Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Szalony Paź, reż. Teinosuke Kinugasa | DKF Faktor Berliński

Szalony Paź, reż. Teinosuke Kinugasa | DKF Faktor Berliński
📅 Data: piątek, 19 września 2025

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Ochota, MAL OKO, ul. Grójecka 109 (pokaż na mapie)

Wydarzenie dostępne dla osób z niepełnosprawnością (ruchową lub inną - szczegóły w opisie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️


[English version below]

Kolejna odsłona naszego DKF to spotkanie z japońskim kinem niemym z żywą muzyką zespołu FTBN 🎬 🎼

”Szalony paź” (Kurutta ippēji, 1926) to jeden z najbardziej niezwykłych i eksperymentalnych obrazów w historii kinematografii kraju kwitnącej wiśni. Reżyserem filmu jest Teinosuke Kinugasa, pionier, który odważył się zerwać z dominującymi konwencjami kabuki
i jidai-geki, tworząc dzieło inspirowane europejskim ekspresjonizmem i surrealizmem oraz nowymi formami montażu.
Film powstał we współpracy z grupą artystów awangardowych znanych jako Shinkankakuha (”Szkoła Nowych Percepcji”),
której członkiem był m.in. późniejszy noblista Yasunari Kawabata. Ich celem było przekroczenie naturalistycznego przedstawiania rzeczywistości i ukazanie świata poprzez subiektywne, zmysłowe doświadczenie.

”Szalony paź” opowiada historię byłego marynarza, który podejmuje pracę jako dozorca w szpitalu psychiatrycznym, by opiekować się swoją żoną, zamkniętą tam po próbie zabójstwa ich dziecka. Film nie zawiera dialogów ani napisów - jego narracja opiera się na obrazach, rytmie montażu i ekspresji aktorskiej. To wizualna eksploracja szaleństwa, winy i izolacji, która wciąga widza
w psychiczny chaos bohaterów.

Teinosuke Kinugasa (1896–1982) był jednym z pierwszych reżyserów w Japonii, którzy traktowali kino jako autonomiczną formę sztuki. Zrealizował ponad 120 filmów, a ”Szalony paź” był jego najbardziej śmiałym eksperymentem. Przez dekady film był uznawany za zaginiony - aż do 1971 roku, kiedy Kinugasa odnalazł jego kopię. ”Szalony paź” wyróżniał się radykalnym podejściem do narracji i formy, lecz jego wpływ na ówczesne kino był ograniczony - był zbyt awangardowy dla masowej publiczności i przez lata pozostawał w cieniu.

FTBN to audiowizualny projekt poruszający się na pograniczu ambientu, slowcore i spoken word. Twórczość opiera się
na minimalizmie, melancholii i intymności - to dźwiękowe notatki osobiste,zapisy chwil zawieszonych gdzieś pomiędzy.
Muzyka powstaje często z pojedynczych impulsów -fragmentów pamięci, ulotnych stanów emocjonalnych, prostych melodii zanurzonych w pogłosie i szumie. Projekt powstał jako naturalne rozszerzenie wieloletniej pracy z obrazem - od ponad 15 lat twórca związany jest z fotografią i wideo. Muzyka pojawiła się później, bez planu - z potrzeby wyrażenia czegoś, co trudno było zamknąć w kadrze.

📆 19.09 | 19:00
📍OKO, ul. Grójecka 75
❗️Wstęp wolny❗️

Film rekomendowany dla osób powyżej 15 r.ż.
Współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

♿DOSTĘPNOŚĆ:
▪️film z pętlą indukcyjną,
▪️w budynku znajduje się toaleta bez barier,
▪️w toalecie znajduje się przewijak,
▪️możliwość wypożyczenia ochronników słuchu,
▪️miejsce wyposażone w sytem To Tu Point,
▪️w recepcji OKO: pętla indukcyjna oraz lupa powiększająca,
▪️sala koncertowa znajduje się w budynku na Grójeckiej 75, do której prowadzą schody, brak windy. Osoby poruszające się na wózkach mogą wejść do budynku korzystając z jego tylnego wejścia, gdzie jest zainstalowane przy krzesełko wyciągowe.
Przy drzwiach znajduje się dzwonek - jeżeli potrzebujesz wparcia zadzwoń, pomożemy dostać się do budynku!
▪️do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem,
▪️Ze względu na remonty drogowe w okolicy prosimy o sprawdzanie bieżących informacji na stronie link

👉 Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia związanego z dostępnością, skontaktuj się z Koordynatorką Dostępności:
Martyna Owczarek 📧 martyna.owczarek@oko.com.pl 📞 512 451 842
Razem postaramy się znaleźć najlepsze rozwiązanie.

👁 Treści wrażliwe:
▪️choroba psychiczna, pobyt w zakładzie psychiatrycznym
▪️przemoc i zamieszki
▪️wątki samobójcze
▪️halucynacje i dezorientujące obrazy
▪️atmosfera psychologicznego horroru


---ENG---

Another edition of our Film Club (DKF) brings you a screening of Japanese silent cinema with live music by FTBN 🎬 🎼

“A Page of Madness” (Kurutta ippēji, 1926) is one of the most extraordinary and experimental films in the history of Japanese cinema. Directed by Teinosuke Kinugasa, a pioneer who dared to break away from the dominant conventions of kabuki and jidai-geki, the film draws inspiration from European expressionism, surrealism, and new forms of montage.
The film was created in collaboration with a group of avant-garde artists known as Shinkankakuha (“School of New Perceptions”), which included, among others, future Nobel laureate Yasunari Kawabata. Their aim was to move beyond naturalistic representations of reality and present the world through a subjective, sensory experience.

“A Page of Madness” tells the story of a former sailor who takes a job as a night watchman in a mental hospital to care for his wife, who has been committed there after attempting to kill their child. The film contains no dialogue or intertitles—its narrative unfolds through images, montage rhythm, and expressive acting. It is a visual exploration of madness, guilt, and isolation, drawing the viewer into the psychological chaos of its characters.

Teinosuke Kinugasa (1896–1982) was one of the first Japanese directors to treat cinema as an autonomous art form. He directed over 120 films, and A Page of Madness was his boldest experiment. For decades, the film was considered lost until 1971, when Kinugasa rediscovered a copy. The film is notable for its radical approach to narrative and form, though its influence
on contemporary cinema was limited—it was too avant-garde for mainstream audiences and remained largely in the shadows.
FTBN is an audiovisual project navigating the intersection of ambient, slowcore, and spoken word. Its work is based
on minimalism, melancholy, and intimacy—sound notes capturing fleeting, suspended moments. The music often emerges from single impulses—fragments of memory, ephemeral emotional states, simple melodies immersed in reverb and noise.
The project grew naturally out of years of work with visual media—its creator has been involved in photography and video for over 15 years. Music emerged later, organically, as a way to express what could not be confined within the frame.

📆 19.09 | 19:00
📍 OKO, ul. Grójecka 75
❗️Free entry❗️

The film is recommended for viewers 15 years and older.
Co-financed by the Polish Film Institute.

♿ACCESSIBILITY:
▪️The film will be presented with an induction loop,
▪️Barrier-free toilet available in the building,
▪️Changing table in the toilet,
▪️Hearing protectors available for rent,
▪️The venue is equipped with a To Tu Point system,
▪️At the OKO reception: induction loop and magnifying glass available,
▪️The concert hall is in the building at Grójecka 75, accessible via stairs only. Wheelchair users can enter through the rear entrance, where a chair lift is installed. There is a doorbell—if you need assistance, call us, and we will help you access
the building!
▪️Guide dogs and assistance dogs are allowed,
▪️Due to ongoing roadworks in the area, please check current travel information at link

👉 For additional accessibility support, contact the Accessibility Coordinator:
Martyna Owczarek 📧 martyna.owczarek@oko.com.pl
📞 +48 512 451 842
We will work together to find the best solution.

👁 Sensitive content:
▪️Mental illness, stay in a psychiatric institution
▪️Violence and riots
▪️Suicidal themes
▪️Hallucinations and disorienting imagery
▪️Psychological horror atmosphere

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Ochota lub w kategoriach: film po angielsku
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
🤍 Adoptuj flaminga! ❤️