Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Sztuka Nowa na Pradze Południe: Black SQR reż. Dawid Żakowski
Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego "Czarnym kwadratem"? I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski - wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w „Black SQR”?
„Black SQR” jest rozmową o rewolucji; nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.
Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem polemiki – bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatru Grotowskiego była bardzo radykalna, zakłada rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.
Podczas spektaklu „Black SQR” pytania się rodzą, mnożą i osaczają: czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi? Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa? Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać? Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera? Czy nie ma innych narzędzi w teatrze? Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei? To właśnie w tym miejscu tkwi problem, który wszyscy próbują rozwiązać i Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez zaprzeczenie myśli Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.
W "Black SQR" Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności czy też stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera, widza, człowieka.
reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski�
asystent reżysera: Maciej Tomaszewski �
współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz�
choreografia: Ewelina Sobieraj �
muzyka: Gamid Ibadullayev
reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
reżyseria swiateł: Tadeusz Perkowski
wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj�
produkcja: Sztuka Nowa
Spektakl dla osób w wieku 15 +
Zapraszamy!
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Praga Południe lub w kategoriach:
teatr
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie