Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
reklama
reklama
Finisaż i oprowadzanie autorskie - Alicja Habisiak-Matczak Prospekty. Grafika, rysunek, obiekt
Alicja Habisiak-Matczak jest wykładowczynią Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Technik Wklęsłodrukowych w Instytucie Grafiki Artystycznej. Na wystawie Prospekty. Grafika, rysunek, obiekt będzie można zobaczyć Rzeźby rysowane z lat 2019–2024, obiekty graficzne z lat 2022–2024 oraz książki artystyczne stworzone z wykorzystaniem grafik, monotypii i rysunku. Część prac zostanie pokazana po raz pierwszy. Wiodącym tematem wybranych dzieł Alicji Habisiak-Matczak jest ujęta w autorskich perspektywach architektura zabytkowych i nowoczesnych miast. Autorka zaprasza widza do wykreowanych surrealistycznych przestrzeni oraz do budowanych światłem i rytmami elementów architektonicznych.
Słowo „prospekt” – a tytuł wystawy to Prospekty – pochodzi od łacińskiego prospectus, które oznacza widok, widoczność. W sztukach plastycznych to synonim weduty. Leksem „prospekt” oznaczać może także „element dekoracji teatralnej typu perspektywicznego”.
Kolekcja prac Rzeźby rysowane powstała z płaszczyzn wyciętych z drewna lub tektury połączonych przegubowo za pomocą pasków Tyvecu lub poprzez nacięcia konstrukcyjne. Każdy obiekt jest malowany akrylem lub rysowany tuszem i węglem. Trójwymiarowe obiekty są półprzezroczyste, co pozwala obserwować grę świateł i cieni, przeobrażających się w rytm naturalnych zmian oświetlenia, które potęgują iluzję ukazywanej przestrzeni. Dzięki temu powstają kolejne zniekształcenia architektury. Książki artystyczne łączą grafiki w eksperymentalnych technikach wklęsłodrukowych, monotypie i rysunki lawowane. Dopełnieniem wystawy będą prace dwuwymiarowe powieszone na ścianach – grafiki i syntetyczne monotypie.
Rzeźby rysowane są inspirowane konkretnymi miejscami – m.in. architekturą uniwersytetu i akademików Urbino, zaprojektowaną przez architekta Giancarla De Carlo. Przejścia, ciągi komunikacyjne, kręte schody, labirynty rusztowań znalazły odzwierciedlenie w obiektach związanych z zabytkową architekturą włoskiego miasta – jego Palazzo Ducale i Rampa Elicoidale (Rampa Helikoidalna). Źródłami inspiracji były także centra handlowe i kulturalne wyróżniające się dynamiczną, nowoczesną architekturą, takie jak Stary Browar w Poznaniu, Cabot Circus w Bristolu w Wielkiej Brytanii czy Santa Lucia w Urbino. Świadome ograniczenie przez artystkę skali barwnej do bieli i czerni pozwala na skupienie się na proporcjach, przestrzeni, na zniekształceniach perspektywy, rytmach świateł i cieni. Ważnym elementem budującym formę są cienie własne przedmiotów i cienie rzucone jako elementy konstruujące i dekonstruujące bryłę.
Prezentowane prace to nie makiety istniejących budynków, a ich artystyczne rozwinięcie, autonomiczna artystyczna wypowiedź na ich temat. Są swoistymi kaprysami architektonicznymi, wielostronnymi wariacjami na temat zaobserwowanych i zapamiętanych fragmentów różnych przestrzeni miejskich.
Dostępność:
Pętla indukcyjna (dla osób słabosłyszących)
Tłumaczenie na PJM
Audiodeskrypcja (dla osób niewidomych oraz słabowidzących)
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
wykładwystawa
reklama
Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie