Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
KIBBUTZ | Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska | Spotkanie o niematerialnym upamiętnianiu
🌻 Historia grochowskiego kibucu zaczyna się w 1919 roku. Trudności finansowe w latach trzydziestych i rosnący antysemityzm utrudniały działanie, ale nawet początek wojny nie zatrzymał kibucników i kibucniczek. Gospodarstwo funkcjonowało do 1942 roku i mimo prób nie udało się go odbudować po wojnie. Współcześnie w tym miejscu znajdują się bloki, zajezdnia autobusowa czy galeria handlowa. Pamięć o tej wspólnotowej, żydowskiej i rolniczej aktywności jest raczej niewielka.
📅 6 listopada, poniedziałek, 18:00
📌 Miejsce Akcji Paca 40, ul. Paca 40, Warszawa
🎟️ Wstęp wolny
Jak upamiętniać miejsce, po którym nie został żaden fizyczny ślad? Jak przywracać do współczesności dziedzictwo, które nie wpisuje się w dominujące narracje? Czy pamiętanie musi ograniczać się do materialnych tablic, pomników i obelisków? O możliwościach niematerialnego upamiętnienia — zarówno grochowskiego kibucu i żydowskiego dziedzictwa, jak i każdej historii, która wymaga jeszcze opowiedzenia — rozmawiać będą:
→ Aleksandra Janus — badaczka, kuratorka, aktywistka i doktorka antropologii. Jest prezeską Fundacji Zapomniane, współtwórczynią Pracowni Otwierania Kultury (Centrum Cyfrowe) i współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci Uniwersytetu Jagiellońskiego. W pracy akademickiej i twórczej zajmuje się kulturami pamięci, strategiami upamiętniania czy interwencjami we współczesne krajobrazy pamięci. Współtworzyła wystawę „Kryjówki. Architektura przetrwania” (2022), publikację „Nie-miejsca pamięci” (2021) czy działanie performatywne „Still standing” (2021).
→ Weronika Pelczyńska — choreografka, tancerka i performerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów czy teledysków, a także prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne takie jak „Europa. Śledztwo” (2014), „it will come later” (2018) oraz „Still standing” (2021). Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie, współtworzy Centrum w Ruchu i inicjatywę praktyk siostrzeństwa.
🌾 𝐂𝐳𝐲𝐦 𝐣𝐞𝐬𝐭 𝐊𝐈𝐁𝐁𝐔𝐓𝐙?
Grochowski kibuc może być jednym z pozytywnych przykładów tego, jak wiele możemy wyciągnąć z przeszłości dla teraźniejszych praktyk. Chcemy dołożyć małą cegiełkę, zasiać kolejne ziarno w przywracaniu tej historii. Kontynuować ogromną pracę, jaką wykonało Stowarzyszenie imienia Szymona An-skiego na czele z Manią Cieślą czy zespół kobiet, które opracowały raport „Upamiętnienie Kibucu Grochów. Konteksty, opinie, możliwości” (2019).
Czerpiemy z archiwów, które za Krzysztofem Pijarskim traktujemy jako „wyzwanie rzucone przyszłości”. W duchu współodpowiedzialności za przeszłość i przyszłość, lokalną społeczność i siebie nawzajem chcemy odpowiedzieć na to wyzwanie.
🩵 𝐂𝐳𝐲𝐦 𝐣𝐞𝐬𝐭 𝐃𝐨𝐦𝐮 𝐒𝐳𝐭𝐮𝐤𝐢?
Od 2021 roku działamy na warszawskim Grochowie, czerpiąc z historii i tożsamości naszej okolicy. Zapraszamy do współtworzenia ogrodu spółdzielczego, udziału w spacerach i spotkaniach. Niedawno otworzyliśmy bibliotekę do wymiany książek, zakończyliśmy wakacyjne pokazy filmowe oraz cykl o mieście i klimacie „Grochów szczęśliwy”. Obecnie skupiamy się na działaniach związanych z grochowskim kibucem. Więcej znajdziesz w mediach społecznościowych lub na naszej stronie → link.
🌻 𝐏𝐚𝐭𝐫𝐨𝐧𝐚𝐭
Cykl jest objętym patronatem Żydowskiego Instytutu Historycznego.
💰 𝐅𝐢𝐧𝐚𝐧𝐬𝐨𝐰𝐚𝐧𝐢𝐞
Projekt jest finansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach programu Warszawa — miasto otwarte, realizowanego przez Fundację Inna Przestrzeń.