Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Teatr staropolski. Re:Konstrukcje | Szkoły wyznaniowe
Czwarty w ramach cyklu "Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje", a drugi ONLINE, wykład Patryka Kenckiego. Tym razem przyjrzymy się zagadnieniu staropolskich przedstawień szkół wyznaniowych.
▶️ 21 maja zapraszamy Was o godz. 18:00 na PREMIERĘ wideo wykładu. O tej samej godzinie nagranie pojawi się na naszym kanale YouTube oraz na stronie >> link
---
🎭 Przedstawienia szkół wyznaniowych 🎭
W drugiej połowie szesnastego wieku sprowadzeni do Rzeczypospolitej jezuici rozpoczęli organizację gęstej sieci szkolnictwa, dążąc do tego, aby w każdym znaczniejszym mieście działało prowadzone przez nich kolegium. Jako że ważną rolę w edukacji oferowanej przez Towarzystwo Jezusowe były szkolne przedstawienia, jezuickie szkoły stały się jednocześnie placówkami teatralnymi, niekiedy dysponującymi profesjonalnymi scenami.
Spektakle, w których występowali uczniowie, organizowano również w działających w szesnastym wieku szkołach innowierczych. W kolejnym stuleciu Towarzystwo Jezusowe uzyskało nowego konkurenta, jako że działalnością edukacyjną, a pośrednio teatralną, zajęli się przedstawiciele zakonu pijarów.
Apogeum teatru szkolnego przypadło na epokę saską, kiedy spektakle z udziałem uczniów organizowano w szkołach należących do jezuitów, pijarów, teatynów i unickiego zakonu bazylianów. Wybitni członkowie tych zgromadzeń, tacy jak pijar Stanisław Konarski czy jezuita Franciszek Bohomolec wprowadzili w działalności teatralnej innowacyjne zmiany, które stanowiły zapowiedź nadchodzącej epoki Oświecenia.
---
Comiesięczne spotkania poświęcone teatrowi staropolskiemu stanowią okazję do przyjrzenia się widowiskom ukształtowanym przez różne ośrodki władzy (Kościół, dwór, szkoła), powstałym w wyniku ich współpracy bądź też w opozycji do nich.
Wykłady są próbą prześledzenia przemian estetycznych w staropolskiej sferze widowiskowej, przy wzięciu pod uwagę i społecznego środowiska zjawisk, i czasu ich funkcjonowania. Przyglądając się importowaniu obcych osiągnięć kulturowych, łatwiej przychodzi odpowiedzieć nam na pytania o specyfikę rodzimych widowisk. Ważnym zadaniem projektu jest bowiem próba określenia, jak prezentuje się (staro)polskie „ciało widowiskowe”.
---
Patryk Kencki - Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu "Klasyka Żywa" i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu "Teatrologia.info". W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego". Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii "Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)", Warszawa 2012. W tym roku ukaże się jego rozprawa "Staropolski Molière".
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy online lub w kategoriach:
teatrwykład
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie