Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Premiera Print Control no.7 + after party

Premiera Print Control no.7 + after party
📅 Data: czwartek, 07 marca 2019

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, barStudio, Plac Defilad 1 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Świętujmy razem 7. numer rocznika Print Control!

Ponad 100 wyróżnionych projektów plakatów, publikacji i identyfikacji oraz 5 wywiadów z bohaterami, którzy zwracają się w stronę rzemiosła, formy, manualności, ale też nowoczesnej technologii związanej z typografią.

Podczas premiery odbędzie się dyskusja o wpływie osobowości typografów na ich projekty, w której wezmą udział: Jakub Stępień, Mateusz Machalski i Marianna Paszkowska, poprowadzi Agata Napiórska.

A na deser zagrają Graficy Muzycy:
– Michal Loba
– Jerzy Gruchot
– Jan Estrada-Osmycki
– Michał Szota

Wstęp wolny
Partnerzy: barStudio, Culture.pl, Instytut Adama Mickiewicza, Munken by Arctic Paper


Uczestnicy dyskusji:

Jakub Stępień Hakobo
Projektant graficzny, uznany w książce „New Masters of Poster Design: Poster Design For Next Century” za jednego z 50 najważniejszych twórców plakatu na świecie. Działa na pograniczu sztuki, designu i mody. Twórca pojęcia „Typopolo”.
W swoich pracach korzysta z języka sztuki ulicy, fascynuje się graficznym noizem i estetyką nadmiaru. Współpracuje z BWA Wrocław, MSL w Łodzi, CSW w Warszawie i wieloma innymi instytucjami.

Mateusz Machalski
Ur. 1989; studia na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie (2009–2014) ukończone z wyróżnieniem rektorskim. Pięciokrotny stypendysta ministra kultury. Laureat stypendium „Młoda Polska”. Członek rady programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu. Członek zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Laureat nagrody The Best of Design 2018 – Klubu Twórców Reklamy.
Dyrektor artystyczny magazynu „Newonce” i „Warsawholic”. Współzałożyciel grupy produkcyjno-kreatywnej BORUTTA.

Marianna Paszkowska
Skończyła gdańską ASP i Akademicki Kurs Typografii w Warszawie. Jest kreatywnym geekiem o bystrym i otwartym umyśle, dłonie ma wiecznie umazane tuszem i farbą, a jej pasją są litery. Obecnie przebywa w Berlinie, gdzie pracuje w Monotype jako inżynier fontu. W wolnym czasie pracuje nad swoimi krojami pisma, kaligrafuje, maluje szyldy, uczy się i dzieli wiedzą, prowadząc warsztaty.

Agata Napiórska
Urodzona w 1983 r. w Grudziądzu, dziennikarka i tłumaczka. Wydawczyni i współredaktor naczelna magazynu „Zwykłe Życie”, autorka książki „Jak oni pracują. Rozmowy z polskimi twórcami o pasji i pracy” (wyd. WAB) oraz „Szczęśliwe przypadki Józefa Wilkonia” (wyd. Marginesy).


Wstęp do rocznika

Współcześni projektanci krojów pisma korzystają w pracy z tradycji lokalnych i zwracają się ku swoim korzeniom kulturowym. Jednocześnie dzięki internetowi mają duży wpływ na siebie nawzajem. Prawdopodobnie każdy font zaprojektowany dzisiaj dla alfabetu łacińskiego jest uważany za uniwersalny przez czytelników na Zachodzie. To, co uważa się za odniesienie kulturowe, może być skutkiem komunikacji marki, odwołań do tożsamości korporacyjnej, a mniej do prawdziwych korzeni. Dlatego lokalność w projektowaniu fontów można bardziej określić jako poszukiwanie specyficznej estetyki niż zbiorową tendencję do wypracowania narodowego stylu.
Rzemiosło polskiej typografii nie stworzyło jednoznacznego uniwersalnego kodu literniczego, który pozwalałby na budowanie silnej tożsamości. Nasi projektanci przyjmują więc postawę badawczą i poszukują tego, co specyficzne i co może dać im punkty odniesienia w pracy twórczej. Inspirują się archiwami, zastaną tkanką uliczną, atmosferą polskich miast czy krajobrazów i opowiadają swoje historie na temat miejsca, w którym mieszkają.
Procesem utrwalającym znalezione fragmenty liternicze bądź zapomniane czcionki jest digitalizacja. W 2017 roku projektem szeroko udostępnionym przez Mateusza Machalskiego stała się Bona Nova, czyli cyfrowa wersja kroju Bona zaprojektowanego w 1971 roku przez twórcę polskich banknotów Andrzeja Heidricha. W tym samym czasie w Muzeum Książki Artystycznej podczas porządków zbiorów matryc z Odlewni Czcionek w Warszawie Janusz Tryzno natrafił na duży, starannie zapakowany zespół podpisany „Brygada”. Ustalono, że Brygada pochodzi z okresu II Rzeczypospolitej. Powstała najprawdopodobniej około 1928 roku, na dziesięciolecie odzyskania niepodległości Polski, w Odlewni Idźkowski i S-ka. Jej stworzenie miało wymiar patriotyczny – po scaleniu ziem polskich z trzech zaborów, gdzie posługiwano się dotąd cyrylicą, gotykiem i innymi pismami, potrzebne były polskie czcionki z znakami diakrytycznymi. Prace Mateusza Machalskiego, Borysa Kosmynki i Przemysława Hoffera nad digitalizacją zakończyły się w 2018 roku udostępnieniem fontu Brygada 1918 na wolnej licencji i wprowadzeniem go do użytku w Kancelarii Prezydenta RP.
Jak ważna jest aktualnie działalność typograficzna, można się przekonać, przeglądając prace laureatów konkursu „Projekt roku 2017/2018” organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Jan Estrada Osmycki otrzymał nagrodę za krój Sudety zainspirowany bogatą kulturą wizualną Dolnego Śląska, projekty stowarzyszenia Traffic Design – Re:Design, biennale, Na_Prawa mające charakter lokalnej modernizacji szyldów, fasad i neonów zostały wyróżnione za oddolną inicjatywę kształtowania estetycznych sądów wśród małych społeczności, a absolwentkę warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Ludkę Biniek nagrodzono za dojrzałość w kształtowaniu form typograficznych.
Z kolei w 2018 roku powstały dwie publikacje związane z krojami pism, które pokazują, jak historia i konflikty społeczne znajdują wyraz w polskim liternictwie – jego formach, kontekście użycia oraz stojących za nim ideologiach. Były to Od Solidarycy do TypoPolo: typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po 1989 Agaty Szydłowskiej oraz Solidaryca – fenomen komunikacyjny Tomka Bierkowskiego. Obie książki poświęcone Solidarycy analizują relacje między krojami a tożsamościami narodowymi oraz typografią wernakularną.
Stąd w tegorocznym roczniku publikujemy wywiady z bohaterami, którzy zwracają się w stronę rzemiosła, formy, manualności, ale też nowoczesnej technologii związanej z typografią. Łódzki projektant Jakub Hakobo Stępień opowie o Typopolo, liternictwie ulicznym i tymczasowości w projektowaniu jako sposobie na przetrwanie. Dzięki Dagmarze Świętek (str. 140), właścicielce wrocławskiej drukarni Mutant Letterpress, poznacie świat starych maszyn zecerskich i typorgaficznych, których użytkowanie wymaga wyczucia i fizycznej intuicji. Razem z Borysem Kosmynką odwiedzicie Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi i poznacie historię digitalizacji fontu Brygada 1918. Warszawski typograf i aktywista Mateusz Machalski opowie o swoim zapale do projektowania fontów i multidyscyplinarnej działalności. A Marianna Paszkowska, pracująca w Monotype w Berlinie, zrelacjonuje najnowsze rozwiązania technologiczne w projektowaniu variable fonts.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: impreza wykład inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧