Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Konferencja "Inny Transatlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej"

Konferencja "Inny Transatlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej"
📅 Data rozpoczęcia: piątek, 21 października 2016

⌚ Godzina rozpoczęcia: 16:00

📅 Data zakończenia: sobota, 22 października 2016

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Pańska 3 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na konferencję „Inny Transatlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej”.

Przez krótki, ale historycznie znaczący moment w okresie powojennym, od późnych lat 50. do początku lat 70., artyści Europy Środkowo-Wschodniej oraz Ameryki Łacińskiej ulegli wspólnemu entuzjazmowi wobec sztuki kinetycznej i op-artu.
Stanowiło to rodzaj alternatywy i wyzwania dla północnoatlantyckiego mainstreamu: osi łączącej główne ośrodki artystyczne (Paryż, Londyn i Nowy Jork) i wytwarzane przez nie kolejne trendy: począwszy od malarstwa gestu z koncepcją artysty-geniusza (nie tylko w abstrakcyjnym ekspresjonizmie i kolejnych formach post-ekspresjonizmu, ale także w takich nurtach, jak Art Brut, Fluxus, Nouveau Réalisme, itp.), przez pop-art, minimalizm, aż po konceptualizm i tzw. praktykę post-konceptualną.

W tym samym czasie, i niejako w cieniu tych trendów, zaczęły pojawiać się alternatywne osie łączące Warszawę, Budapeszt, Zagrzeb, Bukareszt, Buenos Aires, Caracas i São Paulo. Były to sieci praktyk artystycznych poświęcone zupełnie odmiennym zagadnieniom estetycznym i sytuujące się wobec wspólnego doświadczenia politycznych totalitaryzmów. Ruchome, tworzone często w multidyscyplinarnych zespołach realizacje bardziej niż mistrzowskimi, kompletnymi czy gotowymi obiektami przedstawianymi publiczności do podziwiania, były dla swoich odbiorców – zarówno w muzeach, jak i w przestrzeni publicznej – rodzajem otwartej propozycji. Zdecentrowane, nieosadzone i ciągle zmieniające swoje parametry były rodzajem eksperymentu artystycznego z szerokimi konotacjami utopii społecznej i politycznej. Tym samym sztuka kinetyczna i op-art tego okresu były znakiem zupełnie innej przedmiotowości, wyrastającej z kompletnie innej koncepcji podmiotowości.

Argumentacja z zakresu historii sztuki leżąca u podstaw niniejszego projektu badawczego stanowi pewną spekulację, propozycję hipotetycznej odpowiedzi osadzonej w szerokich ramach społeczno-politycznej historii, teorii kultury oraz próbę odpowiedzi na pytanie o to, co powodowało, iż artyści działający w tak różnych kontekstach kulturowych gromadzili się wokół konkretnego paradygmatu estetycznego, tak pośpiesznie wykreślonego z XX-wiecznego kanonu historii sztuki
północnoatlantyckich ośrodków władzy. „Inny Transatlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Środkowo-Wschodniej i
Ameryce Łacińskiej” jest tym samym ćwiczeniem w nieustającym przepisywaniu historii: przywracaniem teraźniejszości tego, co wydaje się odległą i nieprzeniknioną przeszłością.

Program:

Piątek, 21 października

16:00 -16:20 - Powitanie gości
Joanna Mytkowska, dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Marta Dziewańska, kuratorka działu badań Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16:20 - 17:00 - Wprowadzenie Abigail Winograd, niezależna kuratorka, Dieter Roelstraete, kurator Documenta 14

17:00-19:30 - Wykłady wstępne

17:00-18:00 - TBC, Ariel Jiménez, niezależny kurator, Caracas
18:00-19:00 - Lumino-kinetyczna organizacja przestrzeni czyli sztuka L&M, Andrzej Turowski, profesor historii sztuki Uniwersytetu Burgundzkiego, Dijon
19:00-19:30 - Pytania i odpowiedzi


Sobota, 22 października

10:30-13:00 - Kontekst polityczny (moderator: Dieter Roelstraete)

10:30-11:10 - "Kubańska sztuka konkretna i jej latynoamerykański łącznik", Osbel Suárez, niezależny kurator, Madryt
11:10-11:50 - "Odpowiedzialne oko - op art w Europie Środkowo-Wschodniej", Magdalena Radomska, historyk sztuki, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań
11:50-12:30 - "Grupa DVIZHENIE [Ruch]: Echa awangardy. Kontrowersyjna historia sztuki kinetycznej w Związku Radzieckim", Sasha Obukhova, kuratorka archiwum, Muzeum Sztuki Współczesnej Garage, Moskwa
12:30-13:00 - Pytania i odpowiedzi

13:00-14:00 - Przerwa

14:00-16:30 - Technologia i kolektywna wyobraźnia (moderator: Daniel Muzyczuk)

14:00-14:40 - "Łącznik konstruktywistyczny i peryferyjna nowoczesność w krajach byłej Jugosławii i Ameryki Łacińskiej", Armin Medosch, artysta, pisarz i kurator, Wiedeń
14:40-15:20 - "Powrót science fiction w Ameryce Łacińskiej w czasie wyścigu kosmicznego/ery atomu", Rachel Haywood Ferreira, profesor języka hiszpańskiego i portugalskiego, Iowa State University, Iowa
15:20-16:00 - "Dziedzictwo nowoczesności" Attila Tordai-S., niezależny kurator i pisarz, Kluż
16:00-16:30 - Pytania i odpowiedzi

16:30-17:00 - Przerwa

17:00 -19:30 - Horyzont teoretyczny i rola diaspory (moderatorka: Abigail Winograd)

17:00-17:40 - "Sztuka kinetyczna i Ameryka Łacińska: wybrane międzynarodowe ścieżki i dialogi", Daniel Garza Usabiaga, kurator i badacz, Meksyk
17:40-18:20 "Op art i sztuka kinetyczna w Polsce ok. roku 1965. Ćwiczenia z przynależności", Magdalena Moskalewicz, historyczka sztuki i kuratorka, Art Institute of Chicago, Chicago
18:20-19:00 - "Nie-obiekty i quasi-obiekty: Uwagi o kierunkach badań u progu nowoczesności", Monica Amor, historyczka sztuki, Maryland Institute College of Art, Maryland
19:00-19:30 - Pytania i odpowiedzi
19:30-20:15 - Podsumowanie konferencji

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: wykład
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧