Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Teatr jutra, czyli społeczne powinności sztuki | DEBATA

Teatr jutra, czyli społeczne powinności sztuki | DEBATA
📅 Data: wtorek, 01 marca 2016

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Jazdów 1 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Teatr jutra, czyli społeczne powinności sztuki

O tradycjach lewicowych w polskiej sztuce i o tym, jak w sytuacji porażki uniwersalnego, antykapitalistycznego projektu emancypacyjnego można dziś definiować zadania sztuki zaangażowanej i jej instytucji rozmawiać będą: Anna Kuligowska-Korzeniewska, Paweł Łysak, Igor Stokfiszewski i Jarosław Suchan. Prowadzenie: Dariusz Kosiński.

Leon Schiller wieścił u progu lat 30. XX wieku „upadek teatru burżuazyjnego” i w manifeście „Teatr jutra” rozstrzygał:
Kierunek?
Na lewo. Naprzód
Orientacja?
Życie dzisiejsze. Jego potrzeby i dążności. Potężna walka o moralny i społeczny ustrój jutra.
Teatr?
Dziś narzędziem tej walki.

Paweł Łysak deklaruje, że wywodzi się z „Schillerowskiej linii”, ale postulaty polityczne formułuje w innym języku: „chcemy teatru bardziej powszechnego”. Zarazem sięga po jeden z najbardziej politycznych tekstów, które na polską scenę wprowadził Schiller – "Krzyczcie, Chiny!" Siergieja Trietjakowa, agitacyjną, komunistyczną sztukę o kolonialnym wyzysku – podkreślając, że tekst jest dziś równie aktualny, jak w momencie polskiej prapremiery.

Ta sytuacja stwarza dobry kontekst do szerszej rozmowy o podejmowanych dziś strategiach instytucji kultury, które definiują się jako zaangażowane społecznie i przyjmują, że sztuka ma szczególne powinności wobec idei sprawiedliwości społecznej i egalitaryzmu.

Co dziś wynika z inscenizacji rewolucyjnego tekstu, której podejmuje się dyrektor publicznego teatru repertuarowego – instytucji tradycyjnie służącej raczej produkcji klasowych dystynkcji, niż ich znoszeniu? Co dziś znaczy gest odwołania się do lewicowych tradycji międzywojennej sztuki awangardowej, która wierzyła w możliwość przekroczenia granicy między twórczością a życiem? Czy wytwarzane przez społecznie zaangażowaną sztukę wartości istotnie prowadzą do zmian, czy jedynie wzbogacają rynek idei oraz same stają się kapitałem, przez co konserwują neoliberalny ład? W jaki sposób instytucjonalna praktyka, uwzględniająca nie tylko procesy artystyczne, ale też procesy produkcji sztuki, może stawiać opór dominującemu porządkowi?

WSTĘP WOLNY

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: spotkanie inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧