Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
STRATY ZAMIERZONE – nowa wystawa w DSH!
🗓 Wernisaż: 9.10.2025, godz. 18:00
📅 Wystawa: 9.10.2025–22.02.2026
Zapraszamy na wystawę:
od wtorku do piątku: 10:00–20:00
w sobotę i niedzielę: 12:00–20:00
DSH zaprasza na wystawę zdjęć fotoreporterki i fotoreporterów prestiżowej agencji Magnum, takich jak: 𝐒𝐚𝐛𝐢𝐡𝐚 𝐂̧𝐢𝐦𝐞𝐧, 𝐀𝐛𝐛𝐚𝐬, 𝐀𝐧𝐭𝐨𝐢𝐧𝐞 𝐝’𝐀𝐠𝐚𝐭𝐚, 𝐑𝐚𝐟𝐚ł 𝐌𝐢𝐥𝐚𝐜𝐡, 𝐏𝐚𝐨𝐥𝐨 𝐏𝐞𝐥𝐥𝐞𝐠𝐫𝐢𝐧, 𝐌𝐨𝐢𝐬𝐞𝐬 𝐒𝐚-𝐦𝐚𝐧 i 𝐉𝐞́𝐫𝐨̂𝐦𝐞 𝐒𝐞𝐬𝐬𝐢𝐧𝐢. Kuratorkami wystawy zatytułowanej „STRATY ZAMIERZONE” są 𝐊𝐚𝐭𝐚𝐫𝐳𝐲𝐧𝐚 𝐏𝐮𝐜𝐡𝐚𝐥𝐬𝐤𝐚 (DSH) i 𝐁𝐞𝐚𝐭𝐚 Ł𝐲𝐳̇𝐰𝐚-𝐒𝐨𝐤𝐨́ł (DSH), a współkuratorką 𝐈𝐫𝐞𝐧𝐞 𝐋𝐨𝐦𝐛𝐚𝐫𝐝𝐨 (Magnum Photos). Autorkami projektu graficznego wystawy i identyfikacji wizualnej są 𝐁𝐚𝐫𝐛𝐚𝐫𝐚 𝐒ł𝐮𝐠𝐨𝐜𝐤𝐚 i 𝐉𝐮𝐥𝐢𝐚 𝐖𝐫𝐨́𝐛𝐥𝐞𝐰𝐬𝐤𝐚 (Lotne Studio).
Spółdzielnię 𝐌𝐚𝐠𝐧𝐮𝐦 𝐏𝐡𝐨𝐭𝐨𝐬 założyło w 1947 roku pięciu fotografów: Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, David „Chim” Seymour, George Rodger i William Vandivert, którzy rozgłos zdobyli m.in. dzięki relacjonowaniu konfliktów zbrojnych. W ciągu kilkudziesięciu lat działalności Magnum Photos stała się prestiżową agencją fotograficzną, której archiwa to swoista kronika historii politycznej
i społecznej świata. Na przestrzeni lat zmieniała się technika wojenna, lecz tragiczne skutki wojen się nie zmieniły, a fotografowie Magnum nadal je dokumentują. Na wystawie w DSH zobaczymy wybranych z archiwum Magnum kilkanaście zdjęć takich twórców jak: Antoine d’Agata, Sabiha Çimen, Rafał Milach, Paolo Pellegrin, Moises Saman i Jérôme Sessini, które tworzą fotoreportaż z życia w czasie wojny w Ukrainie. Do tej krótkiej fotograficznej opowieści kuratorki dołączyły kilka zdjęć Abbasa z wojny w byłej Jugosławii, która się już skończyła, a zniszczone miasta – podobnie jak Warszawa sprzed 80 lat – są odbudowane i żyje się w nich od nowa.
📖𝐎𝐭𝐰𝐚𝐫𝐜𝐢𝐮 𝐰𝐲𝐬𝐭𝐚𝐰𝐲 𝐭𝐨𝐰𝐚𝐫𝐳𝐲𝐬𝐳𝐲 𝐩𝐫𝐞𝐦𝐢𝐞𝐫𝐚 𝐚𝐥𝐛𝐮𝐦𝐮 „𝐒𝐭𝐫𝐚𝐭𝐲 𝐳𝐚𝐦𝐢𝐞𝐫𝐳𝐨𝐧𝐞”, 𝐤𝐭𝐨́𝐫𝐲 𝐛𝐞̨𝐝𝐳𝐢𝐞 𝐝𝐨 𝐤𝐮𝐩𝐢𝐞𝐧𝐢𝐚 𝐰 𝐊𝐬𝐢𝐞̨𝐠𝐚𝐫𝐧𝐢 𝐃𝐒𝐇.
Wojna w Ukrainie to atak na niepodległe państwo i konflikt, jakiego Europejczycy nie doświadczyli od lat. Toczy się na kontynencie postrzeganym jako bezpieczne i stabilne miejsce do życia. Nasze pokolenie wierzyło, że takie zbrodnie, które popełniono w byłej Jugosławii, już się w Europie nie powtórzą. Tymczasem regularna wojna trwa już trzeci rok, kilkaset kilometrów od Warszawy. Pochłonęła setki tysięcy ofiar. Nie wiadomo, jak i kiedy się skończy. Zniszczone miasta, infrastruktura, masowe groby, porwane dzieci to nie „collateral damage” – „przypadkowe straty w obszarach cywilnych spowodowane działaniami wojennymi”, tylko straty jak najbardziej zamierzone, ofiary egzekucji, ostrzałów, bombardowań, planowych uprowadzeń. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, kto w tej wojnie jest ofiarą, a kto agresorem. Czy zdjęcia mogą zmienić świat? Na pewno wnikliwie go dokumentują, są świadectwem. Podpisane nazwiskiem autora i nazwą sprawdzonej, renomowanej agencji fotograficznej dają nam pewność,
że pokazują prawdę. Obecnie jedna wypowiedź światowego przywódcy potrafi „zmienić” bohatera w zbrodniarza, a zbrodniarza
w bohatera. W naszych czasach historię łatwo napisać na nowo i zilustrować obrazami wykorzystującymi narzędzia sztucznej inteligencji. Fotografia reporterska, gromadzenie świadectw, publikowanie sprawdzonych informacji i faktów wyda-ją się więc ważniejsze niż kiedykolwiek. Stanowią przeciwwagę dla propagandy politycznej i fake newsów.
𝐒𝐓𝐑𝐀𝐓𝐘 𝐙𝐀𝐌𝐈𝐄𝐑𝐙𝐎𝐍𝐄
autorka i autorzy zdjęć: Abbas, Antoine d’Agata, Sabiha Çimen, Rafał Milach, Paolo Pellegrin, Moises Saman, Jérôme Sessini
kuratorki: Katarzyna Puchalska (DSH), Beata Łyżwa-Sokół (DSH) oraz Irene Lombardo (Magnum Photos; współkuratorka)
projekt graficzny wystawy i identyfikacji wizualnej: Lotne Studio (Barbara Sługocka, Julia Wróblewska)
koordynacja projektu i produkcja wystawy: Beata Łyżwa-Sokół
redakcja: Małgorzata Purzyńska
tłumaczenie: Krzysztof Ścibiorski (angielski), Natalia Rymska (ukraiński)
korekta: Anna Kaniewska (polski), Christopher Smith (angielski)
realizacja projektu wystawy: Mateusz Wierzbicki
przygotowanie zdjęć do druku w katalogu: Tomasz Kubaczyk
program wydarzeń: Katarzyna Puchalska, Beata Łyżwa-Sokół oraz Sebastian Gawęda, Weronika Komorowska, Agata Kucharska
opracowanie przewodnika rodzinnego: Magdalena Kreis, Magdalena Szymańska (redakcja i korekta)
promocja: Marianna Januszewicz, Maja Raczyńska, Marta Rogowska, Nadzieja Rudzka, Kaja Stępkowska
Wystawa DSH powstaje we współpracy z Magnum Photos.
𝐁𝐈𝐎𝐆𝐑𝐀𝐌𝐘 𝐅𝐎𝐓𝐎𝐆𝐑𝐀𝐅𝐊𝐈 𝐈 𝐅𝐎𝐓𝐎𝐆𝐑𝐀𝐅𝐎́𝐖
𝐀𝐛𝐛𝐚𝐬 – urodzony w 1944 roku w Iranie i osiadły w Paryżu fotoreporter poświęcił się dokumentowaniu życia politycznego
i społecznego na terenach objętych konfliktem. Od 1970 roku relacjonował wojny i rewolucje w Biafrze, Bangladeszu, Irlandii Północnej, Wietnamie, Bliskim Wschodzie, Chile, Kubie oraz Południowej Afryce w okresie apartheidu. W latach 1978-1980 był fotoreporterem podczas rewolucji w Iranie, do którego powrócił w 1997 po 17 latach spędzonych na dobrowolnym uchodźstwie. Jego książka „Iran Diary 1971–2002” (2002), stworzona w formie pamiętnika fotograficznego, jest próbą krytycznej reinterpretacji historii Iranu. Podczas swojego pobytu na uchodźstwie Abbas stale podróżował. W latach 1983-1986 przemierzył Meksyk fotografując niczym pisarz opisujący kraj. Stanowiące puentę podróży wystawa i książka „Return to Mexico: Journeys Beyond the Mask” (1992) w dużej mierze określiły estetykę jego fotografii. Pomiędzy 1987 a 1994 rokiem, jego głównym zainteresowaniem było odrodzenie radykalnego Islamu na świecie. Wynikająca z tych poszukiwań książka i wystawa pt. „Allah O Akbar: A Journey Through Militant Islam” (1994) opisują sytuację w 29 krajach na czterech kontynentach. Po atakach z 11 września 2001 roku, przeprowadzonych przez islamskich dżihadystów, książka ta ponownie zyskała na znaczeniu. Późniejsza książka i wystawa objazdowa pt. „Faces of Christianity: A Photographic Journey” (2000), dotyczyła chrześcijaństwa jako politycznego, rytualnego
i duchowego zjawiska. Jego zainteresowanie religiami skłoniło go w 2000 roku do podjęcia tematu animizmu. Efektem tych działań jest książka „Sur la route des esprits » (2005), w której dążył do odkrycia dlaczego nieracjonalne rytuały odradzają się w świecie coraz bardziej rządzonym przez naukę i technologię. W pierwszą rocznicę ataków z 11 września 2001 roku, Abbas rozpoczął siedmioletni projekt na temat dżihadyzmu, nad którym pracował w 16 krajach. Praca ta została opublikowana w książce „In Whose Name?” (2009). W latach 2008-10 podróżował i fotografował świat Buddyzmu na potrzeby książki „Les Enfants du lotus, Voyage chez les bouddhistes » (2013). W 2011 roku rozpoczął podobny, długoterminowy projekt o hinduizmie, którego owocem była książka „Gods I’ve Seen” (2016). Przed śmiercią Abbas pracował nad dokumentowaniem judaizm na świecie. Był członkiem agencji Sipa Press (1971-73) i Gamma (1974-80) zanim dołączył do Magnum Photos w 1981 roku. Pełnoprawnym członkiem agencji stał się w 1985 roku. Zmarł 25 kwietnia 2018 roku w Paryżu, w wieku 74 lat.
𝐀𝐧𝐭𝐨𝐢𝐧𝐞 𝐝’𝐀𝐠𝐚𝐭𝐚 urodził się 19 listopada 1961 roku w Marsylii. Mając 17 lat przerwał naukę oddając się życiu nocnemu.
Przez kolejne 12 lat mieszkał i podróżował w niemal 20 krajach. W 1991 r. mieszkając w Nowym Jorku i nie mając żadnego doświadczenia w fotografii, zapisał się do International Center of Photography gdzie studiował u Nan Goldin i Larryego Clarka.
W 1993 roku przeprowadził się do Francji, gdzie porzucił fotografię i pracował jako murarz. Jego pierwsza książka, „Mala Noche”, została wydana w 1998 roku. W 2001 r. otrzymał nagrodę Niépce Prize. We wrześniu 2003 r., jego wystawa „1001 Nuits” miała swój debiut w Paryżu gdzie również ukazały się dwie towarzyszące książki: „Vortex” i „Insomnia”. W 2004 roku d’Agata dołączył do Magnum Photos, wydał swoją piątą książkę pt. „Stigma”, i ukończył swój pierwszy krótkometrażowy film pt. „El Cielo del muerto”. W 2006 r. w Tokio powstał jego drugi projekt filmowy pt. „Aka Ana”. Jego najnowszy film to czterogodzinny „White Noise” (2019) przedstawiający głosy dwudziestu czterech kobiet. W 2013 roku jego książka „Anticorps », wydana w ramach wystawy w paryskim centrum Le Bal, zdobyła nagrodę Photographic Book Prize na festiwalu fotografii Rencontres d’Arles. Twórczość Antoine d’Agaty może być interpretowana jako eksploracja tematu współczesnej przemocy, widzianej z dwóch odmiennych perspektyw: przemocy dnia („violence of the day”), która obejmuje przemoc o podłożu ekonomicznym i politycznym (migracja, uchodźstwo, bieda, wojny), oraz przemoc nocy („violence of the night”), która dotyczy przemocy wśród grup społecznych zmarginalizowanych przez biedę (próby przetrwania poprzez przestępstwo, uzależnienie od narkotyków czy ekscesy seksualne). Jego najnowsze książki to: „VIRUS“ (2020), dokumentująca pandemię Covid-19, oraz „Antoine d’Agata — Francis Bacon » (2020), łącząca twórczość obu artystów. W ciągu ostatnich 30 lat Antoine d’Agata mieszkał i fotografował na całym świecie, i jest autorem blisko 50 publikacji. Od 2008 roku jest pełnym członkiem agencji Magnum Photos. Jego twórczość zdobyła światowe uznanie i była przedstawiana na wystawach indywidualnych, w muzeach oraz prywatnych kolekcjach na całym świecie.
𝐒𝐚𝐛𝐢𝐡𝐚 𝐂̧𝐢𝐦𝐞𝐧 urodziła się w 1986 roku w Stambule. Jest fotografką samoukiem której prace koncentrują się na kobietach, kulturze islamskiej, fotografii portretowej i martwej natury. Çimen studiowała na Istanbul Bilgi University gdzie otrzymała licencjat z kierunku międzynarodowy handel i finanse oraz tytuł magistra kulturoznawstwa. W 2021 roku Çimen otrzymała rezydencją Light Work Artist Residency. W 2020 roku otrzymała granty W. Eugene Smith Fund i Canon Female Photojournalist oraz zdobyła drugą nagrodę w kategorii projektów długoterminowych konkursu World Press Photo. W 2018 roku otrzymała trzecią nagrodę konkursu PHMuseum Women Photographers Grant. Jej pierwsza książka, „Hafiz” (2021), zdobyła nagrodę Paris Photo/Aperture First PhotoBook Award. Çimen dołączyła do zespołu Magnum Photos w 2020 roku, dwa lata później została członkiem stowarzyszonym, a w 2024 stała się pełnoprawnym członkiem agencji. Mieszka pomiędzy Stambułem a Nowym Jorkiem.
𝐑𝐚𝐟𝐚ł 𝐌𝐢𝐥𝐚𝐜𝐡 urodził się w 1978 roku w Polsce, studiował grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach lecz „zakochał się
w fotografii” kiedy po raz pierwszy wziął aparat do rąk. W 2018 roku został nominowany do Magnum Photos, dwa lata później stał się członkiem stowarzyszonym, a w 2023 został wybrany na pełnoprawnego członka. Jest profesorem Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Milach porusza tematy historii oraz transformacji, ze szczególnym ukierunkowaniem na kraje postkomunistyczne, używając szerokiej gamy środków ekspresji takich jak fotografia, sztuka konceptualna, książki, wideo i praktyka kuratorska. Na początku kariery stosował tradycyjne metody dokumentarne lecz jego nowsze projekty w większej mierze oparte są na rozwiązaniach konceptualnych. Jego prace są często wystawiane w Polsce i na świecie i znajdują się w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kiyosato Museum of Photography w Japonii oraz Brandts w duńskim Odense.
𝐏𝐚𝐨𝐥𝐨 𝐏𝐞𝐥𝐥𝐞𝐠𝐫𝐢𝐧 urodził się w 1964 r. w Rzymie. Studiował architekturę na Università la Sapienza, a potem fotografię w Istituto Italiano di Fotografia. Został nominowany do członkostwa Magnum Photos w 2001 roku, stając się pełnoprawnym członkiem agencji w 2005 roku. Przez 10 lat był fotografem kontraktowym dla tygodnika „Newsweek”. Pellegrin był wielokrotnie wyróżniany, zdobywając m. in. dziesięć nagród World Press Photo, liczne tytuły Photographer of the Year, Leica Medal of Excellence, nagrodę im. Olivier’a Rebbot, nagrodę Hansel–Mieth-Preis oraz Robert Capa Gold Medal. W 2006 roku otrzymał grant organizacji W. Eugene Smith Fund. Jest twórcą wielu książek, m. in. „Kosovo, 1999–2000: The Flight of Reason, As I Was Dying” (2007), „Double Blind” (2007), „Dies Irae“ (2011), „Heart of Darkness” (2015) oraz monumentalnej książki pt. „Congo” (2015), stworzonej we współpracy z innym fotografem Magnum Alexem Majolim. W 2022 roku w turyńskiej Gallerie d’Italia zaprezentowano wielowątkowy projekt Pellegrina poświęcony zmianom klimatycznym który przedstawiał prace z całego świata. Paolo Pellegrin mieszka w Genewie, nadal fotografuje dla gazet i czasopism, pracując również nad autorskimi projektami.
Moises Saman urodził się w 1974 roku w hiszpańsko-peruwiańskiej rodzinie w Limie. Po roku jego rodzina przeniosła się do Barcelony, gdzie spędził większą część młodości. Studiował komunikację i socjologię na California State University w Stanach Zjednoczonych, kończąc studia w 1998 roku. Na ostatnim roku studiów, pod wpływem zajęć z socjologii wizualnej oraz prac fotoreporterów dokumentujących wojny na Bałkanach, zainteresował się fotografią. Saman łączy tradycyjną fotografię konfliktów z mocno osobistym punktem widzenia. Od ponad dziesięciu lat interesuje się kwestią humanitarnych skutków wojen na Bliskim Wschodzie, dokumentując zarówno wydarzenia na pierwszej linii cierpienia, jak i „ulotne chwile na peryferiach dramatycznych wydarzeń.” W swoim dorobku ma wiele zleceń redakcyjnych, w tym okładki wydania Człowiek Roku (Person of the Year) w 2018 r. dla magazynu „Time”, na których przedstawieni byli dziennikarze prześladowani za wykonywanie swojego zawodu.
W ramach tego prestiżowego zlecenia, Saman sportretował 26 dziennikarzy podczas wyjazdów do siedmiu krajów, w tym Mjanmy (d. Birmy), Bangladeszu, Rosji, Niemiec oraz Meksyku. Zdjęcia Samana były nagradzane przez World Press Photo, Pictures of the Year oraz Overseas Press Club, a jego fotografie były pokazywane na kilku międzynarodowych wystawach. W 2015 roku otrzymał prestiżowe stypendium Guggenheim Fellowship za swój fotoreporterski cykl na temat tzw. Arabskiej Wiosny Ludów. W 2023 roku Saman został stypendystą Nieman Fellowship na Uniwersytecie Harvarda i opublikował „Glad Tidings of Benevolence”, książkę łączącą fotografie, dokumentację i analizy z okresu jego pracy fotoreporterskiej podczas, jak i po, inwazji i okupacji Iraku przez Stany Zjednoczone i siły koalicyjne. Saman dołączył do Magnum Photos w 2010 roku i stał się pełnoprawnym członkiem agencji w 2014. Obecnie mieszka w stolicy Jordanii, Ammanie.
𝐉𝐞́𝐫𝐨̂𝐦𝐞 𝐒𝐞𝐬𝐬𝐢𝐧𝐢 urodził się w 1968 r. w Vosges we Francji. Jego bogate doświadczenie w strefach konfliktu plasuje go wśród najbardziej szanowanych fotoreporterów na świecie, dokumentował kraje dotknięte wojną, takie jak Palestyna, Irak, Liban, Syria
i Libia. Oprócz pracy na liniach frontu, zajmuje się tematami społecznymi w tym przemoc związana z handlem narkotykowym
w Meksyku i protestami antyrządowymi w Ukrainie. Dzięki swojej pracy stale się rozwija, przystosowuje i ewoluuje. W 2016 r. dokumentował ataki Kurdyjskich Peszmergów przeciwko Państwu Islamskiemu w Baszice, a następnie relacjonował ofensywę sił irackich na Mosul. W 2017 r., wraz z Samrith Vaing’iem, odbył podróż do odizolowanych wiosek w Kambodży gdzie dokumentował życie rdzennych mieszkańców stojących w obliczu przymusowych wysiedleń. Od 2018 r. dokumentuje kryzys opioidowy w Stanach Zjednoczonych, podczas wyjazdów do stanu Ohio i Filadelfii tworzył osobiste portrety ludzi i miejsc dotkniętych plagą nadużywania leków przeciwbólowych. Fotografie Sessini’ego są publikowane w prestiżowych gazetach i czasopismach, takich jak „New Yorker”, „Time and Stern”. Jego zdjęcia były również prezentowane na licznych wystawach indywidualnych na całym świecie, m. in. na festiwalu fotografii Rencontres d’Arles, w Bibliotece Narodowej Francji im. François Mitterranda, francuskim ministerstwie kultury, International Center of Photography i londyńskiej galerii the Barbican. Sessini dołączył do Magnum Photos w 2012 roku, stając się pełnoprawnym członkiem w 2016 roku.
𝐌𝐀𝐆𝐍𝐔𝐌 𝐏𝐇𝐎𝐓𝐎𝐒
Magnum Photos to spółdzielnia cenionych, niezależnych fotografów, których łączy nieustające zaangażowanie w dokumentowanie wydarzeń na świecie, ludzi, miejsc, życia codziennego i kultury. Założone w 1947 roku, Magnum Photos opisuje przeszłość, definiuje teraźniejszość i kształtuje przyszłość poprzez fotografię od ponad 77 lat, kierując się następującymi wartościami: bezkompromisowa jakość, prawda, szacunek i niezależność. Dzięki ponad 6,6 milionom obserwujących w internecie i bieżącemu kalendarzowi wystaw i wydarzeń, fotografowie Magnum wciąż inspirują rosnącą grupę odbiorców na całym świecie.
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie