Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Autentyczność versus nowoczesność w muzealnictwie kolejowym

Autentyczność versus nowoczesność w muzealnictwie kolejowym
📅 Data: wtorek, 26 listopada 2019

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Ursynów, Klubokawiarnia KEN54, Al. Komisji Edukacji Narodowej 54 lokal U-1 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Autentyczność versus nowoczesność w muzealnictwie kolejowym. Jak mogłaby wyglądać taka placówka w Warszawie?

Co jakiś czas w Warszawie przewija się dyskusja o przyszłości warszawskiego Muzeum Kolejnictwa (obecnie Stacja Muzeum), którego ekspozycja wielu osobom wydaje się czasami nadmiernie oldschoolowa. Pojawiają się futurystyczne wizualizacje jego przyszłej siedziby – i dyskusja zamiera… A na dawnej stacji Warszawa Główna stłoczone w nienaturalnych rzędach wiekowe lokomotywy pokrywa kolejna warstwa farby.

Jakie więc są idealne muzea kolejowe i czy takie istnieją? I czym powinny się charakteryzować? Na 100% powinny zapewniać dach nad głową eksponatom, tak by nie trzeba było ich co chwila odmalowywać. Ale czego jeszcze oczekujemy od nich?
Jakie są więc wzorce?

Naszą wędrówkę zaczniemy od bardzo siermiężnej ekspozycji taboru w rumuńskim Sybinie, gdzie sytuacja eksponatów jest jeszcze gorsza niż w Warszawie. Potem na kolejnych przykładach spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie czego oczekują od muzeów kolejowych ich goście. Czy pragną adoptowanych do celów muzealnych parowozowni takich jak ta w czeskiej Lužné u Rakovníka (muzeum prowadzone przez Koleje Czeskie) czy też w austriackim Strasshofie (prowadzona przez organizację pozarządową). Jednym słowem obiektów gdzie zachował się klimat prawdziwego miejsca obsługi lokomotyw z zaolejonymi podłogami i unoszącym się w powietrzu zapachem smarów. A może ma to być nowy i czysty obiekt nawiązujący kształtem do tradycyjnych form budownictwa kolejowego jak także pochodząca z Austrii hala wachlarzowa Lokparku w Ampflwang, gdzie kolejne stowarzyszenie zbudowało całkowicie nowy obiekt. A może jednak współczesny turysta nie ma potrzeby przeżywania autentyczności, tylko pragnie najeżonego multimediami obiektu ze betonu, szkła i stali – takiego właśnie jak nowoczesne Trainworld.

Na zakończenie przedstawimy być może niemal modelowe rozwiązanie w postaci petersburskiego Muzeum Kolei Rosyjskich, gdzie spróbowano połączyć stare budynki z nowymi, a do ich wnętrza wtłoczyć wiele nowoczesnych form przekazu.
Przedstawiony materiał fotograficzny ma pobudzić do dyskusji jak mogłoby wyglądać warszawskie muzeum kolejowe.

Zapraszamy na spotkanie:
🚂 26 listopada/ worek/ godz.19:00
🚂 Prelegent: dr Ariel Ciechański - członek Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei - PSMK - Parowozownia Skierniewice, historyk kolei oraz geograf transportu
🚂 Klubokawiarnia KEN54 (al.KEN 54 róg Płaskowickiej, Metro-Natolin)
🚂 Wstęp wolny

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Ursynów lub w kategoriach: wykład
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę