Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

🔔 FB IG
reklama
reklama

Nie tylko Kauffmann. Zaskakujące peregrynacje szwajcarskich artystów Wykład dr. hab. Andrzeja Pieńkosa

reklama
📅 Data: środa, 05 lipca 2017

⏰ Godzina rozpoczęcia: 18:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Łazienki Królewskie, Pałac na Wyspie (pokaż na mapie)
OptiTaxi
   udostępnij tweetnij wykop
Zapraszamy na wykład, podczas którego dr hab. Andrzej Pienkos opowie o karierach szwajcarskich artystów w XVIII w., na podstawie losów Angeliki Kauffamnn i Jeana-Etienne'a Liotarda.

Wykład stanowi nawiązanie do wystawy jednego obrazu w Pałacu na Wyspie, na której prezentowane jest arcydzieło Angeliki Kauffmann, "Ariadna opuszczona przez Tezeusza".

Kauffmann, pochodząca z małego podalpejskiego miasteczka Chur, w biednym kantonie Gryzonii, stała się pod koniec XVIII w. jedną z największych gwiazd malarstwa europejskiego. Z jej usług artystycznych korzystali sławni Europejczycy w Londynie i Rzymie - portrety zamawiała polska arystokracja i koronowane głowy.

Malarka należała do licznej diaspory szwajcarskich artystów, którzy w poszukiwaniu pracy trafiali do Paryża, Wiednia i Drezna, tworzyli sporą kolonię w Rzymie czy kładli podwaliny pod brytyjski romantyzm.

Liotard malował w Stambule, Graff w Karlsbadzie, a całkiem dzisiaj zapomniany du Pan w Dublinie... Ścieżki karier szwajcarskich emigrantów w XVIII w. tworzą niezwykłą mapę. Opowie o niej podczas wykładu w Pałacu na Wyspie (Sala Balowa) prof. Andrzej Pieńkos.

Dr hab. Andrzej Pieńkos - kierownik Ośrodka Badań nad Epoką Stanisławowską w Muzeum Łazienki Królewskie, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, od 1987 r. wykładowca w Instytucie Historii Sztuki, którego był wicedyrektorem i dyrektorem. Zajmuje się m.in. europejską sztuką XVIII i XIX w., zarówno w badaniach naukowych, jak i w szeroko prowadzonej popularyzacji. Autor takich książek jak: Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych (2000), Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej (2005) czy Tracona moc obrazu, czyli epizody nowoczesnego realizmu (2012), a także autor opracowania pol­skiej edycji pism o sztuce Denisa Diderota oraz - wraz z żoną Jolantą Chrzanow­ską-Pieńkos - Słownika artystycznego Paryża i regionu Ile-de-France (1996) i Leksyko­nu sztuki polskiej XX wieku. Sztuki plastyczne (1996). Współredaktor dwóch tomów zbiorowych poświęconych związkom Francji i Polski: Francusko-polskie relacje ar­tystyczne w epoce nowożytnej (2010) oraz Epoka Chopina. Kultura romantyczna we Francji i w Polsce (2013).

[ Dla pewności sprawdź, czy nic się nie zmieniło na stronie źródłowej - link poniżej. ]
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!
Postaw nam kawę