Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
Po przebudowie skrzyżowania ulic Wolskiej i Kasprzaka wraca do użytku położony pomiędzy nimi skwer im. płk. Zdzisława Kuźmirskiego-Pacaka. Tym samym znowu można oglądać z bliska ustawione na skwerze charakterystyczne metalowe rzeźby. A właśnie w tym roku obchodzą swoje 55-lecie: powstały w 1968 roku w ramach Biennale Rzeźby w Metalu i przez ponad półwiecze wrosły w krajobraz Woli. „Żyrafa” autorstwa Władysława Frycza stała się wręcz ikoniczną figurą dzielnicy.
Po zakończeniu Biennale Rzeźby w Metalu w 1968 roku dzieła, które powstały w ramach tej imprezy artystycznej, rozmieszczono na pasie zieleni dzielącym jezdnie wzdłuż ulicy Kasprzaka. Tę plenerową ekspozycję nazwano galerią samochodową, i rzeczywiście – ze względu na ich umiejscowienie rzeźby dało się podziwiać jedynie kątem oka znad deski rozdzielczej. Pomysł na urządzenie wystawy w sposób, który uniemożliwia uważny odbiór zgromadzonych na niej prac, mógł w swoim czasie wydawać się anomalią, prowokacją, wyzwaniem rzuconym tradycji obcowania ze sztuką w jej oficjalnych przybytkach. Ale czy kierowca na drodze szybkiego ruchu, który mijanym na poboczu obiektom może poświęcić tylko znikomą cząstkę swojej uwagi, nie jest dziś właśnie modelowym odbiorcą sztuki? I czy samej sztuki nie traktujemy przez to jako ulotnej części krajobrazu, który zmienia się na naszych oczach w ekspresowym tempie?
Zobaczmy, jak zmusić język do wyrażenia tych zmian: rozchwiania poznawczego, wzrostu prędkości przyswajania bodźców, przeniesienia sztuki w nieelitarny kontekst przestrzeni ulicznej. Podczas warsztatów będziemy szukali nowych rozwiązań formalnych, rozbrajali stare struktury i budowali nowe. Nie po to jednak, by uczyć się pisać o rzeźbach samochodowych – rzeźbach, dla których środowiskiem naturalnym jest wąska strefa między pasami szybkiego ruchu – ale by potraktować je jako impuls do przekształcenia języka: słów, układu tekstu, jego rytmu, gramatyki czy interpunkcji. Z tego względu inspiracji szukać będziemy w tradycjach eksperymentalnych – w poezji konkretnej, u pisarzy z grupy OuLiPo, Raymonda Roussella czy Waltera Abisha, a więc autorów, którzy usiłowali nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością, tworząc nowe formy literackie, które mogłyby dać jej adekwatny wyraz.
〰️ 〰️ 〰️ 〰️
Prowadzący: Ł𝘂𝗸𝗮𝘀𝘇 𝗞𝗿𝗮𝗷𝗲𝘄𝘀𝗸𝗶
BIO: Łukasz pisze wiersze, redaguje („30 lat polskiej sceny techno”), tłumaczy (Guy Debord, „Ta zła reputacja...”). Finalista konkursu im. Jacka Bierezina. Publikował między innymi w Dwutygodniku, Stonerze Polskim, Wakacie i Literaturze na Świecie. Urodzony w Białymstoku, mieszka w Warszawie.
〰️ 〰️ 〰️ 〰️ 〰️
Projekt "Skwer Rzeźby na Woli" jest finansowany ze środków m.st. Warszawa w ramach Funduszu Edukacji Kulturalnej.
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Wola lub w kategoriach:
warsztaty
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie