Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Nuda, marazm, powolność - premiera numeru 2/2019 "Pleografu"

Nuda, marazm, powolność - premiera numeru 2/2019 "Pleografu"
📅 Data: czwartek, 17 października 2019

⌚ Godzina rozpoczęcia: 18:00

📌 Miejsce: Warszawa - Mokotów, FINA, Wałbrzyska 3/5 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Zapraszamy na dyskusję o nudzie i powolności w polskim kinie. Pretekstem jest premiera nowego numeru czasopisma "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", do lektury którego zachęcamy jeszcze przed spotkaniem: link

W dyskusji udział wezmą:
➡️ Justyna Jaworska
➡️ Jakub Majmurek
➡️ Marta Stańczyk

Prowadzenie:
➡️ Paulina Kwiatkowska

🎥 Panelowi towarzyszyć będą pokazy filmów "Chciałbym się ogolić" (1966) Andrzeja Kondratiuka (przed dyskusją) oraz "Młyn i krzyż" (2011) Lecha Majewskiego (po dyskusji).

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będzie można odebrać od 17:30. Liczba miejsc jest ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.

--------

„A w filmie polskim, proszę pana, to jest tak: nuda… Nic się nie dzieje, proszę pana. Nic. [...] Dialogi niedobre… Bardzo niedobre dialogi są. W ogóle brak akcji jest. Nic się nie dzieje. Proszę pana, aż dziw bierze, że nie wzorują się na zagranicznych.”

W momencie, gdy – jak się wydaje – trudno polskiemu kinu odmówić pewnego przyspieszenia, dostrzegalnego zarówno w wymiarze ilościowym, jak i jakościowym, warto znów postawić pytania o nudę, marazm i spowolnienie jako domniemane właściwości naszej kinematografii. Czy można uznać nudę za ważny temat polskiego kina? A może raczej za jego narracyjną, formalną lub ekspresyjną właściwość? Czy dałoby się wyodrębnić w polskim kinie nurt slow cinema, pozytywnie waloryzujący wszelkie przejawy powolności i zawieszenia? Jak nudzi się polski widz – a jak krytyk filmowy – i kiedy chce mu się wyjść z kina?

Autorki i Autorzy tekstów, które składają się na jesienny numer „Pleografu”, budują wokół nudy i powolności sieć wyraźnie pozytywnych skojarzeń, widząc w nich nie dowód na słabość czy zapóźnienie polskiej kinematografii względem zachodnich wzorców, ale raczej świadectwo indywidualnych poszukiwań twórczych lub nieoczywistą, jakoś przekorną reakcję na zastoje i pozorne przyspieszenia polskiej rzeczywistości społecznej, politycznej, kulturowej lub obyczajowej.

Skoro zatem nie musimy, jak można mieć nadzieję, pytać z troską o to, dlaczego nasza kinematografia głównego nurtu wciąż nie nadąża, wciąż tylko aspiruje i nadrabia stracony czas, możemy skupić się na jej historycznych i aktualnych niespiesznych odsłonach, na strategiach podejmowanych w kinie artystycznym, na pracy z obrazem filmowym, na afirmacji powolności w jej niekoniecznie spektakularnych wymiarach.

-------

Justyna Jaworska – kulturoznawczyni, adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej UW, ostatnio zajmowała się polskim filmem wczesnych lat 70. w kontekście socjalistycznej konsumpcji oraz queerem (a raczej „kłirem”) i „niedojakością” w wizualnej kulturze PRL. Autorka monografii „Cywilizacja „Przekroju”. Misja obyczajowa w magazynie ilustrowanym” (WUW, Warszawa 2008) oraz książki „Piękne widoki, panowie, stąd macie. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu” (Universitas, Kraków 2019). Redaktorka miesięcznika „Dialog”, gdzie prowadzi dział dramaturgii polskiej.

Jakub Majmurek - filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, oraz Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, m.in. „Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim”, „Kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna”, „Wajda. Przewodnik Krytyki Politycznej”. Krytyk filmowy publikujący m. in. w „Dzienniku Opinii Krytyki Politycznej” „Kinie”, „Filmwebie”, „Dwutygodniku”, „Aspen Review”, „Gazecie Wyborczej”.

Marta Stańczyk - filmoznawczyni, doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim, redaktorka czasopisma "Ekrany". Zainteresowana cielesnymi teoriami filmu, przemianami kina artystycznego, wątkami feministycznymi w kulturze popularnej oraz ekranową obecnością zwierząt. Autorka książki „Czas w kinie” na temat afektywnego wymiaru czasu w slow cinema.

Paulina Kwiatkowska - historyczka i teoretyczka filmu; adiunktka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się teorią i historią filmu, antropologią kultury wizualnej oraz historią kultury polskiej i francuskiej. Autorka książki „Somatografia. Ciało w obrazie filmowym” (Kraków 2011). Redaktorka naczelna czasopisma naukowego „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”. Publikuje m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” i „EKRANach”.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Mokotów lub w kategoriach: film spotkanie wykład
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę