Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

🔔 FB IG
reklama
reklama

62. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda - Koncert Finałowy

reklama
📅 Data: piątek, 18 czerwca 2021

⏰ Godzina rozpoczęcia: 20:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 2 (pokaż na mapie)
OptiTaxi
   udostępnij tweetnij wykop
Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Wstęp wolny!
Przed wejściem konieczne wypełnienie oświadczeń związanych z epidemią covid-19 oraz przestrzeganie rygorów sanitarnych podczas koncertu
(maseczka zakrywająca nos i usta oraz zachowanie 1,5 m odstępów od innych osób).

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy.
Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie fundowała do 2018 roku Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W edycji 2019 główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. W zeszłorocznej i obecnej edycji Nagrodę sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.
Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.
Dziś taki koncert odbywa się po raz osiemnasty.

PROGRAM
Isomorphic Reflection na 4 klarnety, godło Coal2
…Breathe na czworo skrzypiec, godło D.502
Grand Père na 4 trąbki, godło Lavage de cerveaux
Kanczendzonga na 4 trąbki, godło Perseus
Secco na 4 klarnety, godło TotoXro
Co w lesie piszczy na 4 klarnety, godło XXX12321

WYKONAWCY
Kwartet skrzypcowy Violinofonica
Kwartet klarnetów
Kwartet trąbek

JURY
Olga Hans – przewodnicząca
Aldona Nawrocka – sekretarz
Marcin Bortnowski
Justyna Kowalska-Lasoń
Artur Kroschel

-----

Kwartet skrzypcowy Violinofonica
Agnieszka Marucha – prowadzący
Kinga Zlot – II skrzypce
Hanna Chylińska – III skrzypce
Kornelia Radziszewska – IV skrzypce

Kwartet klarnetowy
Piotr Zawadzki
Piotr Thieu Quang
Mateusz Sowa
Krzysztof Galbarczyk

Kwartet trąbek
Szymon Gwóźdź
Alan Turonek
Szymon Łuniewski
Marcin Piechuła

Igor Szymański – rejestracja koncertu i zamieszczenie nagrania w sieci

-----
Kwartet skrzypcowy Violinofonica powstał w styczniu 2017 roku. Założycielką zespołu jest skrzypaczka dr hab. Agnieszka Marucha, która prezentuje w jego składzie swych najzdolniejszych uczniów – studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz studentów zagranicznych programu Erasmus. Zespół ma na celu promowanie bardzo rzadko grywanego repertuaru na 4 skrzypiec oraz pomoc młodym adeptom wiolinistyki w zdobywaniu doświadczenia scenicznego i kameralnego. Kwartet posiada wszechstronny repertuar (od baroku do muzyki XXI wieku ), jednak jego główny nurt stanowi przede wszystkim muzyka polska.
Zespół wystąpił m.in. na uroczystości rozdania nagród im. Ryszarda Kapuścińskiego na Uniwersytecie Warszawskim, w Salonie Muzycznym w Suwałkach, w Instytucie Koreańskim w Warszawie, w Salonie Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu podczas Nocy Muzeów 2018, w serii koncertowej „Środa Młodych” w NOSPR w 2019r. oraz w ramach festiwalu „Muzyka pod Gwiazdami” w Planetarium Centrum Nauki Kopernik. W sezonie artystycznym 2020/2021 zespół był inicjatorem serii koncertów „Violinofonica i przyjaciele” w Warszawskiem Towarzystwie Muzycznym. W lipcu 2018 zespół zadebiutował za granicą, podczas Festiwalu Bosa Antica we Włoszech. Zespół brał udział w spektaklu multimedialnym „Interaktywnie 5.0” na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Violinofonica posiada w swym repertuarze utwory kompozytorów polskich specjalnie mu dedykowane. Zespół dokonał licznych prawykonań.
Agnieszka Marucha  – solistka, kameralistka, pedagog. Absolwentka Hochschule der Künste w Bernie pod kierunkiem prof. Moniki Urbaniak (Solistendiplom, 2005), Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza (dyplom z wyróżnieniem) oraz Nederlandse Hogeschool voor Musiek w Maastricht w klasie prof. Roberta Szredera. Była również studentką Schola Cantorum Basiliensis w klasie skrzypiec barokowych prof. Chiary Banchini (2008). Doktor habilitowany z zakresu instrumentalistyki. Adiunkt w UMFC. W latach 2013-2014 była profesorem gościnnym w Keimyung University w Daegu (Korea Płd). Prowadziła lekcje otwarte i wykłady w Chinach, Szkocji, Brunei, Włoszech i Danii.
Propaguje muzykę polską w kraju i za granicą, wykonując m.in. utwory kompozytorów młodego pokolenia jej dedykowane. W 2014 roku dokonała koreańskiej premiery Chain II Witolda Lutosławskiego z Keimyung University Orchestra w Daegu Arts Center.
Z Opium String Quartet, którego była prymariuszem w latach 2011-2017, otrzymała nagrodę „Fryderyk 2014″ w kategorii muzyka współczesna za płytę Chagall for Strings. W latach 2009-2010 była koncertmistrzem zespołów Danish Chamber Players oraz Storstrom Symphony Orchestra. Jest założycielką kwartetu skrzypcowego Violinofonica z którym dokonała licznych prawykonań.
Nagrała dziewięć płyt dla wytwórni DUX, CD Accord i Acte Préalable. Siedem z nich to światowe premiery fonograficzne. Laureatka wielu konkursów krajowych i międzynarodowych. Zdobyła m.in.: I nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach w Elblągu, wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną w VI Ogólnopolskim Konkursie im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, III nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie im Karola Szymanowskiego w Łodzi. Dwukrotnie otrzymała nagrodę Studienpreis na Kiefer Hablitzel Stifftung Wettbewerb w Bernie.
Koncertowała w większości krajów europejskich oraz Azji, biorąc udział w wielu renomowanych festiwalach muzycznych (m.in MITO w Turynie), występując jako solistka z orkiestrami: Berner Symphony Orchester, Keimyung University Symphony Orchester, Anglian Chamber Players, Filharmonie Aurora oraz z większością filharmonii krajowych. Dokonała wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Jako członek Ensemble Modern występowała w największych salach europejskich, m.in w Filharmonii Berlińskiej, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdamie oraz Salle Pleyel w Paryżu. Współpracowała z dyrygentami: Pierrem Boulezem, Peterem Eotvosem, Paavo Jarvi i in.
Jest autorką licznych publikacji z dziedziny wiolinistyki i muzykologii.

-----

Kwartet klarnetowy
Piotr Zawadzki naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 10 lat pod kierunkiem mgr Jerzego Czyrana. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na UMFC w Warszawie w klasie prof. Mirosława Pokrzywińskiego. W 2013 ukończył studia podyplomowe w CNRR w Nicei pod kierunkiem prof. Michela Lethieca. W roku 2020 obronił z wyróżnieniem doktorat na macierzystej Uczelni.
Piotr Zawadzki jest laureatem licznych konkursów solowych i kameralnych m.in.: IX Festiwalu Klarnetowego w Piotrkowie Trybunalskim (Grand Prix); III Krośnieńskiego Festiwalu Klarnetowego (Grand Prix); XIV Akademickiego Konkursu Klarnetowego we Włoszakowicach (II nagroda); I, IV i V Sochaczewskich Spotkań Kameralnych (I nagrody); XXX i XXXII Konkursu Młodego Muzyka w Szczecinku.
Brał udział w wielu kursach mistrzowskich, kształcąc się pod kierunkiem klarnecistów takich jak: Sabine Meyer, Charles Neidich, François Benda, Guy Dangain, Eduard Brunner, Karel Dohnal, Jorge Montilla, Ernesto Molinari.
Jako solista koncertował z Filharmonią Lwowską, Orkiestrą Kameralną „Spirits of Europe”, Orkiestrą Dętą i Orkiestrą Symfoniczną UMFC w Warszawie i Poznańską Orkiestrą Kameralną „Orchestra Nova”. Uczestniczył również w nagraniu płyty Real Life Song Joanny Freszel, która została wyróżniona prestiżową nagrodą Złotego Orfeusza 2016.
W ramach stypendium ERASMUS odbył część swoich studiów w Göteborgu w klasie prof. Urbana Claessona. Był ponadto stypendystą Prezesa Rady Ministrów, Fundacji „Ars Iuvenis” oraz Centrum Myśli Jana Pawła II. W roku 2019, wspólnie z triem stroikowym, zrealizował projekt fonograficzny Wind of change w ramach stypendium ufundowanego przez bank Société Générale.
Piotr Zawadzki stale współpracuje z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus i Filharmonią Narodową w Warszawie.
Jest również członkiem zarządu Fundacji ENSEMBLAGE, zajmującej się m.in. upowszechnianiem wykonawstwa muzyki nowej.
Piotr Thieu Quang naukę gry na klarnecie rozpoczął w 2006 roku w klasie Jerzego Czyrana. Obecnie odbywa studia magisterskie pod kierunkiem prof. Mirosława Pokrzywińskiego oraz u prof. Igora Frantisaka, u którego pobiera nauki w zakresie gry na klarnecie historycznym. Swoje umiejętności doskonalił również u takich profesorów jak Karel Dohnal, Antonio Saiote, Jean Marc Fessard, Florent Héau i Karl Leister. Jest laureatem wielu konkursów solowych oraz kameralnych o zasięgu zarówno ogólnopolskim, jak i międzynarodowym. Do najważniejszych można zaliczyć: Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy w Warszawie (2016 – I nagroda w kategorii zespoły kameralne), VIII Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy (2018 – III nagroda), XVII Akademicki Konkurs Klarnetowy we Włoszakowicach (2018 – II nagroda oraz trzy nagrody specjalne), XII Ogólnopolski Konkurs Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych (2019 – I nagroda), XX Łódzki Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza (2019 – nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego).
Otrzymał stypendia artystyczne: Fundacji Sinfonia Varsovia, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Jako solista oraz kameralista koncertował w Polsce, Niemczech, Litwie, Belgii i Portugalii oraz odbył tournée po RPA propagując muzykę kompozytorów polskich.
Mateusz Sowa urodził się 24 marca 1999 w Częstochowie. Absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Częstochowie w klasie mgr Włodzimierza Gołębiowskiego. Od 2018 roku student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr hab. Mirosława Pokrzywińskiego. Laureat licznych wyróżnień i nagród w konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych jako solista i kameralista:
I nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych „Finalis” (2019), I nagrody w XIII Festiwalu Klarnetowym w kategorii zespołów kameralnych (2019), III nagrody w XII Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (2017), III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów w Jaśle (2017), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Centrum Edukacji Artystycznej w Katowicach (2016), I nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Rzeszowie (2016),
I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Krakowie (2016),
II nagrody w II Jesiennych Spotkaniach Zespołów Kameralnych w Żywcu (2016),
III nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Warszawie (2016), I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Sosnowcu (2014), III nagrody w X Międzynarodowym Konkursie „Instrumenty Dęte” w Jastrzębiu Zdroju (2014).
W 2016 roku był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.
W roku 2021 nagrodzony stypendium z programu „Młoda Polska”.
Krzysztof Galbarczyk gra na klarnecie od 12 lat. W roku 2010, w wieku ośmiu lat, rozpoczął swoją muzyczną edukację w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. K. Kurpińskiego w Warszawie pod artystycznym kierownictwem mgr Jerzego Czyrana. Od 2015 roku kontynuował swą naukę w Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie, również w klasie mgr Jerzego Czyrana. Od 2020 roku jest studentem I roku Wydziału Instrumentalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klarnetu prof. dr hab. Mirosława Pokrzywińskiego.
Brał udział w wielu ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych, festiwalach oraz koncertach, takich jak: Ogólnopolski Festiwal Klarnetowy w Piotrkowie Trybunalskim, Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Dętych w Warszawie oraz Ogólnopolski Konkurs Muzyczny CEA, wykonując utwory solo, z towarzyszeniem fortepianu, a także będąc członkiem różnych zespołów kameralnych (duet, trio, kwartet klarnetowy). Był nagradzany wieloma pierwszymi, drugimi, trzecimi miejscami, a także wyróżnieniami oraz nagrodami specjalnymi. Uczestniczył również w kursach mistrzowskich oraz w warsztatach, takich jak Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie w Ostravie, a w ciągu swej kariery artystycznej szlifował umiejętności u światowej klasy muzyków, takich jak: Andrew Marriner, Florent Heau, Karel Dohnal, Igor Frantisak, Jorge Montilla, Laurent ben Slimane, Mirosław Pokrzywiński oraz Arkadiusz Adamski. Był również członkiem Polskiej Orkiestry Młodzieżowej LYO 2019, pod okiem muzyków Philharmonia Orchestra w Londynie. W ramach projektu wykonał koncerty w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, na Chorin Musiksommer Festival w Niemczech, a także w Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia z transmisją w programie drugim Polskiego Radia.

-----

Kwartet trąbek
Szymon Gwóźdź urodził się 6 października 1997 w Koninie.
W latach 2009-2015 był uczniem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Ignacego Jana Paderewskiego w Koninie w klasie Krzysztofa Lityńskiego.
Obecnie jest studentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku instrumentalistyka w specjalności trąbka oraz trąbka historyczna.
Pracuje jako trębacz w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa w Warszawie. Współpracował m.in. z: Filharmonią Narodową, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Polską Operą Królewską, Teatrem Syrena, Teatrem Dramatyczny, Warsaw Academic Big-band, Jan Konop Bigband i Silesian Jazz Orchestra.
Alan Turonek urodził się 30 sierpnia 2000. Ukończył szkołę muzyczną 1 stopnia Im. Oskara Kolberga w Warszawie.
Obecnie uczy się gry na trąbce w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jakuba Waszczeniuka.
Szymon Łuniewski urodził się 27 maja 1999 w Warszawie. Uczy się gry na trąbce w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Jana Harasimowicza. Jest członkiem Chopin University Modern Ensemble oraz Chopin University Chamber Orchestra, z którą odbył w 2019 roku tournée po Chinach, dając 21 koncertów. Zespół był nominowany do Nagrody Muzycznej „Fryderyk” w 2021 w kategorii „Najlepszy album: Muzyka współczesna” za album Debiut. Z Hashtag Ensemble nagrał płytę Lucia Dlugoszewski Openings eye C. Brał udział w wykonaniu i nagraniu płyty Sto lat do matury, która uzyskała status platynowej płyty.
Marcin Piechuła pochodzI z miejscowości Chludowo niedaleko Poznania. Ukończył szkołę muzyczną I i II stopnia w Poznaniu. Obecnie studiuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod okiem wybitnego trębacza i pedagoga Jakuba Waszczeniuka. Swoją przygodę z trąbką zaczął w Chludowskiej orkiestrze, a zamiłowanie do muzyki zaszczepił w nim jego dziadek, który także grał w tej orkiestrze.

-----

Organizatorzy składają podziękowania Szanownym Pedagogom:
Agnieszce Marusze, Janowi Harasimowiczowi, Mirosławowi Pokrzywińskiemu, Jakubowi Waszczeniukowi oraz Piotrowi Zawadzkiemu
za pomoc w skompletowaniu kwartetów.

Nagranie koncertu będzie dostępne online: link
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!
sprawdź nasze recenzje jedzenia na mieście :)