Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
Dzisiejsi uczniowie to przyszli polscy astronauci – to dziecięce marzenie staje się coraz bardziej realne.
Podczas spotkań poznajemy różne fizyczne i chemiczne ciekawostki związane z kosmosem, a także zagadnienia techniczne związane z lotami w kosmos.
Poziom zajęć:
Zajęcia dostosowane są do dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej. Jednocześnie, podchodzimy do tematu ambitnie – zajęcia to nie tylko opowieść o kosmicznych zagadnieniach. Przedstawiamy naukowe podstawy wiedzy o kosmosie i staramy się, aby wiele rzeczy uczestnicy wywnioskowali i policzyli sami. To okazja do ćwiczenia matematyki w konkretnych działaniach.
Dlatego właśnie liczba uczestników jest ograniczona – tak aby dzieci rzeczywiście uczestniczyły w zajęciach i miały szansę na dyskusję z prowadzącymi.
Program:
Lecimy w kosmos!
Zaczynamy od rozważań, co tak naprawdę potrzeba, aby wylecieć w kosmos? Jak powinien być zbudowany pojazd kosmiczny?
Ile paliwa potrzebuje? Jaką prędkość musi rozwinąć? Co to jest ruch po orbicie? Jak przeżyć w kosmosie? To okazja, aby dla kosmicznych potrzeb przećwiczyć wiedzę, którą uczniowie poznają na chemii i fizyce.
Co tam jest?
Następnie zagłębiamy się w prawa rządzące ruchem księżyców, planet i gwiazd. Z czego są zrobione planety i skąd o tym wiemy? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby księżyc lub planeta mogły się uformować i nie rozpaść na kawałki?
Zastanawiamy się, co dzieje się we wnętrzu gwiazd i jak długo mogą świecić. Skąd się biorą pierwiastki – elementy, z których jesteśmy zbudowani.
Język kosmosu - matematyka!
Nasza podróż do gwiazd to okazja do ćwiczenia matematyki w praktycznych obliczeniach. Matematyka używana do interesujących zagadnień to najlepszy sposób jej poznawania.
Dzieci będą ćwiczyć między innymi posługiwanie się ułamkami, procentami, potęgowanie i przekształcanie prostych wyrażeń algebraicznych. Czasami będziemy starać się wychodzić poza program szkoły podstawowej i pokazywać dzieciom, czym jest na przykład podnoszenie liczby do potęgi ujemnej czy ułamkowej, oraz jak wykonywać działania na wektorach. To wcale nie jest takie trudne, a używanie tych działań do konkretnych, ciekawych problemów powoduje, że dzieci już nawet w szkole podstawowej są
w stanie je zrozumieć.
konsultacja merytoryczna
Nad poprawnością naukową zajęć będzie czuwał dr Grzegorz Łach, który również osobiście poprowadzi część spotkań.
Dr Grzegorz Łach jest pracownikiem Katedry Optyki Kwantowej i Fizyki Atomowej Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi wykłady i zajęcia dla studentów fizyki. Uczestniczy w wydarzeniach popularyzujących nauki ścisłe dla szerokiego grona odbiorców. Naukowo zajmuje się głównie bardzo dokładnymi obliczeniami dla atomów i cząsteczek chemicznych, uwzględniającymi efekty wynikające z połączenia mechaniki kwantowej i szczególnej teorii względności. Obliczenia te znalazły zastosowanie w dokładnych pomiarach i przyczyniły się do zmiany obowiązującej definicji jednostki temperatury - Kelwina. Pracował w Instytucie Maxa Plancka w Heidelbergu i Uniwersytecie w Heidelbergu, oraz Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej oraz odbywał staże, m.in. na Massachusetts Institute of Technology i w Instytucie Weizmanna.
Kurs obejmuje 20 cotygodniowych spotkań trwających 2 godziny lekcyjne.
Planowany start zajęć: 24 listopada 2025.
Planowany koniec zajęć: czerwiec 2026.
Zajęcia odbywają się online raz w tygodniu w poniedziałki, godz. 17:00.