włodzimierz Kotoński, zawsze żywo zainteresowany najnowszymi technologiami w muzyce, twórca pierwszego utworu elektroakustycznego w Polsce, osoba, która wiele zdziałała w Polskim Radio dla obecności w nim nowej muzyki, wreszcie nauczyciel kilku pokoleń kompozytorów, pielęgnujący w nich oryginalność i własny muzyczny język. Jeśli to nie on tworzył naszą teraźniejszość, to kto?

-----

sobota 17 maja godz. 19:00 – 22:00 (Noc Muzeów)
Cytadela Warszawska – Park Fosa, Al. Wojska Polskiego 1b (pod Działobitnią)

GADATLIWOŚĆ DRZEW
plenerowy koncert elektroakustyczny

Rafał Smoliński – projekcja dźwięku
Kamil Kowalski – instalacja wideo

Anna Jędrzejewska Gadatliwość drzew przestrzenna kompozycja elektroakustyczna (2025)**

„Gadatliwość drzew” to przestrzenna kompozycja elektroakustyczna / instalacja muzyczna Anny Jędrzejewskiej. Kompozytorka inspirowała się najnowszymi odkryciami w dziedzinie komunikowania się roślin, do których to odkryć w dużym stopniu przyczyniły się także polskie badania dendrologiczne. Wykonanie utworu będzie polegało na stworzeniu muzycznej przestrzeni na terenie Parku Fosa. Publiczność będzie mogła swobodnie przechadzać się po polu dźwiękowym, otoczona kombinacją kilkunastu głośników różnej wielkości.

Koncert, zrealizowany we współpracy z Fundacją PanDymińska, wpisze się w warszawską Noc Muzeów.

-----

* prawykonanie
** prawykonanie – zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dofinansowane ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury,
w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut
Muzyki i Tańca.

-----

Organizacja: Związek Kompozytorów Polskich | Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Miasto Stołeczne Warszawa | Partnerzy: Program 2 Polskiego Radia, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Artystów Wykonawców STOART, Rumuński Instytut Kultury, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Łazienki Królewskie, PROM Kultury Saska Kępa, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, Uniwersytet Fryderyka Chopina, PanDymińska | Patroni medialni: polmic.pl, waw4free.pl, wolnasobota.pl, portalpresto.pl, naszemiasto.pl | Współpraca: Dorota Chotyńska, Agencja Muzyczna Art Deco Group
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę