Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

🔔 FB IG
reklama
reklama

Białoruś: stan wyjątkowy! Przegląd współczesnej dramaturgii białoruskiej - Penaty

Białoruś: stan wyjątkowy! Przegląd współczesnej dramaturgii białoruskiej - Penaty

reklama
📅 Data: poniedziałek, 19 października 2020

⏰ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Teatr Dramatyczny, Plac Defilad 1 (pokaż na mapie)
wspiera nas
Opti Taxi
   udostępnij tweetnij wykop
W październiku zapraszamy na cykl czytań „Białoruś: stan wyjątkowy! Przegląd współczesnej dramaturgii białoruskiej”.
Obecna sytuacja na Białorusi, protesty uliczne skierowane przeciwko dyktaturze prezydenta Aleksandra Łukaszenki, masowe aresztowania oraz niepodejmowanie dialogu przez władz to niepokojące wydarzenia, wobec których nie potrafimy być obojętni. Przegląd białoruskich dramatów to gest solidarności, który, mamy nadzieje, przyniesie refleksję nad stanem wolności w Europie w XXI wieku. To także przegląd wyjątkowo wnikliwych i interesujących dramatów współczesnych. Są to zarówno teksty dotyczące obecnych wydarzeń jak „Skrzywdzeni. Białoruś” Andrieja Kuriejczyka, a także relacji rodzinnych, różnic pokoleniowych, problemów społecznych.

Czytania zostaną wyreżyserowane przez Aldonę Figurę, Marcina Libera, Artura Tyszkiewicza i Agnieszkę Glińską.

To również okazja by wrócić do czytań na żywo. Zapraszamy w poniedziałki o 19.00 do Teatru Dramatycznego w PKiN, jednak chcąc umożliwić dostęp do tych wydarzeń szerszej publiczności czytania będą dostępne również w streamingu, który będzie można odtworzyć przez 24 h.

Po wszystkich czytaniach zapraszamy na dyskusje, które poprowadzi Wojciech Majcherek. Wezmą w nich udział autorzy, tłumacze oraz goście specjalni.

WSTĘP NA CZYTANIA JEST WOLNY. W CELU REZERWACJI MIEJSC PROSIMY O KONTAKT Z KASAMI TEATRU DRAMATYCZNEGO LUB BIUREM OBSŁUGI WIDZA: tel. 721 223 372; bilety@teatrdramatyczny.pl

----

19.10 godz. 19.00 „Penaty” Timofiej Iljewski, tłum. Jakub Adamowicz, reż. Artur Tyszkiewicz

Zamiast rozmawiać ze sobą, sięgają po telefony, towarzyszem codzienności staje się wiecznie włączony telewizor, krzyk zastępuje słowa, a słuchawki na uszach pomagają w ucieczce przed codziennością. Timofiej Iljewski w swoim komediodramacie portretuje trzypokoleniową, białoruską rodzinę zamkniętą w jednym mieszkaniu, skazaną na swoją obecność. Babcia – przez trzydzieści lat była sekretarzem organizacji partyjnej i ciężko rozstać się jej z przeszłością, ojciec – to sfrustrowany wykładowca, zmęczony tłumaczeniem studentom podstaw wiedzy o kulturze i sztuce, matka – zamknięta w kuchni z garnkiem ziemniaków nie ma siły na wychowywanie dzieci, córka – typowa nastolatka przeżywa emocjonalne kryzysy związane z chłopcami, syn – młody buntownik wlepiony w ekran komputera, chce uciec z kraju w którym władza odbiera ludziom wolność. Jest i dziadek – były dziennikarz, milczący obserwator zwariowanego, rodzinnego życia, którego głównym zajęciem jest odczytywanie przy obiedzie zapisków i wspomnień z czasów wojny. Co musi się wydarzyć aby rodzina znów zaczęła ze sobą rozmawiać? Czy kryzys komunikacji i brak porozumienia to nieodłączne elementy naszej codzienności?

Timofiej Ilijewski (ur. 1961, Brześć) – reżyser, dramaturg. Absolwent Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury. W latach 1988-2001 pracował w brzeskim Domu Młodzieży, kierował tam kółkiem teatralnym i był kierownikiem artystycznym ludowego teatru „Rajok”. Jest autorem jedenastu utworów scenicznych, m.in. Egzystencja (1997), Fokstrot (1997), Homo ludens (2001), Zachodni fort (2008), Rozdział siódmy (2008), Koło słoneczne (2011), Penaty (2016), Francysk. Przypowieść (2016), Ostatni bohater (2018). Prawie wszystkie one uczestniczyły w konkursach dramaturgicznych, m.in. „Wolny Teatr” i „WriteBox” (Mińsk), „Riemarka”, „Litodrama”, „Badenweiler” (Rosja). Sztuka Homo ludens została opublikowana w zbiorze: Une Moisson en hiver. Panorama des ecritures theatrales contemporaines de Bielorussie. 1993- 2007 (Paryż, 2011), a Francysk – w tomie Francysk Skaryna i współczesność (Францыск Скарына і сучаснасць, Mińsk 2017). Od roku 2001 pracuje w Teatrze Dramatycznym w Brześciu jako reżyser. Wyreżyserował ponad trzydzieści spektakli, m.in. Romeo i Julia (2002), Biloxi (wg sztuki Biloxi Blues Neila Simona), Zbrodnia i kara (wg F. Dostojewskiego, 2008), Biały anioł z czarnymi skrzydłami D. Bałyko (2009), Płaszcz (wg Gogola, 2010), Sługa dwóch panów C. Goldoniego (2011), Buszujący w zbożu J. Salingera (2012), Moj biedny Marat A. Arbuzowa (2014), Droga Jelena Siergiejewna L. Razumowskiej (2016), Starszy syn A. Wampiłowa (2016), Panna Julia A. Strindberga (2017).

-----
Z uwagi na dynamicznie zmieniające się zasady i ograniczenia sugerujemy sprawdzić, czy organizator nie wprowadził zmian w wydarzeniu.

[ Dla pewności sprawdź, czy nic się nie zmieniło na stronie źródłowej - link poniżej. ]
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!
waw4free zachęca do adopcji! :)
sprawdź nasze recenzje jedzenia na mieście :)