Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

🔔 FB IG
reklama
reklama

Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki - wystawa plakatów

Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki - wystawa plakatów

reklama
📅 Data rozpoczęcia: środa, 18 marca 2015

⏰ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📅 Data zakończenia: niedziela, 03 maja 2015

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ul. Emilii Plater 51 (pokaż na mapie)
OptiTaxi
   udostępnij tweetnij wykop
Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki Wystawa plakatów towarzysząca wystawie prac Andrzeja Wróblewskiego

Pokaz z kolekcji Galerii Plakatu Piotra Dąbrowskiego towarzyszy wystawie „Andrzej Wróblewski: Recto/Verso. 1948–1949, 1956–1957” i prezentuje plakaty współczesne artyście. Ich wybór został zbudowany wokół najważniejszych, ale jednocześnie najbardziej dramatycznych momentów historii powojennej sztuki. Otwierają go lata 40., z pierwszą falą nowoczesności, potem widzimy krótki okres socrealizmu ogłoszonego w 1949 roku oraz postalinowską odwilż (wybór zamyka się rokiem 1962).

WERNISAŻ: ŚRODA, 18 MARCA, GODZ. 19:00.

„Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki!” – pisał Andrzej Wróblewski w 1948 roku w tekście „Malarstwo absolutne”. Na początku artystycznej drogi cenił szybkość reagowania na rzeczywistość i społeczną rolę sztuki. Realizm bezpośredni, o którym mówił w kontekście swojego malarstwa, miał zapewnić sztuce łatwość komunikowania, czytelność i szeroki zasięg społeczny. Sztuka, aby działać, musiała powstawać w relacji do pędu współczesnego świata i cywilizacji, musiała nadążyć za tempem rewolucyjnych zmian. Ta postawa przekłada się na dopuszczanie szkicowości i prowizoryczności artystycznych rozwiązań.

Wystawa plakatów to sposób na poznanie kontekstu codzienności i ulicy czasów artysty. Treści reklamowe przeplatają się tu z politycznymi, a medium konsumpcji i werbunku w rękach peerelowskich władz służy także wdrażaniu realnego socjalizmu. Tak jak prace Wróblewskiego – rozdarte między propagandą a artystycznym eksperymentem – plakaty te oddają ducha burzliwych czasów. Wszystkie pokazywane plakaty pochodzą z kolekcji Piotra Dąbrowskiego. Tworzony od połowy lat 70. zbiór liczy kilkadziesiąt tysięcy obiektów, wśród których znaleźć można wszystkie najważniejsze nurty i tematy obecne w polskim plakacie XX w.

Strona galerii: link

Kurator: Piotr Dąbrowski, współpraca: Marta Dziewańska, Tomasz Fudala

[ Dla pewności sprawdź, czy nic się nie zmieniło na stronie źródłowej - link poniżej. ]
reklama


Sprawdź wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
Sprawdź, co dzieje się w ten weekend!