Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

IV Japoniki na Mokotowie | BUTOH KAI 5 | Warsztaty i performensy

IV Japoniki na Mokotowie | BUTOH KAI 5 | Warsztaty i performensy
📅 Data rozpoczęcia: piątek, 24 listopada 2023

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📅 Data zakończenia: niedziela, 26 listopada 2023

📌 Miejsce: Warszawa - Mokotów, Fundacja Pompka, ul. Ludwika Narbutta 46/48, lok. 51 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


IV Japoniki na Mokotowie (4 listopada – 16 grudnia. 2023) zapraszają na weekendowe – choć nie tylko - spotkania z kulturą japońską odbywające się w BUTOHSFERZE - przestrzeni działań fundacji. W duchu "mniej znaczy więcej" proponujemy Wam kilka inspirujących spotkań w kameralnej przestrzeni otoczonej pięknymi, starymi drzewami. Jesienne, senne i pomału szykujące się do zimy wiśnie, jabłonie, grusze towarzyszyć nam będą w twórczych doświadczeniach.

Wejście na wszystkie wydarzenia jest BEZPŁATNE dzięki wsparciu Urzędu Dzielnicy Mokotów/Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa

ZAPISY/KONTAKT. Ilość miejsc ograniczona - prosimy o rejestrację mailową: azdrojewska@publink.com.pl
====

PROGRAM:
24. listopada, piątek
19.00 - performens butoh, Ola Zalejko "Levitas",
20.00 - performens butoh, Anna Sulejewicz "Nagi Pan/Naked Lord"

25. listopada, sobota
10.00 - 12.00 - warsztaty butoh – Krzysztof Jerzak/Anita Zdrojewska
19.00 - performens butoh "Sęp" Wojciech Matejko
20.00 - performens butoh "Lustro" Krzysztof Jerzak/muzyka - Przemek Daniłowicz

26. listopada, niedziela
10.00 - 12.00 - warsztaty butoh – Krzysztof Jerzak/Anita Zdrojewska
19.00 - performens butoh "Dandelion" Magda Jakubów
20.00 - performens butoh "Selekcja" Anita Zdrojewska/muzyka - Ruff Libner

29. listopada, środa
18.00 – warsztaty butoh, Anita Zdrojewska

9. grudnia, sobota
11.00 – 13.00 - warsztaty kulinarne, Kazuya Kuramochi

10. grudnia, niedziela
14.00 – warsztaty origami, Grażyna Baranowska

16. grudnia, sobota
11.00 – 13.00 Ceremonia herbaty, Urszula Mach-Bryson
====

24. listopada – piątek
19.00 "Levitas" - Ola Zalejko,
20.00 "Nagi Pan/Naked Lord" - Anna Sulejewicz

OLA ZALEJKO - „Levitas”. W spektaklu butoh wszystko wydarza się naprawdę. W moim ciele i umyśle dokonuje się rodzaj wewnętrznej przemiany, wyjawione zostają głębokie warstwy emocji dotyczące nie tylko mojej osobistej historii, odkrywa się pokrewieństwo z innymi stworzeniami. Dzięki poddaniu ciała i umysłu ruchowi burzę wewnętrzne ściany i mury w poszukiwaniu harmonii.

„Nie ma znaczenia, czy rozumiesz, co robię; może lepiej, jeśli nie rozumiesz, ale po prostu poczuj taniec.”
Kazuo Ōno

ANNA SULEJEWICZ - NAGI PAN / NAKED LORD

"...Kto odda swój posag usiądzie ponad posągami polerowanymi łzami rzeźbiarzy..."
------

25. listopada
10.00 – 12.00 Warsztaty butoh – Krzysztof Jerzak/Anita Zdrojewska (jw.)
19.00 Performens butoh "SĘP" - Wojciech Matejko

Performens inspirowany wierszem Samuela Becketta o tym samym tytule.

Samuel Beckett "Vulture"
dragging his hinger through the sky
of my skull shell of sky and earth
strooping to the prone who must
soon take up their life and walk
mocked by a tissue that may not serve
till hunger earth and sky be offal

20.00 Performens butoh "Lustro"- Taniec, idea - Krzysztof Jerzak
Muzyka na żywo - Przemek Daniłowicz
Czas trwania: 55 minut
-------

26. listopada, niedziela
10.00 – 12.00 Warsztaty butoh – Krzysztof Jerzak/Anita Zdrojewska (jw.)
19.00 Performens butoh – Magda Jakubów „Dandelion”

Dandelion. Wieczne Serce
(...)
po drugiej stronie istnieję
znikając
zapominam wytrzebiam kastruję
zostawiam tylko miłość
nie stój już w strugach deszczu
masz w sobie miłość
nie stój już w strugach deszczu

Tomasz Warzyński

trwałość w nietrwałości
życie w śmierci
i śmierć w życiu
tajemnica Trwania
tajemnica lamentu

i wciąż bijące serce
tajemnica
piękna
niosącego nas w ramionach
Kim jesteś
Czyim Sercem jesteś
Dandelion

Magda Jakubów

20.00 Performens butoh "Selekcja" Anita Zdrojewska/muzyka - Ruff Libner.

Jeśli nie śledzę lotu ptaka
Ani nie czuję zapachu kwiatu
Kim jestem?
Anita Zdrojewska
-------

BUTOH KAI - ARTYŚCI
------

OLA ZALEJKO – aktorka, tancerka butoh, instruktorka choreoterapii, magister matematyki.
Od roku 2011 występuje w Teatrze S, Zbąszyńskiej Scenie Plastycznej założonej przez Ireneusza Solarka artystę malarza. Do tej pory wzięła udział w dwunastu spektaklach tego teatru.
W roku 2018 po raz pierwszy uczestniczyła w warsztatach butoh prowadzonych przez Krzysztofa Jerzaka. Zafascynowana nowymi możliwościami pogłębienia świadomości ciała i terapii poprzez ciało wzięła udział w kilkunastu kolejnych warsztatach tego nauczyciela. Uczestniczyła również w warsztatach Atsushiego Takenouchiego, Kena Maia, Minako Seki oraz Anity Zdrojewskiej.
Stworzyła trzy solowe spektakle: „Exsisto” (2021) i „Urzeczenie” (2022). Levitas (2023). Wystąpiła między innymi na Międzynarodowych Spotkaniach Artystycznych "Experyment" w Zbąszyniu (2021, 2022, 2023), na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Move w Zielonej Górze (2022, 2023) oraz na dwóch festiwalach zagranicznych: International Festival of the Arts w Kopenhadze (2021) oraz International Art Forum "Alter Ego" w Sofii (2021, 2023).
Na co dzień prowadzi zajęcia kreatywnego ruchu z elementami tańca terapeutycznego.

ANNA SULEJEWICZ

ANITA ZDROJEWSKA - artystka niezależna – tancerka butoh, performerka, malarka ikon. Z wykształcenia japonistka. Od 2008 uczyła się butoh m.in. u Yoshito Ohno, Atsushiego Takenouchiego, Yukio Waguriego, Ko Murobushiego, Tetsuro Fukuhary, Ken Maia, Mayi Dunsky. Tańczyła m.in. z Tetsuro Fukuharą podczas Dni Japonii w Warszawie i Joan Laage w projekcie „Earth Tomes” w Forcie Mokotów. Brała udział w festiwalach Terytoria w CSW Toruń z pierwszą częścią performensu „Punkt zero” i Butohpolis tańcząc „Niesen” przy muzyce Ruffa Libnera oraz w grupowych i indywidualnych improwizacjach, m.in. „Dla wody”, „Ogród butoh” czy „Mur”. Wraz z Joanną Sarnecką, bierze udział w projekcie artystyczno-badawczym „Weselekekkonshiki” prezentowanym podczas Matsuri (2018) oraz w Butohsferze i Stowarzyszeniu Architektów Polskich (2019). Reperformowała wybrane prace Mariny Abramović podczas wystawy „Do czysta/the Cleaner” w CSW Toruń. Jej trzecia część tryptyku „Punkt zero” - performance „Punkt Zero. Kontinuum” został zarchiwizowany w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca. Prowadzi regularne warsztaty butoh w Butohsferze.
W 2010 roku rozpoczęła naukę malarstwa ikonowego w pracowni ikon oo. Jezuitów „Droga Ikony”. Brała udział w plenerach a swoje prace wystawiała na wystawach zbiorowych w galeriach i muzeach w Warszawie, Poznaniu, Częstochowie i Zamłyniu (Ukraina).
Prezeska fundacji Pompka (fundacjapompka.org.pl), animatorka kultury i działań społecznych, organizatorka wielu wydarzeń związanych ze współczesną kulturą Japonii – warsztatów, wystaw (m.in mobilnej galerii-archiwum), koncertów i projekcji filmowych. Twórczyni fanpage’a i miejsca spotkań BUTOHSFERA.

KRZYSZTOF JERZAK - Krzysztof Jerzak – tancerz butoh i aikidoka. W 1987 rozpoczął trening aikido, w latach 2003-2020 nauczał prowadząc regularne zajęcia. Obecnie posiada stopień mistrzowski 4 dan. Był założycielem i nauczycielem Krakowskiej Akademii Aikido Kobayashi Hirokazu.
W 1999 rozpoczął także naukę japońskiego tańca butoh. Pobierał lekcje u: Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Katsura Kan i inni.
W swoim dorobku ma kilka solowych spektakli: „Szczery?” (2002), „Poza” (2005), „Straw-butoh” (2009), „Podzielenie (się)” (2019), „Słowa, słowa, słowa…” (2019), „Hana no michi” - Droga kwiatów (2020).
W 2004 prowadził całoroczny projekt pod nazwą "Integracja w terapii tańcem", w którym uczestniczyły również osoby głuchonieme – dla uczestników, napisał i wyreżyserował spektakl "Kwiaty na chodniku”. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi artystami: muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami współtworząc prezentacje sceniczne i filmowe. W 2008 wraz z grupą Do-Teatr współtworzył spektakl „Aite” (choreografia i taniec). W 2021-2022 prowadził całoroczny projekt intensywnych warsztatów butoh – dla uczestników, napisał i wyreżyserował spektakl „Absolutne Nic”. Regularnie prowadzi warsztaty.

MAGDALENA JAKUBÓW - performerka butoh. Od 2016 roku współpracuje z warszawskim Teatrem Limen Butoh współtworząc choreografię do wielu performansów.
Wcześniej współpracowała z nowosolskim Teatrem Terminus Aquo. Ukończyła socjologię ze
specjalizacją psychologia społeczna i coaching. Tańca butoh uczyła się m.in. od Sylwii Hanff, Imre Thormana, Ruiego Ishihary, Atsushiego Takenouchiego oraz innych. Uczestniczka projektów teatralnych „Grochów Grochów” (2016) „Nie wiem kim był Grotowski. Laboratorium kultury czynnej” (2020) oraz międzynarodowego warsztatu pod opieką kolektywu VestAndPage zakończonego wspólnym performancem „Prawdy o domu” (2023). Od 2019 współpracuje przy organizacji międzynarodowego festiwalu Butohpolis w Warszawie. Interesuje się (nie) pamięcią zbiorową mieszkańców Nadodrza i jej wpływem na tożsamość kolejnych pokoleń. Tematem jej pracy magisterskiej był teatr ze społecznością jako narzędzie przywracania pamięci i tożsamości na ziemiach zachodnich. Od kilku lat realizuje projekt performatywny site specific „Figura utraconego_Chinkon” poświęcony pamięci miejsc wykluczonych ze zbiorowej pamięci Myśliborza.
Realizuje oddolnie projekt animacyjny grając swój performance butoh „Domy Obecności. Anamnesis” oraz prowadząc warsztat perfomatywnej pracy z tożsamością.

WOJCIECH MATEJKO: Butoh traktuję nie tylko jako sztukę performatywną, ale również niereligijną praktykę rytualną i potężne narzędzie transformacji ciała/umysłu. Uczyłem się u Atsushiego Takenouchiego, Kena Maia, Daia Matsuoki, Tetsuro Fukuhary i Sylwii Hanff. Byłem jednym z założycieli, a aktualnie jestem członkiem zarządu Partnerstwa Otwarty Jazdów. - największego oddolnego centrum kultury w Polsce. W 2018 roku wykonywałem taneczne rytuały w każdy nów i pełnię księżyca - w sumie 24 występy w przestrzeni publicznej w Polsce i Europie, wykonywane dokładnie w momencie kulminacji pełni i nowiów. W 2019 roku wyreżyserowałem spektakl "Urażone Guru", pokazywany m.in. w Instytucie Teatralnym i na wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych w Polsce. Występowałem w filmach i teledyskach (m.in. dla Joanny John, Alameda 5, TVP Kultura, film 360 "Sektor" czy filmie "Dzień, w którym znalazłem w śmieciach dziewczynę").

RAFAŁ (RUFF) LIBNER – muzyk, podróżnik, dźwiękowiec, autor tekstów i performer. Na didgeridoo gra od 1998 roku. Współtwórca Radio Samsara, Nell’ Ambientes, Balanda Didjeridoo Duo, współpracował z krakowskim „Teatrem Starym” – rola muzyka didjeridu w „Factory 2” Krystiana Lupy, Storia Theurgica Dynamic Multimedia Project, Gadającą Tykwą, Magic Carpathians, „Studnia O”, podczas licznych pobytów w Nepalu koncertował i nagrywał z Shyam Nepali Group. Tworzy muzykę do performansów butoh (Zdrojewska/Libner – „Niesen”, „Punkt Zero”, „Nebula”, „Kontinuum”). Współorganizator Festiwalu Didgeridoo “Dźwięki z Korzenia” Od 2019 wszedł w skład tworzącego muzykę eksperymentalną z pogranicza etno i elektroniki kwartetu Baczyńska/Daniłowicz/Zientara/Libner.

Solowo występuje jako:
Soundbreathing czyli Ruff solo, w konwencji live looping one man band – Oddychanie Dźwiękiem Didgeridoo – Elektro Akustyczny chillout na instrumentach etnicznych: didgeridoo, drumle, echa, pętle i pogłosy, handpan, shruti box, dźwięki tła…

PRZEMEK DANIŁOWICZ - gitarzysta, producent, kompozytor, realizator dźwięku. Studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie gitary jazzowej i fortepianu. Absolwent Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie na wydziale realizacji dźwięku. Współpracował z wieloma znakomitymi artystami na scenie polskiej i międzynarodowej (m.in. z Andrzejem Wajdą, Tomaszem Stańko, Zbigniewem Libera). Jest właścicielem studia muzycznego Quality Studio. Tworzy muzykę do spektakli , filmów i innych form audiowizualnych. Komponuje i gra muzykę z pogranicza Awangardy, ambientu, jazzu, elektroniki, muzyki eksperymentalnej, improwizowanej. Pasjonuje się kolekcjonowaniem i grą na instrumentach etnicznych np. Lutnie z różnych zakątków świata tj tar, setar, saz , oud, sitar, gongi ,i wiele innych. Łącząc pierwotne brzmienie tych instrumentów z elektroniką a przy tym wykorzystując nowatorskie techniki wykonawcze i kompozytorskie tworzy nowe soniczne jakości.
=====

9. grudnia
11.00 – 13.00 - warsztaty kulinarne, Kazuya Kuramochi

Zdrowa, naturalna dieta - potrawy mnichów buddyjskich SHOJIN RYORI. Prelekcja nt. kuchni opartej na zdrowych, naturalnych produktach roślinnych, która staje się coraz bardziej popularna w kuchniach zachodnich. Będziemy używać oryginalnych składników japońskiej kuchni ale dowiemy się też jakie polskie produkty najlepiej się w niej sprawdzają. Ze względu na swoją wieloletnią obecność w Polsce, nasz gość doskonale orientuje się gdzie można zrobić dobre zakupy i podzieli się z nami tą wiedzą. Pan Kuramochi przekaże przepisy i pokaże też, jak najlepiej podawać potrawy by nie tylko cieszyły podniebienie i duszę, ale i oko.

KAZUYA KURAMOCHI - prezes Japan Food Consulting, szef kuchni Ambasady Holandii w Polsce. Jest kucharzem z ponad 20-letnim doświadczeniem. Na początku pracował we włoskiej, a następnie we francuskiej restauracji w Japonii. Następnie udał się do Francji i szlifował swoje umiejętności w restauracjach wyróżnionych gwiazdkami Michelin. Pracował w wielu hotelach i jako szef kuchni ambasady Luksemburgu w Polsce. Obecnie mieszka w Polsce, jest szefem kuchni Ambasady Holandii i wspiera swoimi radami właścicieli restauracji, którzy pragną korzystać z jego wiedzy i doświadczenia.
-----

16. grudnia
11.00 – 13.00 - Ceremonia herbaty, Urszula Mach-Bryson
Chanoyu - ceremonia herbaty, czyli wypełnione życzliwością i pełne atencji spotkanie będzie pięknym podsumowaniem japońskich inspiracji. Najważniejsze z ideałów „drogi herbaty” stworzonej przez pokolenia jej twórców a zwłaszcza uznanego mistrza Sen no Rikyū (1522–1591) sprowadzają się do czterech elementów ceremonii: wa-kei-sei-jaku czyli: harmonia, szacunek, czystość, spokój. Chcemy by stały się one udziałem uczestników wydarzenia.

URSZULA MACH-BRYSON - mgr, kulturoznawca, asystent w Katedrze Japonistyki w Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze łączą japońską religię, filozofię i sztukę. Zajmuje się japońską sztuką buddyjską, myślą estetyczną i kulturą tradycyjną. W ramach japońskiego dziedzictwa kulturowego szczególnie koncentruje się na zjawisku Drogi Herbaty, które bada w jego filozoficznym, estetycznym, historycznym i praktycznym wymiarze. Jest absolwentką kursów nauczycielskich w Wyższym Koledżu Drogi Herbaty Urasenke (Urasenke Gakuen) w Kioto. Posiada imię herbaciane Sōu i certyfikat jun kyōju (docenta) w szkole Urasenke.

Od roku 2007 naucza japońskiej drogi herbaty w Warszawie. Jest prezesem Stowarzyszenia Drogi Herbaty Urasenke Tankokai Sunshinkai oraz zasiada w zarządzie międzynarodowego stowarzyszenia absolwentów Urasenke Midorikai Alumni Association. Opublikowała m. in. Japońska sztuka buddyjska: Mandala Taima (2018), On jars and all-time masters. Chanoyu as revealed by Yamanoue Sōji (2015), Grzebień w supraporcie. Rodzina cesarska i chanoyu (2014), Etyczne i estetyczne wartości Drogi Herbaty w filozofii Hisamatsu Shin’ichiego (2013).
======

Wejście na wszystkie wydarzenia jest BEZPŁATNE dzięki wsparciu Urzędu Dzielnicy Mokotów/Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa

ZAPISY/KONTAKT Ilość miejsc ograniczona - prosimy o rejestrację mailową: azdrojewska@publink.com.pl

====
Dziękujemy Urzędowi Dzielnicy Warszawa Mokotów i razem z Stary Mokotów - Partnerstwo Lokalne zachęcamy do wspólnego działania na naszym pięknym, zielonym MOKOTOWIE!

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Mokotów lub w kategoriach: teatr warsztaty inne
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧