Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Festiwal Usłyszeć Architekturę 2022

Festiwal Usłyszeć Architekturę 2022

reklama
📅 Data rozpoczęcia: sobota, 24 września 2022

⏰ Godzina rozpoczęcia: 16:00

📅 Data zakończenia: niedziela, 25 września 2022

📌 Miejsce: okolice Warszawy, Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim, ul. Zamkowa 49, Otwock Wielki (pokaż na mapie)
   udostępnij tweetnij wykop


Usłyszeć architekturę
In Modo Italaliano

EDYCJA III - 2022r.
Otwock Wielki
24.09-25.09.2022

BILETY (bezpłatne) >> link

Ojczyzną stylu barokowego w architekturze, malarstwie i rzeźbie są Włochy. W przypadku sztuki dźwięków znaczenie Italii w epoce renesansu stopniowo wzrastało, zaś w połowie XVI wieku stała się ona centrum wszelkich muzycznych innowacji. To twórcy działający w ośrodkach, takich jak Wenecja, Florencja, Mantua, Bolonia i Rzym stworzyli nowe, barokowe gatunki muzyczne (opera, kantata, oratorium, sonata, koncert instrumentalny). Program tegorocznego festiwalu przedstawia panoramę barokowej muzyki in modo italiano, zarówno tworzonej przez kompozytorów włoskich, jak i działających na terenie innych krajów europejskich. Słuchacze będą mogli zobaczyć rozwój tego stylu począwszy od samych początków w okresie końca XVI stulecia, poprzez jego rozkwit, aż po krystalizację w dziełach Vivaldiego, Händla i Bacha.

-----

KONCERT I - 24.09.2022 godzina 16:00 -17:15
BILETY (bezpłatne) >> link

KONCERT 1 - Sonate concertate in stile moderno
Pierwsza połowa XVII wieku była okresem, w którym dokonały się najprawdopodobniej najbardziej istotne zmiany w całej historii muzyki Europy Zachodniej i Środkowej. Począwszy od opublikowania w 1581 roku przez Vincenzo Galileego, ojca słynnego astronoma, słynnego manifestu Cameraty florenckiej, nowe prądy stylistyczne płynące z Italii doprowadziły w przeciągu około 70 lat do radykalnego przeobrażenia nie tylko technik kompozytorskich, ale i samego systemu dźwiękowego i całej sfery estetyki. Program niniejszego koncertu ukazuje panoramę muzyki włoskiej tworzonej w latach tego właśnie przełomu, w którym wciąż jeszcze żywe wzorce pełnej szlachetnego wyrazu i intelektualnej sztuki renesansowej (stile antico) krzyżowały się z nowymi ideałami baroku, kładącymi nacisk na większe niż dotychczas uzewnętrznienie emocji i bardziej bezpośredni rodzaj ekspresji (stile moderno). Wśród prezentowanych utworów słuchacze odnajdą zarówno dzieła bardziej konserwatywne w charakterze, jak na przykład ozdobne adaptacje szesnastowiecznych madrygałów, pełne ekstrawagancji sonaty Daria Castello, jak i kompozycje twórców, takich jak Giovanni Paolo Cima czy Girolamo Frescobaldi, którzy usiłowali godzić wyrafinowaną technikę polifoniczną i prowadzenia głosów zgodnie z normami skal modalnych z eksperymentami harmonicznymi i wirtuozowskim stylem koncertującym.

Wystąpią:
Filatura di Musica w składzie:
Marek Nahajowski – flety podłużne
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn
Marek Nahajowski - prelekcja - wprowadzenie

Repertuar:
Prelekcja - wprowadzenie
Giovanni Bassano
Ricercata terza (Ricercate, passaggi et cadentie, 1585)
Giovanni Pierluigi da Palestrina/Francesco Rognoni
Vestiva i colli (Selva di varii passaggi, Milano 1620)
Biagio Marini
Canzon à 2 „La Hiacinta” (Affetti musicali, 1617)
Cipriano de Rore/Riccardo Rognoni
Ancor’ che col partire (Passaggi per potersi essercitare, 1592)
Giovanni Paolo Cima
Capriccio à due (Concerti ecclesiastici, 1610)
Girolamo Frescobaldi
Canzon prima à basso solo (Canzoni da sonate à una, due, tre e quatro, 1634)
Canzon quinta à due (Canzoni da sonate à una, due, tre e quatro, 1634)

Giovanni Picchi
Padoana ditta la Ongara (Intavolatura di balli d`apricordo, ca. 1619)
Toccata (Fitzwilliam Virginal Book, przed 1612)
Giovanni Battista Riccio
Canzon à basso e soprano overo alla quarta (Divine lodi musicali libro I, 1612)
Dario Castello
Sonata seconda à soprano solo (Sonate concertate in stile moderno libro II, 1629)
Sonata quinta à due (Sonate concertate in stile moderno libro I, 1628)

Zwiedzanie Pałacu
24.09.2022 17:30 - 18:30

Trasy do wyboru:
Trasa 1 - Historia pałacu i rodziny Bielińskich
poprowadzi Lidia Sitek
Trasa 2 - Przestrzenie na co dzień niedostępne
poprowadzi Marlena Strzyżewska
Trasa 3 - Oryginalne dekoracje wnętrz
poprowadzi Anna Feliks

-----

KONCERT II - 24.09.2022 godzina 19:00
BILETY (bezpłatne) >> link
FILATURA ZAPRASZA!

Gość specjalny Romana Agnel – Cracovia Danza
Wywiad z gościem przeprowadzi dr hab. Marek Nahajowski

Corelli e la danza
Arcangelo Corelli (1653-1713) zaliczany jest do grona najwybitniejszych kompozytorów włoskich przełomu XVII i XVIII wieku. Za jego największe osiągnięcie wypada uznać wykształcenie nowego języka harmonicznego, opartego na systemie dur-moll, i stworzenie unikalnej syntezy tradycji późnorenesansowego kontrapunktu z koncertującym stylem barokowym. O fundamentalnym znaczeniu twórczości rzymskiego mistrza dla ówczesnej muzyki europejskiej świadczyć mogą zresztą często pojawiające porównania jego osoby do mitycznego Orfeusza, a także liczne utwory in stile Corelli oraz aranżacje jego dzieła na rozmaite obsady instrumentalne. Do jego stylu odwoływali się właściwie wszyscy kompozytorzy I połowy XVIII wieku, z Händlem i Bachem na czele, zaś jego echa odnajdujemy jeszcze jeszcze w dziełach klasyków wiedeńskich. Dotyczyło to przede wszystkim sonat kościelnych i koncertów. Nieco mniejszą popularność zyskały triowe sonaty da camera op. 2 i op. 4 (w Anglii określane czasami jako baletti) i stanowiące cykl suitowy, poprzedzany preludium. Ideą programu niniejszego koncertu jest przypomnienie tych rzadziej wykonywanych kompozycji, a także zaprezentowanie ich w połączeniu z tańcem. Całość uzupełnią nawiązujące do stylu rzymskiego mistrza dzieła późnobarokowych kompozytorów niemieckich: Suita F-dur Christiana Friedricha Witta (1660-1716) oraz Johann Christiana Schickhardta (1682-1762) aranżacje słynnych Concerti Grossi op. 6 na dwa flety i basso continuo.

Wystąpią:
Marek Nahajowski - wprowadzenie do koncertu i prowadzenie
Balet Cracovia Danza (kier art. Romana Agnel)
Zespół Filatura di Musica w składzie:
Marek Nahajowski - flet podłużny
Magdalena Pilch - flet traverso
Judyta Tupczyńska - skrzypce barokowe
Justyna Rekść-Raubo – wiolonczela barokowa
Joanna Cyrulik-klawesyn (gościnnie)

Repertuar:
Wprowadzenie
Johann Christian Schickhardt (arr) - Sonata triowa nr 5 (wg Concerto Grosso op. 6 nr 3 Corellego)
Arcangelo Corelli - Sonata op. 2 nr 1
Arcangelo Corelli - Sonata op. 2 nr 3
Arcangelo Corelli - Folia (op. 5 nr 12)
Johann Christian Schickhardt (arr) - Sonata triowa nr 4 (według Concerti Grossi op. 6 nr 1 i 2 Corellego)
Christian Friedrich Witt - Suita F-dur
Arcangelo Corelli - Ciaccona (Sonata op. 2 nr 12)

-----

KONCERT III - 25.09.2022 17:00 - 19:00
BILETY (bezpłatne) >> link

Arie e concerti
Koncert z przerwą 15 minutową
Program trzeciego koncertu to apogeum dojrzałego włoskiego stylu barokowego, reprezentowanego poprzez concerti instrumentalne Antonia Vivaldiego (koncert skrzypcowy i koncert fletowy) a także kompozycje twórców niemieckich, zainspirowanych stylem włoskim: Georga Philippa Telemanna (koncert podwójny na flet, skrzypce, smyczki i basso continuo), Georga Friedricha Haendla (dwie arie sopranowe z włoskich oper Haendla – Siroe Re di Persia i Alcina) i …Johanna Sebastiana Bacha, który – choć znany głównie z kantat, pasji i oratoriów religijnych pisanych w języku niemieckim – również uległ „pokusie” skomponowania świeckiej kantaty Non sa che sia dolore, zawierającej koncertujące, wirtuozowskie arie sopranowe przeplatane błyskotliwymi pasażami fletu i smyczków.

Wystąpią:
Katarzyna Bienias - sopran
Filatura di Musica w składzie:
Magdalena Pilch-flet traverso
Judyta Tupczyńska-skrzypce barokowe
Debora Kramarek-skrzypce barokowe
Beata Kozyra-skrzypce barokowe
Małgorzata Feldgebel-altówka barokowa
Tomasz Frycz-wiolonczela barokowa (gościnnie)
Patrycja Domagalska-Kałuża - klawesyn
Judyta Tupczyńska - wprowadzenie

Repertuar
Wprowadzenie
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Koncert e-moll TWV 52:e3 na flet, skrzypce, smyczki i basso continuo
[Allegro]-Adagio-Presto-Adagio-Allegro
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Mi lagneró tacendo – aria z III aktu opery Siroe re di Persia HWV 24
Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert D-dur RV 208 Il grosso Mogul na skrzypce, smyczki i basso continuo
Allegro-Grave-Allegro

PRZERWA

Koncert e-moll RV 430 na flet, smyczki, basso continuo
[Allegro]-Largo-Poco Allegro
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Ah mio cor – aria z II aktu opery Alcina HWV 34
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Kantata Non sa che sia dolore BWV 209

-----

Organizator: Fundacja Ars Chori
Partner: Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim

BILETY (bezpłatne) >> link

Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy okolice Warszawy lub w kategoriach: koncert


[ Dla pewności sprawdź, czy nic się nie zmieniło na stronie źródłowej - link poniżej. ]
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Bądź na bieżąco z wydarzeniami!
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!
Postaw nam kawę