Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Awangarda japońska | Z Marią Brewińską rozmawiają Stach Szabłowski i Karol Sienkiewicz

Awangarda japońska | Z Marią Brewińską rozmawiają Stach Szabłowski i Karol Sienkiewicz
📅 Data: sobota, 05 marca 2022

⌚ Godzina rozpoczęcia: 18:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Między kolektywizmem a indywidualizmem — awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku
💬 Z Marią Brewińską rozmawiają Stach Szabłowski i Karol Sienkiewicz
📍 Zachęta / sala kinowa (wejście przez hol główny)
wstęp wolny
😷 Nie obowiązują zapisy, ale w związku z sytuacją epidemiczną i funkcjonowaniem Galerii w reżimie sanitarnym, uczestników obowiązują aktualne zasady zwiedzania Galerii: link
📱 WYDARZENIE BĘDZIE RÓWNIEŻ TRANSMITOWANE NA FACEBOOKU ZACHĘTY

Na zakończenie wystawy „Między kolektywizmem a indywidualizmem — awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku” zapraszamy na spotkanie z kuratorką Marią Brewińską, z którą rozmawiać będą Stach Szabłowski i Karol Sienkiewicz.
Wystawa awangardy japońskiej pierwszy raz w Polsce prezentuje grupy, dzieła i dokumentację ruchów artystycznych w Japonii w przełomowych powojennych latach. Te dwie ważne tytułowe dekady nacechowane wciąż doświadczeniami wojny i fermentu politycznego zapisały się jako czas niezwykłych przemian, w którym dokonała się redefinicja japońskiej kultury. Wystawa prezentuje nową sztukę Japonii — w tym grupy Jikken Kōbō, Gutai, Kyūshū-ha, Neo Dada, Zero Jigen, Hi-Red Center, The Play, GUN, Bikyōtō — sztukę adekwatną do tamtych czasów, które uczyniły Japonię nowym ośrodkiem życia artystycznego. Charakterystyczne dla tamtego okresu pogodzenie dwóch pozornie przeciwstawnych postaw — idącego z Zachodu indywidualizmu i typowego dla tradycyjnej sztuki japońskiej kolektywizmu — okazało się ożywcze dla rozwoju japońskiej sztuki współczesnej. Jak doszło do wystawy awangardy japońskiej w Zachęcie? Jak kształtował się współczesny język sztuki japońskiej w tym wyjątkowym okresie, w którym Japonia po raz pierwszy w swojej historii włączyła się w procesy globalnej współpracy i przemian? Jakie strategie twórcze uprawiali artyści?

Maria Brewińska — kuratorka w Zachęcie, autorka takich wystaw jak Gendai: „Pomiędzy ciałem a przestrzenią. Współczesna sztuka Japonii” (2000, CSW Zamek Ujazdowski); „Kim Sooja” (2003); „Nowa strefa — współczesna sztuka chińska” (2003); Yayoi Kusama (2004); „Cai Guo Qiang — Czerwona flaga” (2005); „Czarny alfabet — konteksty współczesnej sztuki afroamerykańskiej” (2006); Bill Viola (2007); „Wilhelm Sasnal. Lata walki” (2007); „Rewolucje 1968” (2008); „Goshka Macuga — Bez tytułu” (2011); „Piotr Uklański. Czterdzieści i Cztery” (2012/2013); „Poza zasadą przyjemności. Afektywne operacje” (2017), „Alienacje albo następnym razem pożar” (2019) i wiele innych.

Karol Sienkiewicz — krytyk i historyk sztuki, autor książek „Świadomość Neue Bieriemiennost” (z Kasią Redzisz, 2012), „Zatańczą ci co drżeli. Polska sztuka krytyczna” (2014) oraz „Patriota wszechświata. Rzecz o Pawle Althamerze” (2017). Współpracuje z „Dwutygodnikiem”, „Gazetą Wyborczą”, „Przekrojem”. W 2012 roku otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy.
Stach Szabłowski — kurator, krytyk sztuki i publicysta. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1998–2006 związany z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W latach 2009–2015 ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Kurator kilkudziesięciu wystaw, festiwali sztuki w przestrzeni publicznej i projektów artystycznych realizowanych w Polsce i za granicą.

Zdjęcie: Jakub Celej

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: wykład
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę