Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Chór POLIN | Mantra dla Muranowa - online

Chór POLIN | Mantra dla Muranowa - online
📅 Data: poniedziałek, 22 czerwca 2020

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:30

📌 Miejsce: 💻 online (informacje dotyczące transmisji w opisie wydarzenia)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


W poniedziałek 22 czerwca zaczynamy tydzień wydarzeń online towarzyszących ponownemu otwarciu muzeum i wystawy czasowej "Tu Muranów". Pierwszym z wydarzeń będzie „Mantra dla Muranowa”, która jest rodzajem dźwiękowej medytacji, muzycznego spaceru, którego fragmenty rozpisane są na przestrzenie wyjątkowego budynku muzeum POLIN. Tę kompozycję stworzył Wojtek Blecharz wraz z Chórem POLIN.

Będzie to premiera rejestracji na żywo na naszym Facebooku >> link i YouTube >> link

Kompozycja powstawała w trudnych czasach niepewności i izolacji, kiedy nie mogliśmy się zobaczyć i usłyszeć na żywo, a przecież to w muzyce jest najważniejsze. W sanskrycie słowo „mantra” oznacza „instrument dla myśli” i również naszą mantrę będziemy wykonywać z intencją, że muzyka, która jest uniwersalnym językiem, nadal może mieć moce uzdrawiające, jakkolwiek to rozumiemy. Przez godzinę będziemy tworzyć dźwiękową harmonię w budynku muzeum, bo harmonia jest tym, czego zarówno Muranów ze względu na swoją historię, jak i cały świat w tym momencie bardzo potrzebują.

Odsłona „Mantry dla Muranowa” stanowi rodzaj przejścia między pandemicznym zamknięciem i ponownym otwarciem Muzeum. Spotkamy się w wyjątkowym czasie „pomiędzy”, z dobrymi życzeniami dla Muranowa oraz każdego/ każdej z nas.

Zespół projektu:
Wojtek Blecharz – kompozycja, prowadzenie chóru
Kompozytor, reżyser, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizujący się w tworzeniu muzyki współczesnej. Twórca oper-instalacji: Transcryptum, Park-Opera, Body-Opera, Fiasko, Rechnitz-Opera. Laureat wielu nagród muzycznych, autor kompozycji m.in. dla Orkiestry Zakazanego Miasta w Pekinie, International Contemporary Ensemble ICE w Nowym Jorku czy KNM Ensemble w Berlinie.
Jakub Pałys – współpraca wokalna
Ewa Chomicka / Muzeum POLIN – kuratorka i koordynatorka chóru

Występują:
Chór POLIN w składzie: Agnieszka Górska, Aleksandra Rajska, Aneta Rajca, Anetta Przybył-Bryńska, Anna Gutkowska, Anna Krzystowska, Anna Szmyd, Anna Wieczorek, Basia Baranowska, Basia Popławska, Beata Prokopczuk, Dagmara Siwczyk, Edyta Pawłowska, Elżbieta Czechowska, Elżbieta Balano, Elżbieta Jasińska, Elżbieta Zawada, Idalia Sarnacka, Irena Klein, Irena Wiesiołek, Jan Taraszkiewicz, Joanna Stankiewicz, Jolanta Nałęcz-Jawecka, Justyna Laskowska-Otwinowska, Justyna Orlińska, Karolina Sawicka, Karolina Wiśniewska, Kinga Janowska, Kinga Wołoszyn-Kowanda, Magdalena Miśkowicz, Magdalena Zaczek, Małgorzata Berwid, Małgorzata Czmut, Małgorzata Pawłowska, Maria Gromadowska, Michael Leiserowitz, Michalina Jędrzejczak, Natalia Obrębska, Oktawian Milewski, Piotr Woźniakiewicz, Rafał Kowalczyk, Renata Wołowiec, Urszula Iwińska, Weronika Regosz
Ewa Liebchen – flet basowy, flet
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Piotr Wróbel – puzon, suzafon

Od kompozytora:
Poprzez praktykę muzyczną, wielu z nas może doświadczyć stanu wewnętrznej równowagi czy poczucia harmonii. Muzyka jako proces ciągłego stawania się jest manifestacją energii, wchodzi w interakcję ze światem fizycznym, wpływa na nasze myśli, emocje, ciała i pola elektromagnetyczne. W wielu tradycjach, kulturach czy wierzeniach muzycy, szamani, księża, prorocy i filozofowie wierzyli, że muzyka ma uzdrawiające moce. W wierzeniach etiopskich uważano, że ludzie na początku istnienia posługiwali się tylko śpiewem, ale potem zapomnieli pieśni i zaczęli używać słów; dla ludności Ewe (Ghana) słowo „śpiewać” oznacza również „prząść”. Orfeusz swoją muzyką potrafił uzdrawiać duszę i przywracać do życia zmarłych.
W starożytnych Chinach cesarz żądał, aby astrologowie i dworscy muzycy współpracowali ze sobą, tak, aby długość i proporcje cesarskich piszczałek były zestrojone z proporcjami ciał niebieskich, tak aby muzyka za jego panowania przynosiła pokój i harmonię. Pitagoras pod koniec dnia grywał swoim studentom muzykę w skali uchodzącej za uspokajającą, a rankiem używał muzyki pobudzającej. Młodzi Indianie z północno-zachodnich terenów Ameryki Północnej pościli i medytowali przez 4 dni i noce w oczekiwaniu na wizję duchowego zwierzęcia, które miało ich nauczyć pieśni ochronnej na całe życie. Na Bali, w wielu miejscach Afryki czy wsyp Pacyfiku całe wioski tańczyły i śpiewały, aby osiągnąć stan ekstazy. Buddyjscy mnisi z Japonii używają bambusowego fletu shakuhachi jako instrumentu do medytacji, do osiągnięcia czystości umysłu i stanu zen.
Talmud wspomina pieśń ochronną wykonywaną w czasie zarazy…
Wiele z tych wyjątkowych funkcji muzyki odchodzi dziś w zapomnienie, w społeczeństwach zachodnich muzyka często traktowana jest jako produkt, pełni funkcję dźwiękowego tła w życiu codziennym lub staje się częścią ekskluzywnego wydarzenia artystycznego. Mantra dla Muranowa to utwór skomponowany dla wyjątkowego Chóru Muzeum POLIN, który jest chórem społecznym, tworzą go pasjonaci i pasjonatki, wspaniali ludzie, dla których wspólne muzykowanie dla przyjemności ma ciągle olbrzymie znaczenie.
Wojtek Blecharz

Projekt zapowiada wystawę czasową „Tu Muranów”.

Chór POLIN to społeczny chór działający od 2014 roku przy Muzeum Historii Żydów Polskich. Oprócz tradycyjnych technik pracy z głosem chór poszukuje też niestandardowych, eksperymentalnych środków wyrazu. Dźwięki, melodie i interpretacje powstają w wyniku indywidualnych i grupowych poszukiwań emisyjnych, rytmicznych i brzmieniowych. Projekty chóru łączą w sobie obszary muzyki, performatyki i pracy z przestrzenią.
Chór tworzył już koncerty, performanse, działania towarzyszące wystawom czasowym, nagrywał ścieżki dźwiękowe do alternatywnych audioguide’ów, tworzył ścieżki dźwiękowe do filmów i spektakli, przygotowywał chórowe interwencje w programy innych wydarzeń. Współpracował m.in. z Seanem Palmerem, Zorką Wollny, Bogną Burską, Anną Szwajgier, zaś instytucjonalnie – m.in. z Zachętą Narodową Galerią Sztuki czy Biennale Warszawa. W każdym kolejnym projekcie chór stara się pójść o kilka kroków do przodu bądź o kilka kroków w bok w stosunku do wcześniejszych realizacji.

Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przez budżet krajowy.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy online lub w kategoriach: koncert inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧