Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Maski Dionizosa: wykład Daniela Zarewicza o teatrze greckim
Wykład Daniela Zarewicza z cyklu "O tym, co boskie i ludzkie w teatrze greckim"
Maski Dionizosa – wieloimienne i zmienne bóstwo teatru greckiego.
Nie byłoby sztuk Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa, gdyby nie było religijnej konieczności uczczenia boga. Kult Dionizosa pojawia się w kulturze greckiej wielokrotnie i bezpośrednio przekłada się na zachowania społeczene. Powstanie tragedii greckiej ma bezpośredni związek z jej obrzędowością, forma dramatyczna wyłania się z religijnego obrzędu. Pokazanie narodzin tragedii z ducha greckich obrzędów pozwoli lepiej zrozumieć ich ściśle performatywny charakter. Świat boga i człowieka, sacrum i profanum były ze sobą ściśle połączone. Wielopoziomowość istnienia Dionizosa dotyka również skomplikowanego zagadnienia jego seksualności, co wydaje się szczególnie warte ukazania w kontekście współczesnych dyskusji o naturze gender i problemów z transgresją.
Teatr grecki to fenomen kultury starożytnej. Jego centralną postacią jest bóg. W greckim teatrze człowiek miał wejść z kontakt z samym bóstwem, „zlać się” z tym, co dzieje się na scenie, czyli z nim samym. Po doświadczeniu oczyszczenia (katharsis) wracał do siebie, do życia. Nie był już jednak taki, jak wcześniej.
Daniel Zarewicz – filolog klasyczny, literaturoznawca, tłumacz. Autor polskiego tłumaczenia Hymnów Orfickich. Współpracował z Teatrem Academia. Interesuje się związkami antropologii i psychiatrii. Prowadzi badania i przygotowuje książkę o psychozie w kulturze starożytnych Greków.
Miniatura: Guido Reni "Pijący Bachus" ok. 1623 r.
WSTĘP WOLNY
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Mokotów lub w kategoriach:
wykład
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie