Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki - pokaz z cyklu Skarby Muzeum Narodowego w Warszawie
Pokaz malarstwa i rysunków Jacka Malczewskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie pozwala spojrzeć na twórczość tego artysty przez pryzmat dzieł Juliusza Słowackiego. Obok prac Malczewskiego na ekspozycji zaprezentowano również rysunki autorstwa samego poety.
Pokaz otwierają rzadko pokazywane rysunki Słowackiego i Malczewskiego ze zbiorów MNW. Wśród nich znajdują się te młodzieńcze, będące świadectwem zainteresowań artystycznych przyszłych wybitnych twórców, m.in. sztuką dawnych mistrzów, jak na przykład Rafaela.
Malczewski poznał utwory Juliusza Słowackiego w domu rodzinnym, dzięki swojemu ojcu, Julianowi, żarliwemu wielbicielowi twórczości poety. Już wówczas młody artysta tworzył cykle ilustracji do Balladyny, Lilli Wenedy i Anhellego. Jego podziw dla autora Króla Ducha został ugruntowany w Krakowie, w kręgu miłośników i znawców twórczości wieszcza, do których należeli poeta Adam Asnyk i krytyk Konstanty Górski.
Malczewski mógł widzieć w Słowackim pokrewną duszę, przede wszystkim ze względu na podobny sposób odczuwania zniewolenia, jakie stało się udziałem Polaków w czasach zaborów. Łączył ich również dandysowski estetyzm, skłonność do mistycyzmu, a także romantyczne rozumienie miłości i podobna wizja historiozoficzna. Ilustracją tego „pokrewieństwa dusz” są obrazy o tematyce syberyjskiej inspirowane poematem Anhelli, takie jak Śmierć Ellenai, Na jednej strunie, Na etapie. Obrazem Śmierć Ellenai (pierwsza wersja z 1883 roku) rozpoczęła się kariera artystyczna Malczewskiego.
Spośród wielu malarzy nawiązujących w swej twórczości do Słowackiego to Malczewskiemu właśnie udało się nadać literackim bohaterom postać, która stała się częścią zbiorowej świadomości. O długim trwaniu motywów, mających swoje źródła w syberyjskich obrazach, świadczą tryptyki Chrystus w Emaus i Muzyka.
Zaproponowana przez Słowackiego genezyjska wizja dziejów, tłumacząca zmiany historyczne jako ciąg duchowych rewolucji, nie została wprawdzie w sposób jednoznaczny przełożona przez Malczewskiego na język malarski, ale można przyjąć, że dzielił on z poetą wiarę w ostateczny sens historii, połączoną z głęboką religijnością. Tę sferę jego duchowości odzwierciedlają również obrazy Pojednanie, Zwiastowanie i Tobiasz z aniołem.
Pokaz zorganizowano z okazji dziewięćdziesięciolecia śmierci Jacka Malczewskiego. To kolejna – po prezentacji twórczości Pabla Picassa – odsłona cyklu Skarby Muzeum Narodowego w Warszawie. Pokazowi towarzyszy program edukacyjny.
Kurator pokazu: dr Piotr Kopszak, MNW Współpraca: Anna Grochala, Gabinet Rycin i Rysunków MNW
Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki
Skarby Muzeum Narodowego w Warszawie
18 lipca – 18 sierpnia 2019 rok
[zmiana: "z przyjemnością informujemy, że pokaz Na jednej strunie. Malczewski i Słowacki został przedłużony i potrwa do środy, 21 sierpnia, włącznie."]
Wstęp w ramach biletu na ekspozycje stałe. We wtorki wstęp wolny.
--
Fot. J. Malczewski Dzieje piosenki – Portret Adama Asnyka, 1899 / MNW
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
wystawa
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie