Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Krótkie spięcia #27: „Urodziny” | online

Krótkie spięcia #27: „Urodziny” | online
📅 Data: wtorek, 19 maja 2020

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: 💻 online (informacje dotyczące transmisji w opisie wydarzenia)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Krótkie spięcia to cykl prezentujący najświeższe odkrycia kina alternatywnego – obrazy obecne na najważniejszy festiwalach filmowych (m.in. Berlinale Sundance FF, IFF Rotterdam) i niedostępne poza festiwalowym obiegiem. To selekcja obrazów prowokujących do dyskusji, poruszających radykalną i aktualną problematykę. Filmy, które dają do myślenia.

Pokazom towarzyszą dyskusje z ekspertami z pola nauki i działań artystycznych.
Kurator: dr Andrzej Marzec

● 19/05, g. 19.00
○ „Urodziny”, reż. Hilal Baydarov
● pokaz filmu i rozmowa z Jakubem Skrzywankiem
○ pokaz filmu oraz rozmowa na platformie Twitch >> link
● dostęp do filmu nie wymaga logowania się do serwisu; posiadanie konta użytkownika na twitch.tv jest natomiast niezbędne do zadawania pytań podczas rozmowy z Jakubem Skrzywankiem (po filmie)

Absolwent Film Factory Béli Tarra – Hilal Baydarov idzie jak burza – w samym 2018 roku wyreżyserował trzy docenione na festiwalach pełnometrażowe filmy. W jednym z nich w czarno-białych surowych kadrach pokazuje dzień z życia swojej matki.

Samotna wdowa świętuje urodziny. Wypełnia czas rutynowymi czynnościami – przygotowywaniem posiłków, pracą w ogrodzie, modlitwą, porządkami. Pomiędzy nimi następują krótkie momenty zawieszenia – uwagi, ruchu, mocy. O czym myśli, co ją zajmuje? Jej twarz pozostaje nieprzenikniona. Dzień wyrwany z codzienności człowieka – mówi Baydarov – jest podsumowaniem całego życia. Zgrabna metafora. Ale w medytacyjnej pracy, w konstruowaniu łańcucha powtórzeń leży przecież jakiś sens – to forma obrony przed nieprzewidywalnością losu, który tak często zabiera, chociaż czasami też i daje. Szukam deformacji, jakiejś rysy w płynnym rytmie dnia, w tym wyjątkowo malowniczym, choć melancholijnym trwaniu. Może jest nią niepodniesiona słuchawka telefonu? (opis festiwalowy: Nowe Horyzonty, Agnieszka Szeffel).

○ Jakub Skrzywanek: urodzony we Wrocławiu. Reżyser, autor, twórca instalacji performatywnych, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2013 roku w ramach stypendium studiował także na Uniwersytecie Karola w Pradze. W styczniu 2016 roku oficjalnie zadebiutował spektaklem "Cynkowi chłopcy" zrealizowanym w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, z którym objechał najważniejsze polskie festiwale (m.in. Festiwal „Boska Komedia”, Olimpiadę Teatralną we Wrocławiu, „m-Teatr” w Koszalinie (I nagroda za najlepszą reżyserię), oraz „Pierwszy Kontakt” w Toruniu (Gran Prix -nagroda za najlepszy debiut reżyserski). W kolejnych latach współpracował z Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Kochanowskiego w Opolu, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, czy Teatrem 21, dla którego wraz z Justyną Sobczyk wyreżyserował „Superspektakl” przygotowany w ramach koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Warszawie. Jego najgłośniejsze spektakle to „Kordian” (Teatrze Polskim w Poznaniu), w którym m.in. w rolę „Kordianki” wcieliła się Alex Freiheit (performerka znana z duetu Siksa) oraz „Mein Kampf” (Teatru Powszechny w Warszawie), przygotowany w ramach obchodów Roku Antyfaszystowskiego, gdzie po raz pierwszy w historii na scenie teatralnej podjęto bezpośrednią polemikę z książką autorstwa Adolfa Hitlera, co odbiło się szerokim echem nie tylko w Polsce , ale też poza granicami, gdzie spektakl Skrzywanka był bardzo pozytywnie odbierany m. in. przez Financial Times, New York Times, Der Freitag, Jerusalem Post, czy L’Espresso. W 2019 roku w miesięczniku „Dialog” ukazał się jego debiutancki dramat „Pogrom alfonsów, Warszawa 1905”, który został zakwalifikowany do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Skrzywanek był stypendystą Prezydenta Miasta Wrocławia, oraz „Laboratorium Nowego Teatru” Teatru Nowego w Krakowie, w ramach którego przygotował spektakl „To my jesteśmy przyszłością!”. Był asystentem m.in. Olivera Frljića i Pawła Miśkiewicza. Przygotowywał liczne performensy i czytania prezentowane m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Malta” w Poznaniu, Festiwalu „Raport” w Gdyni, czy Festiwalu „Genius Loci” w Krakowie.

○ kurator cyklu dr Andrzej Marzec – filozof, krytyk filmowy, redaktor „Czasu Kultury”, vloger „Widma Marca”.
Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół: dekonstrukcji, widmontologii, estetyki postcyfrowej oraz współczesnego kina alternatywnego. Autor książki „Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności” (2015). Na co dzień pragnie znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego współczesna kultura jest tak bardzo nostalgiczna i nie jest w stanie uwolnić się od wspominania swojej przeszłości. Pociągają go sztuki wizualne, kino alternatywne oraz wizja ekologii, o której można myśleć bez używania pojęcia „Natury”.

Transmisja filmu i rozmowy odbędzie się na platformie Twitch >> link
Partnerem cyklu są Nowe Horyzonty.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy online lub w kategoriach: film spotkanie
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę