Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

BUTOH KAI 3

BUTOH KAI 3
📅 Data rozpoczęcia: piątek, 26 listopada 2021

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📅 Data zakończenia: niedziela, 28 listopada 2021

📌 Miejsce: Warszawa - Mokotów, Fundacja POMPKA, Ludwika Narbutta 46/48, lok. 51 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


BUTOH KAI to kameralne Spotkanie pełne pytań i otwarte na eksperyment, sięgające do Źródeł i otwierające na Nowe. Jest w nim miejsce na przegląd spektakli butoh, działania performatywne, sztuki wizualne oraz muzykę.
Wszystkie wydarzenia odbywają się w BUTOHSFERZE, przestrzeni sztuki, w której poza wystawami i koncertami odbywają się zarówno regularne warsztaty butoh, jak pokazy czy kilkudniowe zajęcia prowadzone przez japońskich nauczycieli takich Atsushi Takenouchi, Tetsuro Fukuhara czy Takao Kawaguchi. W listopadowym Spotkaniu wezmą udział polscy praktycy butoh. Choć w ograniczonym panującą sytuacją zakresie, pokazy performansów otwarte są też dla publiczności, bo KAI znaczy po japońsku właśnie "spotkanie".
W czasie trwania BUTOH KAI będzie można zapoznać się z archiwalnymi zasobami Kazuo Ohno Dance Studio – plakatami i albumami oraz premierowym wydaniem książki "Atsushi Takenouchi Jinen Butoh" o życiu i sztuce mistrza odwiedzającego Polskę od wielu lat.

WSTĘP WOLNY. Ilość miejsc ograniczona. Prosimy zrozumienie i rejestrację: azdrojewska@publink.com.pl

BUTOH KAI jest częścią Inicjatywy Sąsiedzkiej „III Japoniki na Mokotowie” finansowanej przez Urząd Dzielnicy Mokotów/Miato Stołeczne Warszawa.

TANCERZE

GRAŻYNA CHMIELEWSKA – aktorka/mim, tancerka butoh. W latach 1982 – 2001 była aktorką Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Teatrze Żydowskim. Brała udział we wszystkich premierach tego teatru. Uczestniczyła również w spektaklach Teatru Dramatycznego, Powszechnego, Opery Narodowej oraz produkcjach teatru TVP. W 2001 zobaczyła spektakl butoh " Edge 01" Ko Murobushiego. Od tego momentu zafascynowana nową ekspresją ciała zaczęła praktykować butoh u Atsushiego Takenouchi, którego uważa za swojego mistrza. Uczestniczyła również w warsztatach innych uznanych tancerzy : Yoshito Ohno, Ko Murobushiego , Ken Mai, Imre Thormana i Mayi Dunsky. Stopniowo zaczęła tworzyć, swoje wasne improwizacje pokazywane w galeriach i w czasie różnych wydarzeń artystycznych miedzy innymi w Galerii Olgi Sienko - Tutton w Londynie, w Galerii Bezdomnej a takze w ramach Ogrodów Arystycznych w Zalesiu Dolnym i Podkowie Leśnej gdzie tańczyła do instalacji japońskiego artysty Koji Kamoji. W 2013 powstał spektakl „ Pomiędzy” pokazany w Teatrze na Woli na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Mimu, następnie w Teatrze Studio w ramach Sceny Tańca Studio a także w USA w Kalifornii. Przez 4 lata współpracowała z Teatrem Limen Butoh. Spektakle w których występowała to: „Kanabasis”, „Mechaniczne Anioły” i „Zmierz opuszczonych miast”. Aktualnie tańczy i prowadzi zajęcia pantomimy z elementami tańca kreatywnegtego i tańca butoh.

KRZYSZTOF JERZAK – aikidoka, tancerz i choreograf. Ćwiczy Aikido od 1987 r., obecnie posiada stopień 4 dan, jest instruktorem. Z tańcem Butoh spotkał się w 1999. Pobierał nauki m.in. od: Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Kan Katsura. Wielokrotnie współpracował z niezależnymi twórcami: muzykami, aktorami, tancerzami – współtworząc liczne grupowe prezentacje.
W swym dorobku ma kilka solowych spektakli: „Szczery?” (2002), „Poza” (2005), „Straw-butoh” (2009), „Podzielenie (się)” (2019).
W 2004 prowadził całoroczny projekt pod nazwą "Integracja w terapii tańcem", w którym uczestniczyły również osoby głuchonieme – dla uczestników, napisał i wyreżyserował spektakl "Kwiaty na chodniku”. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi artystami: muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami współtworząc prezentacje sceniczne i filmowe. W 2008 wraz z grupą Do-Teatr współtworzył spektakl „Aite” (choreografia i taniec). Obecnie regularnie prowadzi warsztaty w kilku miastach w Polsce.

ANNA JUNIEWICZ – tancerka i performerka. W tańcu korzysta przede wszystkim z technik butoh, który jest dla niej tańcem prowokacji i zabawy, cienia i „zakazanych kolorów”.
Taniecpolska.pl, największy polski portal poświęcony współczesnemu tańcowi, określił jej taniec jako hipnotyczny, zwracając uwagę na oszałamiającą ilość transformacji, którą tancerka potrafi przejść w trakcie jednego spektaklu.
W 2017 roku na zaproszenie Tetsuro Fukuhary wzięła udział w projekcie New Butoh Space Dance w Tokio. Występowała m.in. w Nowym Teatrze, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrze Studio w Warszawie, CSW Zamku Ujazdowskim, TR Warszawa, Centrum Manggha w Krakowie czy w Tevere Art Gallery w Rzymie.
Współpracuje z artystami różnych dziedzin, szukając wraz z nimi nowych jakości w połączeniu tańca i ruchu z muzyką, wideoartem, rzeźbą czy malarstwem.

WOJCIECH MATEJKO - Butoh traktuje nie tylko jako sztukę performatywną, ale również niereligijną praktykę rytualną.Tańca uczył się od Atsushiego Takenouchiego, Kena Maia, Daia Matsuoki, Tetsuro Fukuhary i Sylwii Hanff.
W 2018 roku księżycowym wykonywał taneczne rytuały w każdy nów i pełnię księżyca - w sumie 24 występy w przestrzeni publicznej w Polsce i Europie, wykonywane dokładnie w momencie kulminacji pełni i nowiów. Wykonuje również mniej lub bardziej spontaniczne spektakle na ulicach, placach i parkach Warszawy. W 2019 roku wyreżyserował spektakl "Urażone Guru" oraz butoh film VR "Sektor". Często tańczy na Osiedlu Jazdów oraz w kontekście różnych akcji poświęconych ochronie środowiska (np. w Puszczy Białowieskiej, czy benefitach dla organizacji klimatycznych).

AGATA SOKÓŁ
Absolwentka Wydziału Sztuki UP w Krakowie oraz Ecole Supérieure d’Art des Pyrénées w Pau; artystka multidyscyplinarna, w tym performerka oraz alternatywna fotomodelka określająca się jako „poetka ciała”, zgłębiająca sztukę butoh oraz shibari; instruktorka hatha jogi akademickiej. W swoich działaniach podejmuje tematy pustki, obecności, tożsamości, Eros oraz Thanatos. Ukończyła studium aktorskie Teatru A Part; uczestniczyła w projekcie „Laboratorium Kultury Czynnnej. Nie wiem kim był Grotowski”; praktykowała/uje butoh pod okiem Sylwii Hanff, Krzysztofa Jerzaka, Maruski Ronchi, Katarzyny Pastuszak, Atsushiego Takenouchiego czy Tetsuro Fukuhary. Występowała wraz z Teatrem A Part na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part („Projekt Dante”, 2019; „Alicja w Krainie Czarów”, 2020) oraz w zbiorowym performansie „Noc płonie Dzień” na Butohpolis. II Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Butoh. Ma za sobą także kilka solowych występów, m.in. w performatywnej instalacji na wystawie „Erwin Sówka/Raspazjan” (współpraca z kolektywem Tajny Projekt, 2018), czy „Dark Eros”.
„IN-BE-TWIN” - performans taneczny, wykorzystujący sztukę butoh jako punkt wyjścia do zgłębiania pustki, co za tym idzie – sfery nieświadomości indywidualnej oraz zbiorowej. Artystka bada relacje podmiot-przedmiot, sacrum-profanum, oraz stawia pytania: kto/co perfor(m)uje? Kto/co jest perfor(m)owany/e?

ANITA ZDROJEWSKA
Artystka niezależna – tancerka butoh, performerka, malarka ikon. Z wykształcenia japonistka. Od 2008 uczyła się butoh m.in. u Yoshito Ohno, Atsushiego Takenouchiego, Yukio Waguriego, Ko Murobushiego, Tetsuro Fukuhary, Ken Maia, Mayi Dunsky. Tańczyła m.in. z Tetsuro Fukuharą podczas Dni Japonii w Warszawie i Joan Laage w projekcie „Earth Tomes” w Forcie Mokotów. Brała udział w festiwalach Terytoria w CSW Toruń z performensem „Punkt zero” i Butohpolis tańcząc „Niesen” przy muzyce Ruffa Libnera oraz w grupowych i indywidualnych improwizacjach, m.in. „Dla wody”, „Ogród butoh” czy „Mur”. Od ubiegłego roku, wraz z Joanną Sarnecką, bierze udział w projekcie artystyczno-badawczym „Weselekekkonshiki” prezentowanym podczas Matsuri (2018) oraz w Butohsferze i Stowarzyszeniu Architektów Polskich (2019). Reperformowała też wybrane prace Mariny Abramović podczas wystawy „Do czysta/the Cleaner” w CSW Toruń.
W 2010 roku rozpoczęła naukę malarstwa ikonowego w pracowni ikon oo. Jezuitów „Droga Ikony”. Brała udział w plenerach a swoje prace wystawiała na wystawach zbiorowych w galeriach i muzeach w Warszawie, Poznaniu, Częstochowie i Zamłyniu (Ukraina).
Prezeska fundacji Pompka (link, animatorka kultury i działań społecznych, organizatorka wielu wydarzeń związanych ze współczesną kulturą Japonii. Twórczyni fanpage’a BUTOHSFERA, prowadzi autorskie warsztaty „Butoh w Butohsferze”.

MUZYCY

RAFAŁ „RUFF” LIBNER
Muzyk, podróżnik, dźwiękowiec, autor tekstów, performer i sideman. Na didgeridoo gra od 1998 roku. Współtwórca Radio Samsara, Nell’ Ambientes, Balanda Didjeridoo Duo, współpracował z krakowskim “Teatrem Starym” – rola muzyka didjeridu w “Factory 2” Krystiana Lupy, Storia Theurgica Dynamic Multimedia Project, Gadającą Tykwą, Magic Carpathians, “Studnia O”, podczas licznych pobytów w Nepalu koncertował i nagrywał z Shyam Nepali Group. Tworzy muzykę do performansów butoh (Zdrojewska/Libner – “Niesen”, Punkt Zero”, “Nebula”, “Kontinuum“). Współorganizator Festiwalu Didgeridoo “Dźwięki z Korzenia” Od 2019 wszedł w skład tworzącego muzykę eksperymentalną z pogranicza etno i elektroniki kwartetu Baczyńska/Daniłowicz/Zientara/Libner.
Solowo w konwencji “live looping one man” band występuje jako
Soundbreathing – Elektro Akustyczny chillout na instrumentach etnicznych: didgeridoo, drumle, handpan, echa, pętle i pogłosy, shruti box, dźwięki tła…
– kwiecień 2005 – Nowa Tradycja – nagroda solowa dla instrumentalisty
– grudzień 2007 – Mikołajki Folkowe, Lublin (I nagroda w konkursie Scena Otwarta dla Nell’ Ambientes i Gadającej Tykwy)

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Mokotów lub w kategoriach: inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę